Celebrity endorsement (eng. celebrity – poznate ličnosti; endorsement – preporuka) vid je marketinga u kojem poznato lice preporučuje proizvod ili uslugu. Influencer marketing (eng. influence – uticaj) je oglašavanje u kojem svoju preporuku za korišćenje određenog proizvoda ili usluge daje osoba od autoriteta (uticaja). Preporuka može biti kroz pozitivno pisanje ili pričanje o brendu, ili korišćenje proizvoda – ili sve zajedno. Presudno kod izbora ličnosti ne mora biti internacionalna slava ili status velike zvezde, dovoljno je da je osoba neka vrsta autoriteta za ciljno tržište, odnosno, da ima uticaja na njihove navike.

Neretko ćete iz marketinških krugova čuti da su poznate ličnosti najbolji indirektni prodavci. Ljudi im se dive, oponašaju njihov stil oblačenja, ponašanja, nalaze inspiraciju kako za modne trendove tako i za životni stil. Najjednostavniji način da se uvučete u život nekog čoveka je da budete deo (javnog) života javne ličnosti od značaja za tu osobu.

S obzirom na to da su popularne ličnosti ili već “brendirane”, ili je angažovanje skupo (najčešće i jedno i drugo), u svojoj marketing strategiji možete se okrenuti osobama poznatim u “online” krugovima – čitanim blogerima, tviterašima sa velikim brojem pratilaca, Facebook stranicama brojne baze fanova, i sličnima. U ostatku ovog teksta, pominjanje brend ambasadora i promotera podrazumevaće da se govori o “online celebrity” ljudima.

Kada birate osobu koju ćete angažovati da bude vaš trajni, povremeni, privremeni ili jednokratni promoter, neka vam ne bude presudan broj pratilaca već relevantnost te osobe za vaš brend. “Mama-blogerku” angažujte za sve što ima veze sa decom i porodicom, “food blogere” odnosno blogere koji pišu o hrani angažujte ukoliko proizvodite ili prodajete nešto iz spektra predmeta ili namirnica koje oni mogu koristiti. Robu široke potrošnje može koristiti veliki broj različitih ljudi, pa je ona pogodna za “uopšte uticajne” osobe, odnosno, one koje prati i čita veliki broj ljudi, a koji nemaju usko specifičnu temu o kojoj pišu, ali i u slučaju, recimo, čipsa sigurno znate koji su vaši glavni konzumenti – njima se obratite.

Izbor osobe koja će reklamirati vaš proizvod mora biti smišljen i dobro isplaniran. Loše odabrana publika (pogrešno određena ciljna grupa, preveliko ili premalo postavljen target i slično) može dati suprotan efekat. Razmišljajte ovako: vaš promoter (promoterka) samo je još jedan medij – kanal u oglašavanju koji koristite. Ukoliko ne pogodite ciljnu publiku, vaš novac je nepovratno bačen. Kao i za svaki drugi vid oglašavanja, angažovanje nekoga da podrži vaš proizvod zahteva pomno istraživanje tržišta i precizno određivanje ciljne publike.

Nakon sto ste se posvetili određivanju ciljne publike i upoznavanja sa njihovim potrebama, željama i navikama prelazi se na izbor jedne ili više osoba koje će biti vaši promoteri. Izbor promotera započnite listom osoba koje imaju kredibilitet na društvenim mrežama. Osobe sa kredibilitetom pomoći će da vaš proizvod ili usluga dobije na svom. Ljudima čiji je kredibilitet očuvan se veruje, slagali se mi ili ne sa njihovim stavovima. Suprotno, angažovanje promotera čiji je kredibilitet upitan (poznat kao osoba koja ne govori istinu, prikriva da je dobio novac za preporučivanje nekog brenda, i sl.) uticaće negativno na vaš kredibilitet. Iz te liste izdvojite one čiji su pratioci i čitaoci vaša ciljna grupa.

Svrha angažovanja promotera i brend ambasadora može, ali ne mora biti samo povećanje saobraćaja na vašu web stranicu ili web prodavnicu, već pre svega treba da da “PR vrednost” i da podigne svest o brendu, što ima za posledicu povećanje prodaje. Zanimljivo urađene kampanje biće mamac za druge medije da pišu o njoj, što automatski povećava doseg promotera i date promocije. Brend ne nastaje preko noći. Da bi proizvod postao brend, potrebno je vreme, ulaganje, veliki trud i rad. Kvalitetno osmišljene kampanje sa promoterima pomoći će u kreiranju brenda.

Na tržištu Srbije online promotera najviše ima među tzv. modnim blogerkama, jer one imaju brojčano najviše pratilaca na društvenim mrežama i čitalaca, ali i najvernije fanove. Međutim, nisu samo modni brendovi zainteresovani za saradnju sa njima. Vanja Milićević i Jelena Karakaš, primera radi, sarađivale su i sarađuju sa Samsungom, Henkelom, Duracellom, Opelom, i brojnim drugim brendovima koji nisu direktno u vezi sa modom. No, nisu samo modne blogerke zaštitna lica i brend ambasadori. Poznata lifestyle blogerka Ivana Ćirković je brend ambasadorka za Srbiju za Food Revolution (eng. revolucija u hrani) Jamiea Olivera.

Važna napomena za kraj: važeći Zakon o oglašavanju nedvosmisleno kaže (čl.90 st.1):

Sponzorstvo mora biti jasno označeno i ne sme imitacijom drugog sponzora, njegove aktivnosti ili na drugi način dovoditi u zabludu primaoca oglasne poruke u pogledu identiteta sponzora, sponzorisanog lica ili aktivnosti, delatnosti sponzora, svojstava njihovih proizvoda, njihovog uticaja i potencijalnih opasnosti po zdravlje. Dakle, ukoliko želite da platite nekome da preporuči vaš proizvod ili uslugu, da bude vaš promoter, brend ambasador i slično, neka to bude po zakonu. Ako se tako rado piše o velikim zvezdama koje su brend amabasadori različitih poznatih marki, nema razloga da male firme kriju da imaju svoje. Pri tom, insistiranjem na neobeležavanju teksta na blogu da je sponzorisan kršite zakon i na isto navodite autora teksta – što je dodatno kršenje zakona.

Poslednja izmena dana 19. aprila 2016. u 22:39


Sandra Simonović

Sandra Simonović je Web preduzetnica od 2011. godine – osnovala agenciju Šnajderaj, za krojenje društvenih mreža po meri, koju 2013. zbog proširenja posla preimenuje u agenciju za poslovno (web) savetovanje Marketing ITD. Predavač, govorila na nekoliko regionalnih konferencija, rado prenosi…… Saznaj više »