Zamislite da radite mejl kampanju ali da nemate internet, odnosno da sve radite „peške“ putem slanja pošte. Morali biste da potrošite poprilično vremena i novca da bi vaša poruka u kojoj promovišete svoj proizvod ili uslugu stigla do, recimo 50 hiljada potencijalnih novih korisnika.

Najpre bi trebalo platiti količinu papira i troškove štampanja 50 hiljada pisama. Zatim bi sva ta pisma trebalo ispresavijati, staviti u koverte i poštom poslati na 50 hiljada adresa – što znači da ni cena poštarine ne bi bila baš mala.

Ukoliko biste sabrali vreme, trud i finansijske troškove uložene u takvu kampanju, verovatno biste dobro razmislili o sadržaju tih pisama – jer, ukoliko takav potez ne donese očekivane rezultate, odnosno ne izazove željenu reakciju potencijalnih korisnika koji će kupiti vaš proizvod, praktično ste bacili sav novac i vreme koje ste uložili jer niste postigli ono što ste planirali.

Danas je situacija mnogo drugačija – potrebno je samo da pošaljete e-mail na 50 hiljada različitih mejl adresa da bi ljudi saznali ko ste, čime se bavite i šta želite da im ponudite, odnosno prodate.

Čak i ukoliko ne postignete željeni rezultat, niste izgubili dragocene resurse – a i uvek možete pokušati ponovo, i to gotovo potpuno besplatno.

Ukoliko bolje razmislite, danas je neuporedivo lakše (i jeftinije) distribuirati reklamni sadržaj bez ulaganja mnogo truda (a često i mašte) i na taj način dopreti do ciljne grupe. Upravo zbog toga, mnogi misle da je reklamiranje proizvoda ili usluge tako jednostavno. Dovoljno je „baciti pogled“, recimo, na televizijski sadržaj.

Šta najčešće radite kada za vreme filma koji gledate na televiziji naiđe reklamni blok? Automatski grabite daljinski upravljač i prebacujete program, ili odlazite da skuvate kafu, eventualno svratite preko do prodavnice… A srazmerno dužini reklamnih blokova možda i zaboravite šta ste uopšte gledali.

Slična je situacija i kada se radi o onlajn reklamnim sadržajima poput newslettera ili e-mailova koje kompanije i proizvođači šalju svojim potencijalnim kupcima i korisnicima. Ukoliko bi u jednom trenutku prestali to da čine, verovatno na to niko ne bi obraćao previše pažnje.

Kada sagledate stvari iz ove perspektive, doći ćete do zaključka da većina marketinških poruka sa kojima se svakodnevno susrećete često sadrže gomilu neinspirativnog sadržaja – a to se posebno odnosi na uporno i nametljivo isticanje poziva na akciju, što dodatno ima tendenciju da odbije potencijalne kupce ili klijente. Zbog čega su mediji preplavljeni neinteresantnim reklamnim sadržajima? Uglavnom zbog toga što je takav sadržaj jeftin, lako ga je kreirati „na brzaka“ a zatim prikazati velikom broju ljudi.

Međutim, to što nam reklame prenose određene poruke, ne znači da na njih i obraćamo pažnju. I to je jedan od glavnih razloga zbog koga vam ne bi baš mnogo nedostajali e-mailovi u kojima vas, na primer, Top Shop obaveštava o najnovijim proizvodima i akcijama, ili zašto automatski menjate kanal na TV-u tokom reklamnih blokova.

Dakle, da bi strategija oglašavanja zaista donela željeni rezultat, potrebno je najpre shvatiti da postoji ogromna razlika između toga da li je određena ciljna grupa isključivo pasivni primalac sadržaja, ili na takav sadržaj zaista obraća pažnju.

Ovo bi se moglo ilustrovati na sledećem primeru. Recimo da ste se, nakon što ste odveli svog psa kod veterinara, putem njegovog web sajta ili e-maila prijavili na newsletter. U njemu se, umesto raznoraznih ponuda da kupite kojekakve preparate za negu vašeg ljubimca, nalaze korisne ideje i i konkretne informacije o tome kako da pravilno brinete o svom psu i kako da on ostane zadovoljan i zdrav – naravno, uz kontakt podatke na osnovu kojih se možete obratiti veterinaru ukoliko vam je potreban savet ili usluga.

Shvatate da ove informacije mogu biti korisne i vašim prijateljima koji imaju pse, te odlučujete da ih prosledite još nekolicini poznanika. Po istom principu, oni takođe odlučuju da se prijave na newsletter i proslede ga svojim prijateljima. Ciljna grupa vašeg veterinara polako se uvećava, a potencijalni klijenti koji su se prijavili na newsletter željno iščekuju nove korisne informacije koje bi im pomogle prilikom vođenja brige o zdravlju svojih ljubimaca.

Stvar je prilično jednostavna – ovaj veterinar je, umesto nametljivog pristupa ili „saletanja“ klijenata po društvenim medijima, odlučio da sa svojim klijentima prvenstveno podeli zanimljive informacije koje će im pritom biti i korisne. A to je samo jedan od načina na koji se marketing može „upakovati“ a da nije u pitanju „napadački“ pristup koji će korisnike vrlo brzo naterati da kliknu na unsubscribe.

U tom smislu, da bi onlajn marketinška kampanja zaista donela očekivane rezultate, neophodno je najpre preokrenuti pristup, i to na taj način da se u prvi plan stave potrebe ciljne grupe, a tek onda profit kompanije ili proizvođača. U prevodu, izbegavajte da svoju ciljnu grupu „zasipate“ predvidivim i neinspirativnim sadržajem i pokušajte umesto toga da ih zaintrigirate informacijama koje bi ih zaista zanimale. Podelite sa njima vrednosti koje vaša kompanija smatra značajnim – i to će biti jedna od najboljih strategija kojom ćete na duže staze osvojiti verne klijente.

Poslednja izmena dana 11. novembra 2016. u 00:23


Marta Levai

Rođena je 1986. godine u Novom Sadu. Završila je studije muzičke teorije na Akademiji umetnosti. U jednoj priči uvek otkrije bar još dve, i zato često sasvim slučajno opazi ono za šta se drugima čini da se ne primećuje. Na…… Saznaj više »