Specifičnosti društvenih mreža ponaosob i relevantnost, odnosno primenljivost za određene proizvode/usluge je serija tekstova u kojoj govorimo pojedinačno o najvažnijim društvenim mrežama i njihovim funkcionalnostima, te njihovoj primeni u poslovnom – marketinškom smislu.

Društvena mreža Foursquare spada u geolokacijske aplikacije, odnosno, njena osnovna namena je da korisnik svoju lokaciju podeli sa drugima, da proveri gde mu se u tom trenutku nalaze prijatelji, i da se na osnovu utisaka drugih ljudi, prvenstveno poznanika i prijatelja, ali i komentara svih ostalih, odlučuje na posetu određenom restoranu, marketu, kafeu i drugim lokacijama.

Ova mreža postoji od 2009. godine, i sve do 2014. godine preko nje ste se “check-inovali” na lokacije kao korisnici, i upravljali svojim nalozima kao poslovni korisnici. Tada je ova mreža dobila svoju ćerku-aplikaciju, Swarm, preko kojeg se korisnici prijavljuju na lokacije, ostavljaju preporuke, komentare, savete i fotografije, zaslužuju poene i osvajaju specijale – nagrade. Foursquare je zadržao sve osim check-inova, odnosno, prijavljivanja na lokaciju. Jednostavno rečeno, Foursquare je aplikacija za traženje koja vam pomaže da pronađete odgovarajuću lokaciju za svoje potrebe, a Swarm je namenjen druženju – on vam omogućava da se povežete sa svojim prijateljima i drugim ljudima istih ili sličnih interesovanja. Ukoliko je nikada niste koristili i/ili ne vladate terminologijom, preporuka je da prvo pročitate tekst Šta je i čemu služi Foursquare?

Kako mu i sam naziv govori, geolokacijski marketing označava upotrebu lokacije kako bi se usmerile i organizovale promotivne i prodajne aktivnosti. Geolokacijski marketing nije nova stvar, ali je njegova primena na internetu nešto što se intenzivno razvija poslednjih nekoliko godina, najviše zahvaljujući popularizaciji tzv. pametnih mobilnih telefona (eng, smartphone). O ovoj temi čitajte više u tekstu Geolokacijski marketing.

Jedinstven odgovor na pitanje Da li nam je ova mreža potrebna kao deo marketinške strategije? bi bio: ako imate fizičku lokaciju, da. Dakle, svaki takav posao gde potrošači mogu doći kod vas znači da tu lokaciju možete (i trebalo bi) prijaviti na Foursquare. Da li morate da imate nalog na ovoj mreži? Naravno da ne. U tekstu u kojem se govori o tome da li je moguće imati dobar posao i bez prisustva na društvenim mežama podvučeno je ono što svi znamo: dobrom proizvodu/usluzi reklama (skoro da) i nije potrebna. Međutim, za razliku od primera radi Facebooka, koji traži potpunu posvećenost, Foursquare vam zaista neće oduzimati mnogo vremena nakon početnih postavki. Potrebno je da redovno proveravate komentare, vršite potrebne izmene u opisu, i dodajete – menjate tzv. specijale (više o njima u nastavku teksta), odnosno nagrade za redovne potrošače, i to je to. Naravno, podrazumeva se da redovno pratite i analizirate statistiku poseta, te ukoliko je potrebno prilagodite svoje poslovanje i/ili specijale.

Foursquare je prvenstveno mreža namenjena korisnicima mobilnih telefona, jer se pdorazumeva da ste na lokaciji kada se prijavljujete na nju. Ovo nije nemoguće učiniti i sa svojih laptop računara, ali su mobilni telefoni ti koji su uvek u ruci jednog aktivnog korisnika društvenih mreža, samim tim, prijavljivanje mnogo jednostavnije.

Bilo da vodite restoran, trgovinu, teretanu ili frizerski salon, povezivanje digitalnih korisnika sa vašom fizičkom lokacijom je od izuzetnog značaja. Čak 78 procenata ljudi koji pretražuju nešto lokalno na svom mobilnom telefonu će nakon pretrage i obaviti kupovinu, navodi jedna studija. Zbog toga vaša lokacija mora biti vidljiva i online.

Korišćenje Foursquare mreže kao marketinškog alata započinjete prijavom svoje lokacije, o čemu je detaljnije pisano u tekstu koji detaljnije objašnjava Foursquare. Popunite što više podataka o svom poslu – radno vreme, da li su potrebne rezervacije unapred, da li primate kreditne kartice, i slično, i pripremite dobre, kvalitetne fotografije koje će na pravi način dočarati atmosferu vaše lokacije.

Dobra poslovna praksa je da podržite i druge male i srednje firme oko vas, i napravite spisak, recimo, vama omiljenih trgovina u neposrednoj blizini vaše firme. Ne samo da tako pokazujete svoju profesionalnost i pružate podršku drugima, već delite sa korisnicima kvalitetne informacije koje im mnogu biti od značaja, a dugoročno pomoći i vama, jer je i vama u interesu da se potrošači vraćaju u vaš kvart.

Važno kod svih društvenih mreža, pa i Foursquara, je da slušate korisnike. Korisnici ove mreže ostavljaju komentare šta im se dopada, šta ne, čime su bili oduševljeni, a zbog čega se više nikad neće vratiti na neko mesto. Iz komentara možete saznati zbog čega je neko mesto tako popularno, a neko drugo će verovatno biti uskoro zatvoreno zbog slabog prometa. Za sve ove informacije ste nekada morali da izdvojite dosta novca agencijama za istraživanje tržišta – danas su vam sve one na dohvat ruke, nekoliko klikova udaljene od vas. Iskoristite ove podatke i na osnovu njih usmerite svoje poslovanje ka uspehu.

Podaci o lokacijama na Foursquare aplikaciji nisu vidljivi samo korisnicima ove mreže, već iste podatke (preuzete sa ove mreže) koriste Vine, Pinterest, Evernote, Flickr, a mogu se podeliti i na Facebooku, Twitteru, Instagramu… tako da je mreža onih kojima su podaci vidljivi zaista velika, i ovde leži njena moć.

Foursquare omogućava pretragu pojmova u određenim gradovima, pa tako možete, npr. potražiti uopšteno “food” u Beogradu, i tražiti da vam izlista samo mesta koja imaju specijale. Već letimičan pregled na rezultate pretrage (15 u momentu pisanja ovog teksta) otkriva da ponuda postoji, ali su neretko neažurirani podaci, pa tako među rezultatima imamo i specijale za vikend u maju 2014. godine. Neki i nisu shvatili pojam “specijala”, pa ga koriste kao oglasnu tablu, odnosno najavu za određene događaje. Specijal je – ono što mu i ime govori – posebna ponuda. To mora biti nešto posebno samo za korisnike Foursquare mreže, koje će dobiti samo ukoliko se čekiraju, odnosno prijave na lokaciji. Na primer, ljubljanski restoran i poslastičarnica Zvezda svakom gostu koji se prijavi na Foursquare poklanjaju paketić kolačića u obliku zvezde.

Zanimljivo je, recimo, da niti jedan frizerski salon u Srbiji, Hrvatskoj ili Sloveniji ne koristi specials kao vid promocije – marketinga zasnovanog na odanosti (eng. loyalty marketing), iako ljudi vrlo rado vraćaju jednom istom frizeru (majstoru za automobile, kozmetičaru itd.) jednom kada pronađu odgovarajućeg. Najjednostavniji vid marketinga zasnovanog na odanosti jeste upravo korišćenje Foursquare mreže kao marketinškog alata.

Pokloni i specijali ne moraju uvek biti popust ili “plati jedan, uzmi dva” i slične akcije. Primera radi, jedan tržni centar pre nekoliko godina je za Dan zaljubljenih organizovao kabinu za fotografisanje parova, za koju je “žeton” bio prijavljivanje preko Fourqsuare ili Facebook naloga. Specijal su bile fotografije, nekoliko odštampanih, a ostale objavljene na društvenim mrežama. Važno je, dakle, da korisnici imaju nekakve benefite od specijala, one zbog kojih im se isplati da u moru drugih lokacija odaberu baš vašu i – što je još važnije – da vam se nakon toga i vraćaju.

Poslednja izmena dana 9. aprila 2016. u 22:39


Sandra Simonović

Sandra Simonović je Web preduzetnica od 2011. godine – osnovala agenciju Šnajderaj, za krojenje društvenih mreža po meri, koju 2013. zbog proširenja posla preimenuje u agenciju za poslovno (web) savetovanje Marketing ITD. Predavač, govorila na nekoliko regionalnih konferencija, rado prenosi…… Saznaj više »