Odgovor je kratak i posve jednostavan: naravno da jeste. Zapravo, moguće je imati uspešan proizvod/poslovanje, a nigde se direktno ne oglašavati.

Spominjala sam u nekoliko prethodnih tekstova kako svakodnevno svedočim razvoju malog biznisa u Facebook grupama. Ljudi postave pitanje o problemu koji imaju, drugi ljudi im se javljaju s predlogom kako da reše taj problem ili kome da se obrate. Nekad odgovore daju i sami pružaoci usluga, ali mnogo češće je preporuka za nekog u pitanju. Bilo da se traže sitni slavski kolači, majstor za veš-mašinu, ili nova mašina za sušenje veša, ljudi traže pozitivna iskustva drugih kako bi i sami bili zadovoljni.

Dakle, jednostavno je: napravite dobar proizvod/uslugu i osim inicijalnog oglašavanja više ne morate da se posvećujete tom polju – pa ni na društvenim mrežama.

Prednost prisustva na mrežama je što potrošači znaju kako vas i gde mogu kontaktirati na sebi najlakši način, te što donekle možete uticati na protok informacija, i najvažnije: u slučaju kriznih situacija imate u rukama kanal kroz koji možete najbrže plasirati informacije od značaja.

Najveći nedostatak društvenih mreža je njihova najveća prednost i glavna karakteristika: one su žive, nikad ne spavaju, nikad nemaju kafe-pauzu. Društvene mreže traže vaše vreme i posvećenost, i višestruko vraćaju uloženo, ali ruku na srce, nemaju svi vremena niti mogućnost da ulože porebno vreme.

Kada razmišljate o prihvatanju nekog posla, jasno je: ne prihvatate se onoga što ne možete uraditi kvalitetno, a na vreme. Kada planirate svoje prisustvo na društvenim mrežama, držite se istog pravila: ukoliko nemate vremena da se ovom segmentu posvetite maksimalno, bolji je izbor da od toga odustanete. Bolje je da vas potencijalni kupci ne nađu na Facebooku, nego da u januaru nađu stranicu na kojoj je poslednja objava bila u aprilu prethodne godine. Neće pomisliti da imate previše posla i zbog toga ne pišete, već da nemate posla uopšte – ili čak i da ne radite više.

Društvene mreže zamislite kao svoj izlog. Prvi susret sa kupcima biće često pogled u taj izlog, ne dozvolite da bude zapušten.

U tekstu Da li bi trebalo da obrišete svoju poslovnu Facebook stranicu? kissmetrics.com donosi dosta dugačku listu zanimljivih razloga zbog čega su sve marketing timovi odlučili da ugase stranice brendova na Facebooku. Neki deluju benigno, a neki skreću pažnju na ozbiljne probleme sa kojima se možete susresti. Za potrebe ovog teksta, prenosimo one koji i vama mogu biti od koristi:

  • Traži previše uloženog vremena
  • Zahteva da udovoljavate široj publici, umesto da oblikujete svoju, prema potrebama svog brenda
  • Ne posedujete nikakva prava na svoj nalog, što znači da gradite posao na “iznajmljenoj zemlji”
  • Broj fanova je često netačan, broji suviše lažnih profila i navodi na pogrešne zaključke
  • Zbog neprestane promene algoritma kojim se bira šta se ljudima prikazuje na naslovnoj stranici, nikada ne znate na koji način je najbolje da se obratite publici
  • Za pažnju se borite ne samo protiv konkurencije, već i protiv potpuno bezvrednog sadržaja, kreiranog samo zbog skupljanja “lajkova”.

Oglašavanje uopšteno, ne samo ono na društvenim mrežama, traži iznad svega dosta kreativnosti i uloženog vremena. Kako je vreme = novac, iz tog razloga posebno manjim firmama, onima koje broje jednog do par zaposlenih, može biti bolja opcija da odluče da umesto naloga na svim društvenim mrežama imaju samo jedan, ili nijedan i posvete se pisanju bloga, ili da se, što je svakako od presudnog značaja, posvete usavršavanju svog proizvoda, odnosno usluge, tako da mu reklama (skoro da) nije ni potrebna. “Skoro da”, jer morate naći način da doprete do šireg kruga ljudi, posebno u samom početku. Zbog toga se možete odlučiti da, umesto da kreirate Facebook stranicu za svoju firmu/proizvod/uslugu samo kreirate oglase na ovog društvenoj mreži, koji će posetioce dovesti na “vaš teren”, odnosno na vašu web stranicu. O oglašavanju na Facebooku biće reči u posebnom tekstu.

Poslednja izmena dana 29. januara 2016. u 19:23


Sandra Simonović

Sandra Simonović je Web preduzetnica od 2011. godine – osnovala agenciju Šnajderaj, za krojenje društvenih mreža po meri, koju 2013. zbog proširenja posla preimenuje u agenciju za poslovno (web) savetovanje Marketing ITD. Predavač, govorila na nekoliko regionalnih konferencija, rado prenosi…… Saznaj više »