Svakako ovo pitanje postavljate sebi ali isto tako i vlasniku.
Ko vas ocenjuje? Naravno vlasnik. Ako ste progresivni možete dopustiti i da vas ocenjuju zaposleni ili vaša prva linija menadžera. Ali je uvek presudno mišljenje vlasnika.

Ako posao raste, troškovi su pod kontrolom, profit je divan i prodaja je uspešna – sve je u redu. Ako vam se dešava da imate slab moral ali i dalje pravite rezultate, i dalje ste dobar menadžer ali možda ne idete u pravcu koji ste dogovorili sa vlasnikom (ili vlasnicima) kako je posao koji su vam predali imao ljudstvo sa visokim moralom i velikom snagom.

Svakako nemožemo pričati o uspehu iz ugla nekoga ko radi na samoj uspešnosti. To je uvek procena onoga ko plaća menadžera. Ne zaboravite, menadžer je plaćena radna snaga baš kao i ostali zaposleni – ko je itekako dobro plaćen da upravlja kompanijom.

Postoji mnogo elemenata koji mogu biti indikator dobrog (ali i lošeg menadžera). Profit, turnus ljudi, broj slobodnih dana, profit, prosečno vreme plaćanja dobavljača, prodaja… Vlasnik koji drži do sebe će pratiti sve ove parametre kako bi bio siguran da je njegova investicija u dobrim rukama i da posle menadžerovog mandata neće zateći pustoš.

Zašto bi neko uopšte bio menadžer?

Zar nisu ljudi ipak spremniji da budu vlasnici, pre nego menadžeri? Moramo razgraničiti želju i realizaciju. Mnogi bi želeli da budu vlasnici ali malo njih je spremno da napravi takav korak i prihvati takvu obavezu. To je razlika između profesionalaca i preduzetnika ili vlasnika.

Vlasnici su bili spremni da preuzmu teret svih problema koji mogu da nastanu tokom kreiranja kompanije, balansiraju na ivici uspeha i propadanja, preuzmu rizik i uspeju.

Menadžeri su profesionalci tj revolveraši za najam koji imaju specifičan set znanja koje upošljavaju po potrebi. Kao takvi spremni su da preuzmu rizik i rade ali do određene tačke. Itekako su neophodni ukoliko kompanija i vlasnici žele da njihov posao napreduje.

Izgleda jednostavno? Itekako nije tako. Pronaći pravog menadžera za poziciju koja vama treba, koji će se uklopiti u viziju, ideje i pravila koja važe u kompaniji može izgledati kao nemoguć posao. Kao što je itekako teško naći profesionalca isto tako je teško pronaći dobrog menadžera.

Kako da kontrolišete menadžera?

Nikada ali nikada, i zaista – nikada, nemojte da propustite svoje pravo da kontrolišete poslovanje kompanije. Nema opravdanja da se neko krije iza mnogo posla. Vi ste vlasnik i nekoga itekako dobro plaćate da vodi posao koji ste vi izgradili – i taj neko itekako mora da polaže račune.

Kada ima smisla zaposliti menadžera?

Uvek prekasno. Nažalost je uvek tako. Onda kada vlasnik ili vlasnici dođu do tog koraka, nekako su isceđeni svakodnevnim poslom i problemima koje su rešavali. Potreban je još neki napor da bi se osoba pronašla, prenelo znanje i ciljevi, ista osoba preuzela posao, uhodala se i počela da ostvaruje ciljeve. Taj period do osposobljavanja menadžera da bude operativan ume da potraje a vlasnik je već isceđen.

Tako da dobar menadžer itekako može da se prilagodi kulturi i ciljevima brzo i da adaptira svoj stil kompaniji u koju je došao.

Nekada vlasnici umeju da promovišu trenutne zaposlene u menadžere. To izgleda kao dobar potez u cilju razvoja ljudi – i mnogi zaposleni će to prihvatiti kako to vide kao neku vrstu napretka.

To i jeste napredak ukoliko ste osobu osposobili, naučili veštinama koje su neophodne menadžerima. Ukoliko je to napredak da biste ispunili formu napredovanja učinili ste medveđu uslugu vama i vašem poslu.

Ljudi se teško menjaju, pogotovo kako idu godine. Iskustva formiraju ljude, kao i specifična znanja. Ali karakter i ophođenje sa ljudima su elementi koji se teško menjaju. Ako je neko sjajan profesionalac u svojoj oblasti i ima sjajne performanse, to ne mora da znači da će biti isto tako sjajan menadžer.

Da bi mogao da se snađe u toj ulozi, mora da stekne određeni set znanja koji će mu omogućiti da bude ono šta očekujete od njega. I isto tako mora da bude spreman da ih primenjuje i postavi se u neku potpuno drugu ulogu.

Puno sreće u ulozi dobrog menadžera.

Poslednja izmena dana 28. septembra 2015. u 20:42


Ivan Rečević

Menadžer i operativac marketing tehnologija (marketing technologist), vodi konsultantsku kuću Gaia Consulting od 2007.godine. Do kraja 2015-te vodio je sektor analitike i bio jedan od vlasnika digitalne marketing agencije Huge Media. Sa više od dve decenije iskustva u IT industriji,…… Saznaj više »