Kuponi za popust omogućavaju donosiocu nižu cenu proizvoda ili usluge, ili nude više proizvoda/usluga po ceni nižoj nego što bi iznosio njihov prost zbir. Ideja je da se kroz ovaj način promocije pridobiju novi kupci i ponovo zainteresuju stari.

Kupone možete (pro)davati kroz neki od brojih web servisa za takozvanu grupnu kupovinu, ili to mogu biti klasični kuponi štampani u novinama i magazinima, ili u lecima – promotivnim flajerima (ili kuponi poslati na email, i sl.). U slučaju web servisa za grupnu kupovinu, radi se po principu ekonomije obrta, odnosno, prodaćete proizvod/uslugu po nižoj ceni, ukoliko bude najmanje određen broj kupovina. Kada su u pitanju klasični kuponi, oni donosiocu omogućavaju popust na određenu uslugu ili proizvod, ili će uz kupovinu određenog proizvoda (usluge) drugi dobiti besplatno.

Kuponi su jedini zaista kvantitativno merljivi instrument u oglašavanju. U svakom momentu možete precizno znati koliko ste novca potrošili na njihovu izradu i distribuciju (ili proviziju online servisu za grupnu kupovinu), te koliko je kupona iskorišćeno, odnosno, koliki je bio njihov učinak.

Brojni su pozitivni primeri korišćenja kupona u svrhe promocije, pogotovo kada se oni kombinuju sa drugim sredstvima oglašavanja. Recimo, kao jedan od razloga zbog kojih bi se neko prijavio na vašu mailing listu i redovno dobijao newsletter (bilten) obaveštenja može biti i uključivanje kupona u njih.

Lokacija firme može biti jedan od razloga za stalno ili povremeno korišćenje kupona. Centar grada, ulica u pešačkoj zoni, tržni centar mogu značiti dosta prometa, ali i dosta kupaca koji prvi put kupuju – kuponi za popust će ih pozvati da se ponovo vrate. S druge strane, lokal u nekom pasažu ili mirnijem delu grada znači i manju verovatnoću da će ga neko slučajno pronaći – u ovom slućaju kuponi pomažu da se za vas čuje dalje od neposredne okoline.

Stalni korisnici kupona se grubo mogu podeliti u dve grupe: oni kojima je važan samo popust, odnosno cena koju plaćaju, i oni koji čekaju novi popust za proizvod, odnosno uslugu koja im se dopala. I jedne i druge možete zadržati samo ukoliko im stalno budete davali popuste. Da li vam je to isplativo? Može biti, u određenim (ograničenim) situacijama. Ukoliko je, uzmimo za primer, u pitanju devojka iz druge kategorije, ona se sigurno pohvalila svojim prijateljicama da je pronašla frizerski salon čijom je uslugom zadovoljna, kao i cenom, uz kupon. Neke prijateljice će odlučiti da isprobaju uslugu koristeći kupon, neke neće želeti da čekaju, a možda će im hitno trebati frizer ili neka druga usluga od one koja je na popustu, u svakom slučaju, posetiće baš vas zbog preporuke.

Ovde treba napomenuti i da su stalni korisnici kupona u manjini. U najvećem broju slučajeva, ljudi vole sigurnost i pouzdanost, vole da znaju od koga kupuju, kod koga se šišaju, ko im popravlja auto, zube, kod koga kontrolišu krvnu sliku. Da, ljudi koriste kupone da isprobaju nešto novo, ali ukoliko imate vrhunski proizvod ili uslugu, ljudi će vam se vraćati – sa ili bez kupona.

Kupone nemojte shvatati kao ukupno dugoročno poboljšanje prodaje, više kao vašu priliku da zainteresujete nove kupce/korisnike da probaju ono što nudite i svojim kvalitetom ih zadržite, i tako dođete do dugoročnih rezultata.

Valjalo bi razmotriti tri stavke koje stranica Retail Minded navodi kao pitanja za razmišljanje u vezi sa korišćenjem kupona:

  1. Štampanje i distribucija kupona košta – ovo znači da morate potrošiti novac i pre nego ga zaradite.
  2. Velika je verovatnoća da će potrošači koji prvi put kupuju uz kupone kod vas za drugu kupovinu takođe sačekati kupon.
  3. Potrošači koji preferiraju kupovinu uz kupone retko kad kupuju bez njih, što znači da vi učite kupce da kupuju (samo) uz kupone.

Vlasnici malih preduzeća osete svaku promenu u poslovanju, na bolje ili na gore, zbog toga je važno da dobro “iskroje” kupone da budu zaista prvenstveno po meri firme. Poslovi sa velikim udelom fiksnih troškova, kao što su primera radi restorani, ne mogu do beskraja snižavati svoje cene, čak ni za jasno određeni broj potrošača, ali kuponima mogu uticati na promet: ukoliko određenim danima slabije poslujete, možete kupone ograničiti samo na te dane, na primer.

Postoji bojazan da davanje kupona odnosno popusta utiče na sliku brenda, odnosno da ga čiji jeftinim. Međutim, akcijske ponude i brendiranje skoro da nemaju nikakve međusobne veze. Brendiranje je dugotrajan i opsežan proces, dok davanje kupona za popust ima za cilj da vam kupce dovede danas. Uostalom, ako Jaguar, Giorgio Armani ili Mercedes-Benz organizuju akcijske ponude, sigurno je da ni imidžu vaše firme to neće škoditi.

Lično, niti podržavam korišćenje kupona – niti sam protiv. Jednostavno je: u zavisnosti vašeg posla i vašeg poslovanja zavisi i da li će vam korišćenje kupona, bilo ono jednokratno ili na duži period, biti od koristi ili će vam naneti štetu. Dobro izračunajte sve troškove, nemojte doći u situaciju da radite “u minusu”, uračunajte i rizike i donesite optimalnu odluku.

Foto: Chris Potter

Poslednja izmena dana 26. februara 2016. u 16:02


Sandra Simonović

Sandra Simonović je Web preduzetnica od 2011. godine – osnovala agenciju Šnajderaj, za krojenje društvenih mreža po meri, koju 2013. zbog proširenja posla preimenuje u agenciju za poslovno (web) savetovanje Marketing ITD. Predavač, govorila na nekoliko regionalnih konferencija, rado prenosi…… Saznaj više »