Šta bi voleo/la da budeš kad porasteš? Da bi to postao/la, moraš dosta da učiš.

Nekako se već od detinjstva srećemo sa pitanjima o tome šta želimo da postanemo, kao i sa svim tim obavezama kojih treba da se pridržavamo da bismo u tome uspeli. Još od malih nogu se nekako vezujemo za to što želimo da postanemo, i polako radimo na tome.

Ako pogledamo najveće i najuspešnije, stvarno to i vidimo. Što pre je neko odlučio šta želi da postane, čime da se bavi, bilo kao pojedinac ili sa firmom, imao je više prilike da u tome i uspe, ukoliko je stvari radio na pravi način, onako kako je trebalo da bi dostigao ono što je želeo.

Vrlo često smo te zamišljene i željene ciljeve u budućnosti i crtali, vizuelizovali na neki način. Nekada neke uzore, idole, likove koje smo želeli da dostignemo- kačili na zid u vidu postera.

Isto, ili bar slično, je i u poslu. Svako svoj polazak u preduzetničke vode počinje idejama o tome šta bi mogao da radi, čime da se bavi, ali bi svakako deo čitave priče (već na početku) trebalo da bude i stvaranje vizije o tome šta se želi postići, dostići… kako želite da ta firma jednog dana izgleda, šta da predstavlja, koje pozicije da osvojite, koje visine da dostignete.

Tumaranje u poslu ne može dati prave rezultate, jer kada krene tržišna trka i borba sa konkurencijom, a posebno borba za likvidnost na početku i za osvajanje novih pozicija kasnije, nećete ni primetiti kako jurite svaku priliku i zapostavljate ono što ste želeli da dostignete i ostvarite. Upravo iz tog razloga važno je imati viziju, odrediti je na samom početku i uvek je imati u vidu, u vidiku, pred očima. Nekako bi to trebalo da zvuči kao „imati je kao zvezdu vodilju“, ono što uvek vidimo, onu zvezdu koju sanjate i koju želite da dostignete.

Kao takva, Vaša vizija treba da bude i ambiciozna, da odražava ono što maštate da dostignete. Nekad vizija bude i tako ambiciozna da nije baš ni sasvim realna, ali i kao takva vuče preduzetnika, zaposlene i čitavu firmu napred, tako mnogo ljudi sanja o nečemu velikom i želi da to ostvari, ne predaje se. Zašto da ne, pustite mašti na volju, pomislite i poželite. Ako to vidite kao ono što bi Vas zadovoljilo i ispunilo Vam snove, ne bežite od toga, neka to i bude Vaša vizija. Zapišite je… odštampajte… uramite… okačite… neka svakog dana bude uz Vas. Neka bude na vidljivom mestu, da je vidite Vi, da je vide zaposleni, partneri, klijenti. Tako će Vas svakog dana podsećati šta Vi u stvari želite, ali i svakog dana dodatno motivisati. U tome što vidite ćete uvek iznova nalaziti inspiraciju za sve aktivnosti.

Zamislite Diznijevu viziju: „Učiniti ljude srećnim“ ili Avon-ovu: „Biti kompanija koja globalno najbolje razume i ispunjava potrebe žena za proizvodima, uslugama i samoostvarenjem“. Izazovne, ambicione, nimalo jednostavne za dostizanje.

Uvek neko „ali“… Ali, ta vizija se neće sama ostvariti, treba nešto raditi kako bi se ta vizija ostvarila. Možda ste još kao mali, posle nego što ste na pitanje šta želite da postanete odgovorili da biste želeli da budete najbolji fudbaler ili najbolja balerina, zapisali po nekoliko stvari koje treba da (u)radite kako biste osvojili svet. Sve to je situacija koja važi i za Vašu firmu. Sve to što ćete raditi da biste ostvarili svoju viziju jeste Vaša misija. Zato misiju i treba predstaviti tako da svi možete videti šta ćete to raditi kako biste dostigli viziju. Opet, ne samo Vi da vidite i znate, već i zaposleni, partneri, klijenti. Svi vi želite da znate šta će raditi Vaša firma da bi dostigla viziju. Da, klijente, pa ni partnere, neće mnogo zanimati da to radite da biste dostigli viziju, već će za njih značiti da to radite zato što je to opredeljenje Vaše firme, da ćete to uvek pružati i da na to mogu računati.

Misiju možete zapisati i u nekoliko redova, pa i nekoliko pasusa. Nekada nećete moći u jednoj ili dve rečenice da kažete sve što želite, odnosno šta ćete raditi da biste pružili ono što od Vaše firme očekuju svi koji su na nju usmereni, ili oni koji na bilo koji način sarađuju sa Vama. Potrudite se da misiju dobro opišete, birajte prave reči, na najbolji način sebi i drugima recite šta je to što ćete raditi. Tome možete dodati i objašnjenje zašto ćete to raditi. Sigurno će i to značiti Vašim kupcima.

Često ljudi budu vrlo praktični, pa praktično u par rečenica ili kratkih izjava napišu šta je sve ono što će raditi. U prvom prolazu to deluje nekako sirovo, jednostavno, ali već kroz dva ili tri prolaza dobije i potrebnu formu i stil. Doda se tu i usmerenost na potrebe kupca, društvena odgovornost i slično. Ipak, zaboravite na popularne fraze koje za Vas nemaju posebno značenje- zadržite se na onome što će stvarno biti Vaša misija, čemu ćete stvarno biti uvek posvećeni, iza čega ćete moći uvek da stanete. Možda je bolje reći „ispred čega ćete moći da stanete“, jer će se i misija uramljena naći sa vizijom na nekom Vašem zidu, da Vas svakog dana napominju i opominju. Bolje ona, preventivno i motivišuće, nego kupci i partneri.

Misiju možete iskazati možda kao TED: „Širenje ideja“, ili kao američki javni emiter i distributer televizijskih programa PBS: „Kreirati sadržaj koji edukuje, informiše i inspiriše“, ali i kao dosta duže, u nekoliko rečenica, redova i pasusa.

Hrabro i bez ustezanja zapišite viziju i misiju. Menjajte po potrebi, prilagođavajte. Držite se misije i pratite viziju. Nećete pogrešiti.

Poslednja izmena dana 17. jula 2016. u 06:02


Aleksandar Drenovac

Aleksandar je vodeći konsultant i trener u E2 Element konsultantskoj kompaniji. Kompanijama koje stvarno žele napredak pomaže da uspostave i unaprede organizaciju, razviju i unaprede sisteme upravljanja (procesima, projektima, kvalitetom, rizicima, promenama, performansama, obukom i razvojem), optimizuju poslovanje, unaprede timove…… Saznaj više »