Social networks su društvene mreže, i to društveno u njima je baš ono što se najčešće previdi prilikom planiranja nastupa na društvenim mrežama. Na društvenim mrežama se ne prodaje, nego komunicira – a prodaja dolazi kao posledica te komunikacije. Na društvenim mrežama ne tražite investitore, nego zainteresovane korisnike zbog kojih će investitori želeti da ulože svoj novac u vaš proizvod.

Komunikacija je po definiciji prenošenje, davanje ili razmena informacija kroz uobičajen sistem simbola, znakova ili ponašanja, usmeno ili pismeno data informacija. Komunikacija nije jednosmerni protok informacija: to što ste se vi obratili nekom ne podrazumeva da je uspostavljena (uspešna) komunikacija. Do uspešne komunikacije dolazi samo u slučaju da je primalac zaista primio poruku koju je pošiljalac poslao, i razumeo je na način na koji je pošiljalac želeo da ona bude primljena.

Dobro, kvalitetno komuniciranje je ozbiljan zadatak u marketingu. Ukoliko se pošalje pogrešna poruka ili poruka bude poslata neodgovarajućim kanalima može biti ugrožen ne samo proizvod odnosno usluga, nego i opstanak same kompanije.

Početni korak prilikom kreiranja strategije komunikacije na društvenim mrežama jeste da se identifikuje, analizira i razume ciljno tržište i ponašanje kupaca na njemu. Dakle, kao i u svemu, i ovde se kreće od istraživanja. Ne možete dobro isplanirati komunikaciju ukoliko ne znate KOME se obraćate. U poslovanju nije dozvoljeno pretpostavljati, morate biti potpuno sigurni u svaki korak koji činite.

Naredni korak je odrediti GDE ćete se obratiti ciljnoj grupi, odnosno, odrediti koje društvene mreže su vam prioritetni kanali komunikacije. Ovo je važno jer komunikacija mora biti prilagođena svom kanalu. Uspeh i neuspeh svake kampanje zavisi od pažljive analize i izbora odgovarajućih medija.

Osnovna pitanja koja morate postaviti prilikom odabira društvene mreže su:

  1. Broj i vrsta korisnika: Sâm broj korisnika vam ne znači ništa, bitnije je koliko je od tih korisnika iz vaše ciljne grupe. Dakle, njihova starost, demografske, sociološke karakteristike i slično.
  2. Tehnički detalji: Ne pružaju sve mreže iste mogućnosti za postavljanje teksta, video snimaka i fotografija. U skladu sa time šta vam je dominantan način komunikacije planirajte i mrežu koju ćete koristiti.
  3. Mogućnost oglašavanja: Plaćeni oglasi su jedan od načina da vašu poruku vidi što veći broj ljudi, ali oni nisu mogući na svim mrežama, ili vam uslovi mogu biti neodgovarajući.

Facebook, primera radi, dozvoljava više slobode u broju karaktera koje možete upotrebiti, dok na Twitteru u samo 140 karaktera morate sažeti sve ono što ste hteli da kažete, uključujući i prateći link, video klip i/ili fotografiju. Imajte na umu i ovo: dosta korisnika ima naloge na svim mrežama koje ćete korisiti – ne želite da se dogodi da vas otprate jer svuda gledaju jedno te isto. Ovo se rešava takozvanim ekskluzivama, odnosno objavljivanjem određenih sadržaja samo na određenoj mreži. O komunikaciji na svakoj pojedinačnoj mreži biće više reči u zasebnim tekstovima.

Pitanje KAKO komunicirati na društvenim mrežama je pitanje svih pitanja u vezi sa društvenim mrežama. Pre svega, nemojte ni razmatrati ideju da će vam društvene mreže služiti samo kao platforma preko koje ćete jednosmerno objavljivati nešto, bez ikakve interakcije i komunikacije sa fanovima – pratiocima na njoj. Takođe, zaboravite i na ideju da će neko kupovati vaš proizvod jer mu se dopadaju zabavne sličice kuca i maca koje objavljujete svakodnevno. Zapravo, ima li vam to uopšte smisla kada se tako postavi? Naravno da ne.

Odgovor je, u suštini, veoma jednostavan: komunicirajte sa korisnicima onako kako biste želeli da se vaš omiljeni brend odnosi prema vama.

Imajte na umu da je od svih elemenata komunikacionog miksa živa reč ubedljivo najsnažnije sredstvo. Ma koliko da je dobar oglas, ne može se porediti sa iskustvom prijatelja koji će vam preporučiti ili kritikovati određeni proizvod ili uslugu. Jedino kako možete uticati na to je da date svoj maksimum da vaš proizvod odnosno usluga bude nadprosečnog kvaliteta, i da svaki vaš korisnik – kupac bude zadovoljan. Samo od toga zavisi da li će se potrošač ponovo odlučiti za vaš proizvod i preporučiti ga drugima.

Foto: Tanja Cappell

Poslednja izmena dana 29. septembra 2015. u 00:17


Sandra Simonović

Sandra Simonović je Web preduzetnica od 2011. godine – osnovala agenciju Šnajderaj, za krojenje društvenih mreža po meri, koju 2013. zbog proširenja posla preimenuje u agenciju za poslovno (web) savetovanje Marketing ITD. Predavač, govorila na nekoliko regionalnih konferencija, rado prenosi…… Saznaj više »