Kako mu i sam naziv govori, geolokacijski marketing označava upotrebu lokacije kako bi se usmerile i organizovale promotivne i prodajne aktivnosti. Geolokacijski marketing nije nova stvar, ali je njegova primena na internetu nešto što se intenzivno razvija poslednjih nekoliko godina, najviše zahvaljujući popularizaciji tzv. pametnih mobilnih telefona (eng, smartphone).

Geolokacijski marketing nije kratkoročni marketing, važno je razumeti da ovo mora biti dugoročna strategija. Ne bi trebalo da ga posmatrate kao kampanju, koja ima početak i kraj, odnosno rok trajanja, već da u marketinšku strategiju uvrstite i ovaj način komunikacije sa okolinom.

Dobra stvar kod geolokacijskog marketinga je što nije rezervisan samo za velike kompanije i brendove, naprotiv – male firme mogu da ga koriste jednako efikasno kao i korporacije. Svaka firma koja ima fizičku lokaciju može imati korist od primene geolokacijskog marketinga u svom poslovanju, bila ona multinacionalni holding, ili lokalna prodavnica sveže ribe.

Prema istraživanjima, tri četvrtine korisnika mobilnih telefona dozvolilo bi geolokacijsko oglašavanje na svojim telefonima, sve dok to nije običan spam već neke promocije od kojih oni zaista imaju korist (popusti, “platiš jedno, dobiješ dva” i slično).

Vašu geografsku lokaciju nije važno samo označiti u “realnom” svetu, natpisima na ulaznim vratima i reklamnim tablama, takođe je važno da se “označite” i u virtuelnom svetu, u online mapama. Google vam omogućava da u njegove Maps unesete lokaciju svoje firme koja će se prikazivati svima koji budu gledali u taj deo mape. Takođe, ukoliko neko ima uključeno lociranje svog uređaja i pretražuje Google za, recimo, restorane, među rezultatima će mu uvek prvo izaći oni koji su izlistani u Google Maps. Istraživanja potvrđuju da su pretrage o lokalnim firmama sa mobilnih telefona brojnije od pretraga sa računara – iz ovog jasno sledi zbog čega je neophodno posvetiti pažnju i ovom segmentu (online) nastupa svake firme.

Tipovi korisnika koje možete ciljati korišćenjem geo-marketinga su:

  • “Lokalci”– svi oni koji su “u dometu” vaše firme, dakle vaša neposredna okolina
  • Online kupci – fizička adresa svakog računara na svetu očitava se svaki put kada se on poveže na internet, pristupi nekoj web stranici; ovo možete iskoristiti tako što ćete napraviti ciljne grupe kupaca i, recimo, onima koji su do 100 km udaljenosti omogućiti besplatne troškove poštarine i sl.
  • Korisnici mobilnih telefona – postoje servisi koji vam omogućavaju da šaljete SMS poruke korisnicima mobilnih telefona koji su u radijusu od, primera radi, 500 m od lokacije vaše firme; međutim, prema važećim zakonima R. Srbije, da bi korisnik dobio SMS reklamu mora eksplicitno dati dozvolu za tako nešto.
  • Korisnici društvenih mreža – u tekstu o marketingu zasnovanom na odanosti pomenuli smo i tzv. “check-in” odnosno prijavljivanje fizičke lokacije na društvenim mrežama; sve veće društvene mreže vam omogućavaju da se direktno obratite tim korisnicima kroz (plaćene) reklame.

Svaki check-in koji vaši korisnici naprave i objave na svojim društvenim mrežama služi vam kao reklama. Da biste podstakli ljude da se “čekiraju” (u upotrebi je još i izraz “čekinuju”) možete im davati nešto zauzvrat – popust na kupovinu, besplatne kolačiće uz kafu ili nešto slično. Mreža Swarm (nekadašnji Foursquare) beleži svaku prijavu korisnika na lokaciji, pa tako možete značajnije nagraditi svaku 5. ili 10. posetu. Zbog svojih brojnih opcija, ova mreža zaslužuje poseban tekst u kojem će biti detaljnije objašnjen način funkcionisanja i sve mogućnosti koje pruža.

Na početku teksta rečeno je da geolokacijski marketing nije kratkoročna promotivna akcija, ali to ne znači da ga ne možete uposliti i na kratak, ograničeni vremenski rok. Primera radi, ukoliko vremenske prognoze najavljuju velike vrućine za određenu lokaciju, geolokacijski marketing vam omogućava da (samo) posetioce svoje web prodavnice koji dolaze iz tih krajeva upozorite na predstojeće vremenske uslove i ponudite klima-uređaje na popustu, ili sa besplatnom montažom. Ovi rezultati su kratkog daha, ali vam pomažu da shvatite domete geolokacijskog marketinga i da na pravi način razradite plan tako da ovu vrstu marketinga implementirate u strategiju poslovanja i dugoročno je razvijate.

Za kraj, donosimo listu stvari – podsetnik koji će vam pomoći da na najbolji način iskoristite prednosti geolokacijskog marketinga:

  • Napravite (i održavajte) naloge na većim mrežama koje imaju mogućnost prijave lokacije korisnika (Foursquare, Facebook)
  • Dodajte lokaciju u Google Maps (preko Google Business), proverite lokalne i regionalne online mape, ukoliko postoji mogućnost prijave, iskoristite i to
  • Podstaknite kupce na odanost kroz posebne pogodnosti za stalne potrošače – kupone, popuste i sl.
  • Podsećajte kupce – posetioce da prijave i podele svoju lokaciju na društvenim mrežama, a zauzvrat im obezbedite neke pogodnosti (primenljivo sve iz prethodne stavke).

Pogledajte i infografik o geolokacijskom marketingu na blogu Kissmetrics, daće vam dodatni uvid kako funkcioniše na internetu, zašto je važan i na šta je potrebno obratiti pažnju.

Foto: Colin Mutchler

Poslednja izmena dana 1. aprila 2016. u 20:32


Sandra Simonović

Sandra Simonović je Web preduzetnica od 2011. godine – osnovala agenciju Šnajderaj, za krojenje društvenih mreža po meri, koju 2013. zbog proširenja posla preimenuje u agenciju za poslovno (web) savetovanje Marketing ITD. Predavač, govorila na nekoliko regionalnih konferencija, rado prenosi…… Saznaj više »