Već smo svi mnogo puta čuli neku diskusiju ili raspravu u firmi na neku temu, u kojoj čujemo ili koja se završava sa: „E, nemoj da pričaš kad nisi kompetentan.“ Nekada je priča usko stručna, a nekada i opšta diskusija o stvarima iz medicine, sporta, politike, ili bilo koje druge oblasti. Obično se to dešava kada neko ko nema direktnog dodira sa tom oblašću baš ima najviše da kaže ili nameće lično mišljenje kao najvažnije.

Onda, verovatno njih ne biste u svojoj firmi za te poslove koji im nisu bliski. Zašto- pa, verovatno ste unapred procenili da nisu kompetentni za te stvari i da sa njima nikako ne biste dobili ono što treba, već želite nekoga ko će to kvalitetno da uradi.

Sad, ako oni nisu kompetentni, ko jeste? Šta za Vas znači da je neko kompetentan? Šta uopšte znači da je neko kompetentan?

Ako započinjete svoj biznis ili već imate firmu, uvek imate ideju da u firmi imate najkompetentnije moguće saradnike. Naravno, u okviru mogućnosti- njihove želje da rade baš u Vašoj firmi i da ste u mogućnosti da im ponudite uslove koji im odgovaraju.

Pod kompetencijom podrazumevamo kombinaciju tri stvari: znanja, veštine i ponašanja (stavova).

Aha, znači, da biste imali nekoga ko je kompetentan za određeni posao, treba da zna osnove ili i dublje detalje iz te oblasti, isto tako da ume da primeni znanja i uradi konkretne stvari, ali i da se njegovi stavovi i ponašanje uklapaju u ono što želite u Vašoj firmi.

Zamislite da ste otvorili restoran, sa idejom da postane mesto prepoznatljivo po kvalitetu i vrhunskoj usluzi. Ideja je da on zaživi, da Vas posebno ljudi iz poslovnog sveta prepoznaju kao odličnu destinaciju za njihova okupljanja, druženja i poslovne sastanke, a kasnije možda i da pokrenete lanac takvih restorana. Za to bi Vam bili potrebni saradnici koji bi mogli da iznesu sve to na kvalitetan način i na odgovarajućem nivou.

Recimo, između ostalih, po preporuci zaposlite i nove mlade kolege za pozicije menadžera restorana i konobara. Sa obe strane ste dobili odlične preporuke, da se radi o osobama koje su imale veoma visok prosek- prva na fakultetu, druga u srednjoj školi. Već u priči sa njima vidite da su veoma načitani, praktično Vas kupe svojim znanjima. Odlično je, imaju znanja, to je ono što Vam treba, nećete da trošite vreme da nekoga učite. Čini Vam se da pomalo lete visoko, ali i razumete jer su mladi, a u stvari baš i želite ambiciozne ljude.

Već tokom prvog meseca rada vidite da nešto ne funkcioniše, jer osim tog znanja koja imaju obojica pokazuju vrlo malo veština, vrlo malo sposobnosti da u praksi urade stvari kako treba. Prvi jako loše, skoro baš neuspešno, organizuje rad čitavog restorana, a osoblje je veoma nezadovoljno zbog totalne konfuzije u organizaciji, dok su njemu uvek drugi krivi. Drugi je baš nespretan i neumešan sa svim stvarima- zaboravi na neku porudžbinu, ispusti detalje, ne posluži goste kako treba, pa su opet svi nezadovoljni. Dobro, smatrate da nije katastrofa i da se to stiče radom. Angažujete profesionalce sa strane, pomažu im i uče ih važnim detaljima, i posle nekog vremena obojica ovladaju potrebnim veštinama na nekom tek zadovoljavajućem nivou.

Taman kad ste mislili da je sad sve na pravom mestu, vidite da imate probleme koji su možda i dublji nego što je izgledalo. Imaju znanja koja su potrebna, pomogli ste im da razviju veštine i da to mogu da primene u praksi… ali, njihovo ponašanje je toliko loše da Vam izgleda da tu ne možete ništa da uradite, ili da ne želite da trošite više energiju.

Sa obojicom ste pričali bezbroj puta, ali njihovi stavovi kao da su cementirani- prvi je jako sujetan, neće nikoga da sasluša, jedino je njegovo mišljenje ispravno, užasno se bezobrazno ponaša i prema zaposlenima koristi veoma ružne reči. Drugi je svojeglav, kaže da će on raditi kako misli da treba, za svaku sugestiju se duri kao razmaženo dete, uopšte nema obzira prema kolegama, a prema gostima se često previše slobodno i bahato odnosi.

Vratite se ponovo na pojam kompetencija: znanja+veštine+ponašanje. To je ono što Vam je potrebno. Bez bilo koje od tih stvari zaposleni nije kompletan i uvek će imati probleme u radu, a sa tim i svi ostali koji sarađuju sa njim. Ne birate samo nekoga ko će raditi određeni posao, već i ko će biti deo Vašeg tima, ko će sarađivati sa ostalima u Vašoj firmi. Upravo zato, kada birate saradnike, birajte prema sve tri stavke. Da biste to uspešno uradili, prethodno definišite koja to znanja treba da ima, koje veštine da poseduje, i kakve stavove da ima. Za sve od toga odredite koji je nivo prihvatljiv za Vašu firmu.

Ne zaboravite, isto to važi i za Vas- dobro razmislite i realno (pr)ocenite da li ste Vi kompetentni za deo posla koji obavljate; koja znanja, veštine i stavove biste očekivali od kandidata za tu poziciju. Procenite, da li je moguće i bolje da se razvijate u onim elementima koji su Vam slabi, ili je pametnije da nađete nekoga ko već ima te kvalitete.

Samo budite kompetentni i birajte kompetentne. To je već dosta. Osetićete razliku.

Poslednja izmena dana 6. maja 2017. u 18:24


Aleksandar Drenovac

Poseduje višegodišnje iskustvo u upravljanju projektima, uspostavljanju i unapređenju poslovnih procesa, optimizaciji i unapređenju poslovanja, kao i vođenju velikih timova. Aktivan kao konsultant za mala, srednja i velika preduzeća, trener za različite organizacione i menadžerske veštine, predavač u Biznis Akademiji…… Saznaj više »