Pronaći dobrog menadžera može biti teško, u zavisnosti od oblasti u okviru koje poslujete. Zato se mnoge firme odlučuju da ih uzgajaju. Oblikuju i obezbede im okruženje u kom će moći da rastu i razvijaju se, na obostrano zadovoljstvo i korist.

Ukoliko i vi spadate u one koji se pitaju kad je došlo vreme da neko od vaših zaposlenih preuzme više odgovornosti, odnosno one koje donosi menadžerska uloga, evo nekoliko pokazatelja koji vam u tome mogu pomoći.

Prirodne vođe. Neki ljudi se jednostavno izdvoje kao vođe. Njima se ostali obraćaju za pitanje, savet, podršku, iako to nije njihova formalna uloga. Ljudi u njih imaju poverenja, jer pokazuju veštine liderstva i rešavanja problema.

Slažu se sa ljudima. Ono što većini zaposlenih na poslu predstavlja najveći problem je to što se ne slažu dobro sa menadžerima. Zato, pronaći zaposlenog kog ostali prihvataju i sa kojima ume da komunicira nije čest slučaj, pa je zato dobra ideja, ako takvu osobu već imate u timu, da razmislite o mogućnosti da joj proširite ovlašćenja.

Samomotivisani su. Njih ne treba požurivati ili podsećati. Oni imaju širu sliku posla koji obavljaju. Motivišu sami sebe i spremni su na izazove kako bi rešili neki problem. Njihova suprotnost su oni zaposleni koji kažu da nešto nije njihov posao i neće uraditi ništa što im prethodno nije eksplicitno delegirano.

Posvećenost. Za ove ljude karijera predstavlja važan deo njihovih života, koji im ne donosi samo novac za preživljavanje, već i priliku da realizuju svoje potencijale. Oni su posvećeni poslu i na njih možete da računate.

Stalno uče. Menadžeri znaju da postoje stvari koje ne znaju, a koje im mogu pomoći u obavljanju posla. Prirodno su radoznali da saznaju više i steknu nova iskustva. Zaposlenima koji pokazuju ovu sklonost često je potrebno samo malo usmeravanja.

Usmereni su na tim. Ljudi koji su primarno usmereni na timske, a ne na sopstvene potrebe su svakako vredan „menadžerski materijal”. To ukazuje na njihovu sposobnost posmatranja šire slike i komunikacije sa ljudima

Vešti su u komunikaciji. Menadžeri su spretniji u komunikaciji, bez obzira o kojoj formi je reč. Oni umeju da slušaju i da iskažu svoj stav, čak i kad se ne slažu sa nekim predlogom ili idejom. To čine na asertivan način, uz poštovanje prava druge strane.

Usmereni su na rešenja. Ovi zaposleni ne troše svoju energiju baveći se bespotrebnim lamentiranjem nad problemom. Oni  ga uoče i pristupaju njegovom rešavanju. Ta njihova usmerenost vođena je efikasnošću i radnom etikom, te znate da se na njih možete osloniti.

Znaju kada im je potrebna pomoć. Realistični su u proceni svojih znanja i kompetencija, i nemaju problem da zatraže pomoć kada im je potrebna. Neće se praviti da nešto ne znaju iz straha da se ne prikažu manje kompetentnim, već će razmišljati o potrebama tima i tražiti pomoć sa strane kad je to potrebno.

Samostalno postavljaju ciljeve. Zaposleni koji sami sebi postavljaju ciljeve koji su „pametni” pokazuju veću posvećenost svom poslu. Ako imate takve ljude u timu, koji umeju postave prioritete i ciljeve za sebe, sva je prilika da to umeju i za druge, pa ih nemojte ispustiti iz vida.

Preuzimaju odgovornost. Ljudi koji imaju razvijene menadžerske veštine znaju da takva pozicija sa sobom uvek nosi odgovornost. Oni su sa time u miru i nemaju problem da preuzmu zasluge za svoje greške i propuste. Načisto su sa time koliko doprinose i sa njima je tome lako razgovarati, jer su im procene realistične.

Empatični su. Oni mogu da uoče, prepoznaju i adekvatno odreaguju na emocije drugih. Ovo i nije tako česta osobina, a neretko se može pomešati sa sažaljenjem. Ako pronađete osobu koja donosi ispravne odluke u emocionalno zasićenim situacijama, nemojte to zanemariti.

Imaju integritet. Na njih se možete osloniti da će voditi vaš tim, prateći vrednosti vaše firme. Sa njima su granice jasne: znate šta im je potrebno jer nemaju problem to da vam kažu, kao i šta su stvari na koje neće pristati. Zauzvrat, poštovaće granice drugih ljudi i to je upravo ono što ih čini potencijalno izvrsnim menadžerima.

Pronaći osobu koja bi odgovarala ovakvom opisu nije lako. Još teže može biti zadržati je. Isto tako, nije lako ni oblikovati je pod svojim krovom. Ali, kad se jednom ona nađe u vašem timu, vodite računa o tome da na vreme uočite njen potencijal i omogućite da vaša firma bude mesto na kom će želeti da ostane i brusi svoje talente i veštine.

Poslednja izmena dana 12. marta 2018. u 08:53


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »