Ako radite kao kopirajter, ili da se lepše izrazim – pisac u svrhe biznisa, znaćete da vam posao ide ako se na dnevnoj listi zadataka nađe širok spektar proizvoda i usluga koje treba da približite širokom dijapazonu publike. Sportska oprema, suši restoran, špediter, nevladina organizacija, sredstvo za uklanjanje čukljeva. Tako to ide. Mnogi od njih će vam prevrnuti mozak i stomak nekoliko puta dok ne osmislite prihvatljiv tekst, u najmanju ruku, sa ciljem da krajnji ishod ipak bude pristojan.

Jasno, mislim na one proizvode koji se baš nikako ne poklapaju sa vašim interesovanjima, niti interesovanjima vaših prijatelja, a možda i nikog koga poznajete. Dosadno vam je. Skrolujete. Čitate rečenicu koju ste napisali i na polovini ste umrli od dosade. Jedini ključ koji otključava ovu bravu jeste  pretvaranje dosadnog u zabavno. Taj klijent koji vam ubija inspiraciju nije kriv – krivi ste sami, jer ne vidite da on ima svoju šarenu stranu.

Lako je meni da ovo pišem – teško počinje onda kada se i sama nađem u istoj situaciji. Nađem se u beskonačnoj dubini interneta i podočnjaka i onda se, s vremena na vreme, dogodi čudo – naiđem na tako intrigantne stvari da mi dođe da i sama nabavim jedno sredstvo protiv čukljeva, da mi se nađe. Kako? Vremenom sam našla način, ali nikad nisam probala da ga sistematizujem. Onda sam prečešljala iste te dubine interneta i naišla da gomilu blogova koji se bave istom tematikom. Kada se sve zbroji, manje više se sve svodi na nekoliko jednostavnih koraka.

  1. Obojiti 

    Posebnu čast želim da ukažem onima koji su svoj brend koji po automatizmu klasifikujemo u „dosadni folder“ napravili zabavnim izgradivši prepoznatljiv, zabavan identitet. Tematski prilaz uslugama koje pružaju daju kopirajterima priliku da budu slobodniji i inovativniji kada su u pitanju reči. To se prevahodno tiče orijentisanosti na konkretnu publiku, kojoj onda možemo da prilagodimo i sleng i izražavanje.

  1. Omekšati formalnost 

    Toliko je kompanija koje i dalje insistriraju na zvaničnom tonu. „Kompanija Ta i ta, osnovana 1935. godine, posluje i sarađuje sa velikim brojem visoko kotiranih brendova na svetskom tržištu uz izuzetan nivo profesionalnosti…“ Istina je da posao ove kompanije zaista jeste ozbiljan i da, verovatno, zaista ima profesionalan i obučen kadar, ali upotrebljavanje reči „profesionalno“ nije ono što dokazuje ovu tvrdnju. Svaka druga kompanija opisuje sebe na identičan način. Zato je bolje pronaći odliku koja izdvaja datu kompaniju iz mora drugih i iskoristiti je na pravi način.

  1. Jasno se izraziti 

    Osećam se krivom što ovo navodim kao jednu od ključnih stavki jer sam i sama od onih koji prave krug nekoliko puta pre nego što zabodu u centar. Istina je da je većini potrebna jasna, definisana informacija, pitak tekst i odgovor na osnovna pitanja (isto vas uče i na katedri za novinarstvo). Kada kategorija o kojoj pišemo zahteva šture informacije, onda bar možemo da izbegnemo upadanje u zamku izlizanih reči i rečenica, koje smo pročitali toliko puta da nemamo pojma za koga treba da ih vežemo („Uvek tu za vas!“ u jednom kopiju je isto što i „Oči su ogledalo duše“ u romanu).

  1. Razgovarati 

    Banalno je to što najjednostavniju stvar uvek zaboravljamo – kada pišemo, mi se obraćamo ljudima. Svi zainteresovani, svi novi i stari klijenti, potrošači, saradnici, kupci…kako god ih nazvali, pripadaju jednoj istoj kategoriji. To su ljudi sa osećanjima, problemima, stavovima. Radije nego da im držimo govor, mogli bismo da pokušamo da komuniciramo sa njima kada nam je poverena uloga kopirajtera. Pojednostavljeno, neka tekst zvuči kao prilagođen prirodan govor kojim biste se služili kada biste razgovarali sa njima lice u lice. Na taj način, isti ti ljudi će se setiti da i iza firme sa kojom se spremaju da komuniciraju isto tako stoje – ljudi.

Poslednja izmena dana 6. septembra 2016. u 03:18


Vanja Mlađenović

Vanja Mlađenović, rođena u Beogradu 1988. godine. Zvanično se bavi novinarstvom i marketingom, nezvanično pričama i muzikom. U slobodno vreme istražuje svet.