Dobili ste ponudu da budete sponzor na konferenciji, ili razmišljate da deo novca namenjen oglašavanju usmerite i u sponzorske aktivnosti. Ovim tekstom želimo da pomognemo da donesete pravu odluku, bilo da će vam to biti prvi put, ili da imate (posebno negativna) iskustva sa prethodnim sponzorstvima.

U teoriji (i prema ponudi koju čitate) sponzorisanje nekog događaja može vašoj firmi doneti brojne benefite. No, nažalost, nije retkost da se posle konferencije deo sponzora zapita da li su dobili očekivano, ili su novac mogli pametnije da ulože.

Pre nego što odlučite da prihvatite poziv za sponzorisanje (bilo kog) događaja, potrebno je da razmislite o ciljevima sponzorisanja. Šta želite da dobijete za svoj novac, kvalitativno, ali i kvantitativno izraženo. Ukoliko sumnjate da biste ispunili ciljeve na određenom događaju, radije odlučite da novac uložite u nešto drugo.

Sponzorski paketi najčešće podrazumevaju neke od navedenih stavki:

  • Promotivne poklon-kese
  • Postavljanje roll-up banera i plakata
  • Štandovi ili pultovi
  • Predavanja sponzora

Promotivne poklon-kese, odnosno njihov sadržaj, je vaša prilika da ostanete “na dohvat ruke” posetiocima konferencije mnogo duže od samog trajanja konferencije, pa ipak – najčešće u promo-kesama viđamo jedno te isto: majice, blokčiće, hemijske olovke, šolje. Ukoliko niste neki izuzetno voljeni brend, ili ste napravili posebno zanimljivu šolju budite uvereni da će ostati zakopana među hrpom drugih poklon-šolja sa konferencija, a ukoliko se i bude koristila, biće to na vikendici, ili kod bake na selu. Promotivne majice muškarci iskoriste za spavanje u njima i eventualno nošenje po kući, a sumnjam da vam je to bio primarni cilj?

Neki od najboljih primera koje sam videla bili su, recimo štapići za čišćenje ušiju od radio-stanice (“da nas bolje čujete”), naočare za sunce od osiguravajućeg društva (“mi brinemo o vašem zdravlju”), kutijica sa flasterima od isključivo pre-paid mobilnog operatera (“budite bezbrižni”). U tom smeru bi trebalo razmišljati, ali, kao što vam je verovatno već jasno – ovo se ne radi mesec dana pred konferenciju. Promotivni materijal može biti odličan način da uđete u domove potencijalnih potrošača, ali je potrebno ozbiljno se posvetiti tome. Ova oblast zaslužuje da joj se posveti više pažnje, te će o tome više biti reči naknadno, u jednom od narednih tekstova.

Roll-up baneri su prenosne reklame koje se često viđaju na događajima, i zaista mogu biti odličan način da privučete i zainteresujete potencijalne potrošače za svoj proizvod, uslugu, kompaniju. No, jednako često ne ispunjavaju svoju svrhu, zbog neodgovarajućeg izgleda, odnosno natpisa koje nose. Previše teksta i/ili sitna slova, generičke ilustracije, nedovoljno informacija i kontakt-podataka… samo su neki od razloga zašto je vaš roll-up bio bacanje novca. Izaberite štampariju od poverenja i u saradnji sa njima odaberite najbolji dizajn. Imajte na umu staru narodnu izreku “koliko para – toliko muzike”, koja važi u svemu, pa i u ovome. No, ulaganje u kvalitetan roll-up višestruko se isplati, pogotovo što se roll-upi prave da traju, odnosno, uglavnom nisu za jedokratnu upotrebu (posebno namenjeni isključivo tom događaju za koji se postavljaju).

Na gotovo svakoj konferenciji videćete mnoštvo štandova (i roll-upa), uz najčešće istu sliku: lepo složen promotivni materijal i nasmejana promoterka (ili više njih). Ukoliko želite da izložite štand na konferenciji, razmislite šta biste mogli uraditi kako biste se izdvojili iz mase drugih štandova i zainteresovali posetioce tako da ograničeno vreme u pauzama predavanja posvete vašem štandu, a ne razgovoru sa drugim posetiocima, ili drugim štandovima. Besplatna hrana ili piće su uvek dobra opcija za masovno privlačenje ljudi (ukoliko to organizator dozvoljava), ali nakon privlačenja potrebno ih je i zainteresovati da pogledaju dalje od besplatnog osveženja. Dobar izbor mogu biti različite aktivacije koje uključuju na primer isprobavanje proizvoda/usluge. Uz dovoljno mašte i kreativnosti, uključićete u sve to i društvene mreže – na taj način će vaš štand izaći iz okvira događaja, i biti svrsishodan.

Sponzorska predavanja su deo kojeg se organizatori plaše, a posetioci konferencija uglavnom izbegavaju. Razlog je veoma prost: previše podsećaju na reklamni blok. Mi, naša firma, najbolji, lider, vrhunsko – reči su koje se u tim predavanjima najviše spominju, a u to, iskreno, malo ko veruje. Sponzorsko predavanje radije izbegnite, ukoliko zaista nemate nešto vredno da ponudite posetiocima datog događaja. Možda vam je teško da shvatite, ali – niko od posetioca nije došao na tu konferenciju zbog vas (osim ako ste Google, recimo – ali onda je tekst ovog tipa ionako za vas suvišan). Vi ste svojim novcem (uslugom, proizvodom) podržali konferenciju, i hvala vam u ime svih organizatora i svih posetilaca na svetu, ali ukoliko nemate priču vrednu deljenja sa publikom baš tog događaja, nemojte trošiti svoje i vreme učesnika konferencije na predavanje. S druge strane, ukoliko nešto iz vašeg (poslovnog ili ličnog) iskustva može biti zanimljivo publici, svakako prihvatite poziv i podelite to sa učesnicima. To ne mora nužno biti rukovodilac, direktor, ili osoba slične pozicije. Može biti deo – ili ceo tim – koji je radio na određenom uspešnom projektu, priča klijenta kojem je baš vaš proizvod pomogao u postizanju uspeha, rešio problem i slično.

Izbor sponzorskih paketa bi trebalo da pravite ne samo prema novcu kojim raspolažete, već i prema raspoloživim sredstvima da kvalitetno pokrijete sve. Ukoliko nemate na stanju dovoljno promotivnog materijala, niti dovoljno vremena do konferencije da uradite nešto kvalitetno, radije to preskočite – a isto je i sa svim drugim stavkama.

Kada dobro posvetite pažnju svakom detalju sponzorstva, možete očekivati da investicija bude isplativa. U suprotnom, ulaganje će biti uzaludno, a vaš novac (i dodatno, vreme) biti nepovratno protraćeni.

Poslednja izmena dana 14. februara 2016. u 16:24


    Sandra Simonović

    Sandra Simonović je Web preduzetnica od 2011. godine – osnovala agenciju Šnajderaj, za krojenje društvenih mreža po meri, koju 2013. zbog proširenja posla preimenuje u agenciju za poslovno (web) savetovanje Marketing ITD. Predavač, govorila na nekoliko regionalnih konferencija, rado prenosi…… Saznaj više »