Ne moras biti bogat i lep samo budi dobar i pokloni mi cvet, ne moras biti snažan i grub da budeš sav moj svet. – Zrinko Tutić

Nakon što ste se pripremili sa Ivanovim tekstom, krenuo bih sa druge strane na temu publike, konverzija tj rezultata vaših marketing aktivnosti.

Lepo je da imate fantastično napisane materijale, profesionalne slike i tim koji se bavi vašim poslom. Kada ste na početku, stava sam da – sve mora biti dovoljno dobro i ne bi smelo da bude savršeno.

Mnogo vremena ćete potrošiti u jurenju savršenog i propustićete talas klijenata ili kupaca. Ako bih mogao da biram gde bih usmerio više pažnje ili vremena, to bi bilo merenje uspeha.

Kako znati da li je nešto uspešno ili ne? Na raspolaganju nam je Google Analitika koja može da vam odgovori na mnogo pitanja koja imate na temu vaših posetioca, kupaca, klijenata, njihovog ponašanja… ali kao i svaki alat morali biste da znate kako on funkcioniše.

U većini slučajeva, sam alat na prvi pogled izgleda jednostavan i prikazuje neke jednostavne grafikone.

Nemojte biti zavedeni jednostavnošću i jeftinim informacijama. Svaki sistem da bi funkcionisao i da bi odgovarao na pitanja koje preduzetnik ima mora biti “nahranjen” kako treba.

Google Analitika daje informacije o tome ko su ljudi koji su došli na websajt, putem kog kanala komunikacije, šta su radili na tom websajtu i da li su izvršili akciju ili aktivnost koja preduzetniku ili vlasniku websajta nešto znači (da li se ispunjava cilj posla).

vodic-2

Spominjao sam “hranjenje” sistema – i zaista sam mislio na to. Ako sistem zatrpate sa jeftinim kalorijama tj posetama koje ništa ne znače i na osnovu kojih nemožete da zaključite puno korist analitike se svodi na gledanje lepih grafikona.

Ukoliko definišete ciljeve koje vaš posao treba da ispuni i ukoliko ih prenesete u internet formu, čak i mali broj ljudi, koji ispunjava vaše ciljeve može da ispriča priču. Drugim rečima, ako “nahranite” sistem sa kvalitetnim informacijama tj šta su vaši ciljevi, i sa malo saobraćaja (ljudi koji dolaze na vaš websatj) i ispunjavaju vaše ciljeve vi ćete znati puno.

Shvatićete zbog čega su ti ljudi došli do vas i uradili ono što vam je cilj.

Pet ciljeva koje može svaki biznis da postavi i prati

  1. Onda kada vam neko ostavi svoju email adresu
  2. Onda kada neko doda nešto u korpu (čak i ako nemate ecommerce)
  3. Onda kada neko kreira nalog ili se uloguje na vašem web sajtu (login/registracija)
  4. Onda kada neko klikne na dugmiće društvenih mreža (tweet, share, follow…)
  5. Onda kada neko “skine” dokument sa vašeg websajta

I to je to. Bez mnogo filozofije i mnogo muke. Pet ciljeva koje svaki biznis može da prati i na osnovu kog može da izmeri i shvati koja demografija sa kog kanala zaista “radi”.

Definisanje ciljeva može da bude i komplikovanije ali je ovih 5 lako implementirati i postaviti.

Kako podići kvalitet praćenja ciljeva na viši nivo?

Da biste iskoristili mogućnost Google Analitike do maksimuma idealno bi bilo kada biste za svaki od ovih pet ciljeva definisali kolika je vrednost ispunjenja svakog cilja.

Šta?! Kako mogu da odredim vrednost “skidanja” dokumenta sa mog web sajta?!! Ili onoga ko ostavi email?

Istina je veoma jednostavna. Vrednost cilja je uvek drugačija za svaki biznis i web sajt. Zavisi od toga koliko vlasniku biznisa vredi taj email ili “skidanje” dokumenta. Ali i dalje koja je to vrednost?

Uvek je promenjiva tj menja se tokom vremena. Zavisi od istorijskih podataka.

Na primeru koliko vredi email adresa saznaćete kako se određuje vrednost cilja.

Na osnovu istorijskih vrednosti:

  • Od 1000 pretplatnika na newsletter (1000 email adresa)
  • 5% je konvertovalo u kupce (50 ljudi)
  • Prosečna vrednost narudžbine svih tih 50 ljudi je bila 5000RSD

Vrednost jednog pretplatnika (email adrese) bi bila 250RSD (5% of 5000RSD)

Šta to znači na kraju?

To znači da kada ulažete u digitalni marketing (recimo Google AdWords) vi dobijate unutar analitike informacije o rezultatima vaše kampanje koja je trebala da dovede ljude koje interesuje vaš proizvod ili usluga.

Sa druge strane ako nemate ecommerce gde su stvari veoma jasne, morali biste da imate praćenje ciljeva. Kada vam je cilj npr email adresa i znate da vam vredi 250 dinara svaka nova email adresa vi možete da uporedite vaše troškove sa ciljevima.

Ako ste potrošili 1000 dinara i dobili 2000 ljudi na web sajtu (0.5dinara po novom čoveku) i svaki 20ti je ostavio email adresu (2000/20 = 100 email adresa) što predstavlja očekivanu vrednost od 25.000 dinara (100 email adresa x 250 dinara procenjena vrednost) možete reći da su rezultati oglašavanja uspeli. Za uloženih 1000 dinara ste dobili 100 email adresa (10 dinara po emailu) koje za vas vrede 25.000 dinara.

Na kraju sve zavisi od vaše računice tj šta su ciljevi vašeg posla.

Kakve sve izveštaje možemo dobiti iz Google Analitike?

Sećate se prvog prikaza korisničkog puta tj kako se ljudi kreću ka i kroz websajt i kako ispunjavaju određene ciljeve?

vodic-2

Svi izveštaji u analitici se grupišu po istom principu.

Sve je vezano za ljude i njihovo ponašanje u korisničkom putu. Google Analitika odgovara kroz izveštaje na pitanja

  • Ko su ljudi koji su došli na websajt?
  • Kako su došli i zbog čega?
  • Šta su radili na web sajtu?
  • Kakvi su rezultati i da li su ispunili naša očekivanja?
vodic-4

Tako da ako se ikada budete pitali gde se nalazi neki izveštaj, upitajte sebe šta u stvari želite da vidite.

Ne trudite se da imate savršenu analitiku i merenje ciljeva – koncept merenja na web sajtovima ne podrazumeva savršenost u merenju već veoma dobru kalkulaciju – kako previše stvari može da krene po zlu u toku merenja.

Usresredite se da pratite ciljeve i da odredite vrednost istih. Time ćete dobiti pravi pogleda na ljude koji dolaze kod vas i doprinose vašem poslu i ispunjavaju ciljeve koje imate ispred sebe.

Foto: © gaia.rs

Poslednja izmena dana 18. maja 2016. u 20:32


Ivan Rečević

Menadžer i operativac marketing tehnologija (marketing technologist), vodi konsultantsku kuću Gaia Consulting od 2007.godine. Do kraja 2015-te vodio je sektor analitike i bio jedan od vlasnika digitalne marketing agencije Huge Media. Sa više od dve decenije iskustva u IT industriji,…… Saznaj više »