Pisanje dobrog oglasa za posao veoma je važno za ishod kompletne profesionalne selekcije. Pretpostaviti da je kratak i štur opis otvorenog radnog mesta dovoljan je pogrešno, zato što se procenjivanje kandidata i kompanije koja zapošljava odvija dvosmerno: ne procenjujete samo vi, kao poslodavac, potencijalne kandidate, već i oni procenjuju vas. A ako niste poznata i/ili ogromna kompanija, onda je oglas za posao vrlo često zapravo prva informacija o vama sa kojom se (potencijalni) kandidat susreće.

Šta oglas za posao mora da ima?

U oglasu za posao važno je da jasno napišete šta je to što tražite, odnosno: koje radno mesto je u otvoreno i koji je broj izvršilaca za kojima tragate. Zatim sledi opis koje veštine kandidat treba da ima, koliko i kakvog radnog iskustva, da li postoje neki specifičniji zahtevi, kao što su rad u određenim softverima, poznavanje nekog stranog jezika i tome slično.

U nastavku je potrebno dati opis posla koji će budući zaposleni obavljati. Koji su njegovi zadaci, odgovornosti? Kako, ukratko, izgledaju njegova zaduženja? Sve su ovo odgovori koji su važni ozbiljnim i dobrim kandidatima za kojima i sami tragate.

Prva dva pomenuta dela mogu se napisati obrnutim redosledom: najpre opis posla, a zatim zahtevi od kandidata.

Na kraju, možete da kažete nešto i o samoj kompaniji (to se nekada radi i na samom početku). Koje su vaše vrednosti, misija, vizija? Čime se bavite, kakvu poslovnu filozofiju zastupate? Zatim konkretnije, u zadnjem delu oglasa, šta nudite – kakvo radno vreme, da li postoji probni rad, da li postoji rad u smenama ili na terenu i tome slično. Kandidatu je potrebno dati sve bitne informacije i pred njim nastupiti profesionalno, kao pred svakim poslovnim partnerom i klijentom.

Ovaj deo je važan, zato što je osnovna svrha oglasa za posao stavljanje do znanja kandidatima ne samo šta to je što vi, kao poslodavac, od njega tražite (koje veštine da poseduje, koliko i kakvog iskustva da ima i tome slično), već i šta je to što imate da mu ponudite.

Ove osnovne elemente oglasa za posao možete prilagođavati shodno tome na koji način ga distribuirate; nekada će svi ovi elementi biti suvišni (na primer, na društvenim mrežama), pa možete reći konkretno šta je to što tražite i u nastavku ostaviti link ka objašnjenju, odnosno opširnijem i informativnijem oglasu.

Evo nekoliko praktičnih smernica o tome kako napraviti dobar oglas za posao:

Bez laganja i „slatkih“ obećanja: Nemojte pisati stvari koje nisu istina, niti obećavati nešto što ne možete da ispunite. Da, jako veliki broj kompanija je „prilika za profesionalno usavršavanje i napredovanje“, ali ostavite svojim kandidatima, odnosno zaposlenima da sami procene da li je vaš kolektiv zaista raj za zaposlene. Nemojte ni prećutkivati važne informacije, na primer, da će kandidat raditi pod vremenskim pritiskom, da li je posao stresan i slično. Iskusni igrači znaju šta se često krije pod „radom pod pritiskom“ i prećutkivanjem važnih stvari ili pokušajima da ih ulepšate možete poslati pogrešnu poruku.

Izbegavajte fraze: HR fraze su, kod pisanja oglasa, veoma rasprostranjene. Jasno je da su neki izrazi prosto sastavni deo struke ili su odomaćeni, ali neki zaista zvuče kao floskule, često napisane telegrafski, taksativno, bez trunke osećaja da komunicirate sa čovekom.

Ako odlučite da bez nekih fraza ipak ne možete (što je u redu, jer su one često igranje na sigurno, pa vam na početku mogu biti vrlo korisne), vodite računa o tome kakve poruke šaljete tim frazama. Na primer, „poželjno radno iskustvo od 2 ili više godina na istim ili sličnim radnim pozicijama“ je kratko i informativno, ali stvari kao što su „timski igrač“, „stimulativno okruženje“, „dinamičan tempo rada“ ne samo što su fraze, nego zvuče kao previše opšta, nejasna nastojanja da prikrijete nešto što se zapravo krije iza takvih fraza (timski igrač može biti protumačeno kao da će kandidat doći u već formiran i uigran tim, što može unapred stvoriti bojazan o tome da li će se on uklopiti; stimulativno okruženje i dinamičan tempo mogu da, na ulepšan način, sugerišu da će se raditi po 10 sati na dan, u stresnom okruženju u kom zaposleni nemaju ni 15 minuta pauze). Pri korišćenju ovakvih izraza postupajte oprezno, odnosno, uvek imajte na umu to da ih različite osobe mogu tumačiti na različite načine.

Sastavite oglas iskreno, onako kako inače komunicirate sa zaposlenima (pod pretpostavkom da to činite na korektan način), odnosno – nemojte prepisivati i previše se oslanjati na tuđa rešenja.

Bez zatrpavanja informacijama: Dobra sugestija pri pisanju oglasa za posao jeste da pružite sve informacije koje mogu biti od značaja za kandidata. Međutim, nemojte previše da se raspišete, jer se ono što ste želeli da kažete može rasplinuti i na taj način će suština biti zabašurena. Izražavajte se jasno, koncizno, informativno, ali uvek imajući na umu da se obraćate živom čoveku, ne skupu piksela na ekranu. Ta osoba sa druge strane ekrana bi takođe trebalo da oseti da joj se obraća druga živa osoba, a ne algoritam koji samo izbacuje nekakve informacije. Uostalom, ako potencijalnog kandidata zatrpate rečima i rečenicama,
on može lako izgubiti iz vida ono što je ključno, usled preplavljenosti informacijama. Zato ih dozirajte i pametno odabirajte one kojima je mesto u oglasu.

Provera: Da li je vaš oglas za posao napisan informativno i profesionalno možete proceniti na nekoliko načina, a dva su najbezbolnija i najekonomičnija. Prvi je da probate sami da se postavite u ulogu kandidata, a zatim pročitate svoj oglas i razmislite o njemu. Šta vam se dopada, šta vam se ne dopada? Da li biste se vi prijavili na ovaj oglas? Zašto? Kada budete zadovoljni odgovorima, možete isprobati i drugi način: dati ga nekome ko vam je u poslovnom okruženju blizak i sa njim proverite da li je oglas odličan, osrednji ili za u kantu. I ne brinite, potrebno je vreme da se uhodate, tako da će u početku vaša kanta/recycle bin možda biti prepuna papira, ali i to je deo procesa.

Foto: Andreas Klinke Johannsen

Poslednja izmena dana 27. septembra 2015. u 00:52


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »