Odabrali ste firmu kojoj ćete poveriti vođenje poslovnih knjiga i zaključili ugovor u pismenoj formi. Želeli biste da znate kako se odvija saradnja sa knjigovođom i koju dokumentaciju i podatke treba da im dostavite.

Knjigovođi dostavljate svu dokumentaciju koja svedoči o promeni na imovini ili izvorima sredstava preduzeća. To su ulazni i izlazni računi, nalozi za isplatu, specifikacije za gotovinske račune, izvodi iz banke i slični dokumenti. Iako vam ovo sve možda izgleda kao beskonačni spisak nepoznanica, kada jednom počnete sa poslovanjem vrlo brzo ćete savladati sve elemente sa ove liste.

Zakonski ste u obavezi da svu dokumentaciju nastalu poslovanjem u roku od pet dana dostavite knjigovođi, a on ima rok od tri dana da tu dokumentaciju proknjiži tj. unese u odgovarajuće knjige ili knjigovodstveni softver. U praksi, ovo se svodi na predaju dokumentacije knjigovođi otprilike jednom nedeljno. Kako je osnova za knjiženje isključivo originalna dokumentacija, dobra je praksa da pre predaje dokumentacije knjigovođi istu iskopirate i tako formirate sopstvenu arhivu.

Rezultat rada knjigovođe tokom godine je završni račun – set godišnjih finansijskih izveštaja koji najčešće obuhvata bilans stanja, bilans uspeha i statistički aneks. Finansijski izveštaji pre svega treba da budu od koristi vlasnicima firmi, pa bi bilo idealno da zamolite knjigovođu da vas nauči da „čitate“ osnovne podatke iz vašeg završnog računa. Tako ćete na najbolji i najprecizniji način upoznati svoje poslovanje. Kroz bilans stanja možete pratiti svoju imovinu i obaveze, a bilans uspeha rećiće vam da li ste poslovali uspešno, jer on sadrži prihode, rashode i rezultat – dobitak ili gubitak.

Budite ažurni u predaji dokumentacije, jer ćete na taj način imati tačno knjigovodstveno stanje, što je u vašem interesu. Knjigovođa će moći da vam u kratkom roku pruži tačne informacije o finansijskom stanju vaše firme samo ukoliko je sva dokumentacija adekvatno proknjižena. Samo tako ćete moći da saznate koliko vam duguje neki od vaših kupaca ili koliko vi dugujete nekom od vaših dobavljača, kao i kolika je vaša poreska obaveza.

Komunikacija sa knjigovođom mora biti dvosmerna, a iz ovog odnosa obe strane treba da uče. Ako ste odlučili da se bavite biznisom, pored poznavanja sopstvenog posla i njegovih specifičnosti, neophodno je da usvojite barem osnovna znanja o finansijskom poslovanju, administraciji i poreskom sistemu, kako biste izbegli neprijatne situacije ili, daleko bilo, poslovni neuspeh ili probleme sa zakonom. Sa druge strane, i knjigovođe će morati da ulože dodatni napor da saznaju sve o specifičnostima vaše delatnosti, i upravo tu do izražaja dolazi važnost komunikacije.

Jedan od najboljih načina da predupredite probleme je da pitajte vašeg knjigovođu koje su to informacije koje mu mogu biti od značaja za uspešno vođenje vaših poslovnih knjiga. Na primer, većina poreza na prihode isplaćuje se na dan isplate prihoda. Tako na dan kada isplaćujete zakupninu fizičkom licu od koga rentirate poslovni prostor morate da platite i porez na ovaj iznos. To je moguće samo ukoliko na vreme obavestite knjigovođu o vašoj nameri da isplatite zakup, pa on obračuna i pripremi sve što vam je potrebno za plaćanje poreza na zakup.

Svaki početak je težak, pa tako i poslovni. Preplaviće vas nove informacije, termini, obaveze. Ali što više napora i vremena uložite na početku da postavite određena pravila u radu, kako u firmi, tako i sa spoljnim saradnicima, to ćete manje vremena trošiti na tehnikalije kada se posao razvije i bude zahtevao vašu punu pažnju.

Poslednja izmena dana 8. novembra 2016. u 22:41


Marija Đorđić

Rođena je 1984. godine u Beogradu. Završila je X gimnaziju. Na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Beogradu diplomirala je 2008. godine na smeru međunarodna ekonomija. Nakon nekoliko godina rada u spoljnotrgovinskom i IT sektoru, osniva Experta d.o.o, knjigovodstvenu agenciju koja uspešno…… Saznaj više »