Društvene mreže promenile su svet. I tačka. Ne morate bili milenijalac zaluđen tehnologijom da biste to uvideli.

Kako im je to pošlo za rukom? Jednostavno – tako što su stvorile nov kanal komunikacije među ljudima. I samim tim uticale su i još uvek utiču na živote svih onih koji ih koriste.

Iz perspektive biznisa, već i vrapci znaju da je važno da vodite računa o imidžu svoje firme na društvenim mrežama. Međutim, mnogo ređe se piše o tome kako da neka osoba samostalno izgradi reputaciju na društvenim mrežama. Pri tome, ne mislimo na fizička lica, već i na preduzetnike čije samo ime je brend, bili oni pisci, slikari, fotografi, dizajneri i tome slično.

U svetu je sasvim normalno da CEO-ovi velikih brendova imaju sopstvene, aktivne naloge na društvenim mrežama. One ponekad služe i kao dominantan kanal komunikacije sa javnošću.

Ako i za vaš biznis može biti važno da vaše ime predstavlja vaš brend, ili njegov produžetak, onda je važno da o tome kako se predstavljate na mrežama vodite računa. Evo smernica koje vam u tome mogu pomoći.

1. Odabir prave društvene mreže

Da biste uspešno komunicirali sa svojom ciljnom grupom preko društvenih mreža, nije dovoljno samo da napravite profile na svim mrežama za koje ste čuli. Naprotiv, odabir mreže mora da bude pametan – to je mreža ili više njih za koje znate da se na njima nalaze vaši kupci, odnosno pratioci i ljudi do kojih želite da doprete.

Poslednji trendovi u ovoj oblasti kažu da je LinkedIn i dalje dominantan u poslovnom svetu, dok je Facebook privlačan za nešto starije korisnike (od 30 pa na dalje). Mladi su danas najčešće na Instagramu i Snapchatu.

Osim trendova, povedite računa i o karakteristikama mreža. Na primer, ako vam je privlačno da delite misli u kratkim rečenicama, Twitter je mreža za vas. Dalje, ako je ono čime se bavite vizuelno, onda je Instagram važan.

Pošto je sva prilika da nemate mnogo vremena da se upoznajete sa mrežama koje ne koristite, za početak odaberite one sa kojima se dobro snalazite. Razmislite i o učestalosti kojom ćete objavljivati sadržaj. Nekad će to biti tri puta na dan, a nekad dva puta nedeljno. Ipak, ne dozvolite da vam ovo postane poslednja važna stvar. Ona to nije, jer je u pitanju vaš brend. Zato, koristite sve alate koji su vam na raspolaganju, to jest na početku, recimo, birajte mreže kod kojih postoji opcija zakazivanja objava unapred.

2. Definisanje principa

Sad kad znate sa korišćenjem kojih mreža ste udobni, potrebno je posvetiti se sadržaju koji se postavlja, odnosno misliti o tome iz šire perspektive.

Zato, osim odabira mreže ili više njih na kojima ćete biti prisutni, potrebno je i da definišete kojim će se temama vaš nalog ili stranica baviti. Tu je stvar prilično slična kao kod brendiranja u marketingu. Međutim, situacija kod nastupa na mrežama pod imenom i prezimenom je drugačija: neposrednija i bliskija.

Odabir tema ne podrazumeva da baš nikad ne okačite sliku svog psa na Instagram (pošto i to može biti deo plana o tome kakve objave dolaze u obzir), ali vodite se brojkom ne većom od tri dominantne teme o kojima ćete postovati.

3. Imajte na umu direktnost komunikacije

U redu je da ponekad koristite svoje naloge na mrežama da objavite neku važnu vest iz vaše kompanije, ali to nije ono čemu vaši nalozi primarno služe. Komunikacija na društvenim mrežama je dvosmerna ulica, pa imajte na umu i to kada budete postavljali pitanja ili odgovarali na ista nekome ko vam ih postavi.

Naravno, sve ovo podrazumeva da zaista učestvujete u komunikaciji sa drugima. Zato se trudite da odgovarate na komentare, a ako niste u mogućnosti da odgovorite baš svima, onda izaberite nekoliko i odgovorite. Nemojte „bežati” nakon neke objave, jer će delovati kao da društvene mreže doživljavate kao oglasnu tablu, što one svakako jesu, ali su i više od toga. 

4. Budite u toku

Sećate li se one tri dominantne teme koje ste postavili u drugom koraku? Vodite računa o tome da o tim temama budete informisani, a isto tako na mrežae postavljajte vesti u vezi sa njima, koje bi mogle biti zanimljive vašim pratiocima.

Vaš komentar uz neku novu vest koja se tiče neke od tema o kojima postujete ne mora da bude kraj te komunikacije, kao što je objašnjeno u prethodnoj tački. Naprotiv, ponekad će ona poslužiti kao povod za diskusiju i razmenu mišljenja. Isto tako, ne oklevajte da i svoje pratioce otvoreno pitate o aktuelnim temama, onda kada vam je interesantno da čujete njihovo mišljenje. Prilično je nalik na networking, samo što se odvija online.

5. Pravite svoj sadržaj

Iako zvuči kao rečenica prepisana iz nekog SEO priručnika, važno je da se ceo sadržaj vaših naloga na društvenim mrežama ne svede na deljenje „tuđih” vesti i linkova. Pravite sopstveni sadržaj, pa makar to bile i pomenute slike vašeg psa. Naravno, prevashodno bi to trebalo da budu objave u vezi sa vašim brendom, ali su važnije one koje se tiču vrednosti koje delite. Ljudi će time mnogo lakše biti privučeni ako dele vaše vrednosti, nego ako im se dopada vaš brend. A ako delite vrednosti, veće su šanse da im se dopadne i brend.

Isto tako, ako vas deljenje inspiriše, možete praviti video snimke, pa čak imati i svoj blog. Sve će to biti ponekad vrlo zahtevno za izvedbu i održavanje, ali sami procenite koliko ste vremena spremni da uložite u takve poduhvate.

* * *

 Lično prisustvo na društvenim mrežama i te kako će se odraziti na reputaciju vašeg brenda, odnosno vas kao brenda. Zato je važno da poznajete osnovne principe komunikacije koja se odvija na ovaj način, zato što će to jednim velikim delom odrediti na koji način gradite svoju sliku u javnosti.

Poslednja izmena dana 31. maja 2017. u 08:54


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »