Nedavno sam prisutvovao lokalnom Slush okupljanju, gde su različiti preduzetnici imali priliku da predstavljaju svoje ideje. Brojni su utisci, ali bih posebno istakao jedan: sigurno se preko pola govornika nije uklopilo u dozvoljeno vreme od tri minuta. Pritom, dobar deo njih je delovalo krajnje iznenađeno kada bi tajmer zazvonio.

Ovo mi govori da se oni nisu baš pripremali za svoj nastup. Štaviše, verovatno je mnogima taj nastup bio prvi trenutak kad su zapravo naglas ispričali svoj pitch.

Simptomatično je da je određeni broj govornika prokomentarisao nešto u stilu ,,Znate, tri minuta je baš malo da kažem sve što sam mislio.“

U tom slučaju, mislili ste da kažete previše.

Tri minuta je puno ili malo u zavisnosti od onoga što ste odlučili da kažete. Međutim, mnogi govornici ne polaze od vremenskog ograničenja, to jest zadatih ograničenja i okolnosti, već isključivo od svojih potreba. Drugim rečima, počinju od ,,Želim da kažem ovih pet strana teksta, kako da to stane u tri minuta?”, umesto ,,Budući da imam tri minuta, šta je najbitnije da kažem?”

Ovo se dešava i iskusnim govornicima. Sećam se kad sam radio sa Nikolom Jovanovićem (Pećko Pivo) za njegov TEDx nastup. Nikola ima višegodišnje iskustvo u držanju prezentacija, izražava se vrlo energično i nema problema sa tremom. Međutim, navikao je da drži prezentacije u trajanju od barem sat vremena. Kada je dobio vremensko ograničenje od 12 minuta, otprilike prvih 11 minuta je potrošio na uvod, da bi tek u poslednjih 30-ak sekundi prešao na suštinu.

Ovo se desilo zato što je pokušao da prezentaciju od 60 minuta ispriča u 12 minuta. To je, naravno, nemoguće – prezentacije od 60 i 12 minuta, iako su na istu temu, nisu iste prezentacije.

Srećom, Nikola je beskrajno otvoren za sugestiju, i ubrzo smo osmislili novu prezentaciju koja se uklapala u vreme (njegove utiske možete pročitati ovde). Ova otvorenost za sugestiju je izuzetno bitna – ukoliko ste tvrdoglavo vezani za svaki aspekt svoje priče (,,MORAM da kažem i ovo i ovo i ovo!”), mala je šansa da ćete svoju priču prilagoditi okolnostima. Morate prihvatiti realnost – dato vam je toliko i toliko vremena, prostora itd. u okviru kojeg imate priliku da izrazite ideju.

Vratite se na ono što je poenta prezentacije, a to je da imate određeni cilj – ubediti publiku u neki stav, zaintrigirati ih za vašu ideju, isprovocirati njihovo razmišljanje itd. Način na koji ćete to uraditi zavisi od datih okolnosti, i samim tim niste emotivno vezani za njega, već ga menjate u skladu sa situacijom i ciljem vašeg obraćanja.

Zato, postavite sebi pitanje šta želite da postignete i zapišite odgovore. Svaki od ovih odgovora možete dalje razrađivati, postavljajući pitanja kao što su ,,Zašto? Zašto je ovo bitno da publika čuje? Zašto je ovo meni bitno? Šta je najbitnije što treba da kažem?”

Npr. ,,Želim da inspirišem ljude da probaju moju uslugu. Zašto je ovo njima bitno? Jer uvek plaćaju puno za ovakvu uslugu, a ja sam pronašao način da im pružim tu uslugu za duplo manje novca. Dakle, uštedeće mnogo. Šta je tu bitno reći? Bitno je uveriti ih da je usluga pouzdana, iako je manja cena. Zašto? Jer sam siguran da će imati nepoverenje prema tako pristupačnoj usluzi ovog tipa.

Kada ste zapisali šta želite da postignete, testirajte se: Probajte da održite svoju prezentaciju prateći svoje smernice, ali tako da barem 10-15 sekundi pre isteka vremena opušteno, bez žurbe, završite izlaganje. Snimite se kako pričate, pregledajte snimak, zabeležite šta je neophodno da izmenite i probajte opet. Na ovaj način ćete polako ali sigurno doći do bolje strukture izlaganja koja će se zasigurno uklapati u zadati vremenski okvir.

Ovo je ujedno bio i kratak uvod u jednu vrlo moćnu tehniku za razvoj strukture izlaganja – u narednom tekstu ćemo detaljnije istražiti ovu tehniku.

Poslednja izmena dana 13. oktobra 2015. u 20:57


Relja Dereta

Poseduje deceniju iskustva gotovo svakodnevnog javnog nastupa i komunikacije, od držanja radionica do plesnih performansa, sa hiljadama ljudi. Thinking assistant & communications coach – pomaže internacionalnim ekspertima da formulišu svoje misli, individualno pripremao 50 govornika na 6 TEDx konferencija, drži…… Saznaj više »