U doba opšte sveprisutnosti društvenih mreža, može biti teško odlučiti koju odabrati za promociju svog biznisa. Posebno ako niste baš sigurni koje mreže koristi vaša ciljna grupa, pa je to zapravo prvo pitanje koje je potrebno postaviti kod pravljenja strategije prisustva na društvenim mrežama.

LinkedIn se, međutim, izdvaja od drugih mreža po tome što je on originalno osmišljen kao sredstvo za povezivanje profesionalaca. Danas se na ovoj stalno rastućoj mreži nalazi više od 65 miliona profesionalaca, među kojima su velika imena u oblastima preduzetništva, biznisa, inovacija, tehnologije i slično.

Iako se na prvi pogled može činiti da je ova mreža napravljena za pojedince koji tragaju za (boljim) poslom ili za one koji žele da se povežu sa drugim profesionalcima ili influenserima, činjenica je i to da je ona odličan alat za promociju vašeg biznisa, ali pod uslovom da je poznajte i da znate šta od nje možete da očekujete.

Dve vrste marketinga na LinkedInu

Aktivnosti usmerene ka promociji vašeg biznisa ili vas samih na LinkedInu generalno se mogu podeliti u dve grupe: pasivni i aktivni marketing na LinkedInu.

Pasivni marketing na LinkedInu podrazumeva ono što većina ljudi radi na ovoj mreži: da jednostavno imate LinkedIn profil, povezujete se sa kolegama i drugim profesionalcima, redovno ažurirate svoj nalog i na taj način privlačite pažnju potencijalnih klijenata, kupaca i svih ostalih javnosti koje su vam bitne za poslovanje.

Koristeći pasivni marketing na LinkedInu, možete:

  • Podići svoju, odnosno vidljivost svojih proizvoda i usluga. Na primer, putem LinkedIn pretrage, ljudi mogu doći do vas ili vaše firme i na taj način je led probijen. Naravno, to zahteva da vaši profili (privatni i/ili poslovni) zaista budu reprezentativni za vaše poslovanje, a o tome kako se prave i vode profili ćemo se baviti u nekom od sledećih tekstova.
  • Predstaviti se potencijalnim klijentima i saradnicima. LinkedIn je odlično mesto za networking, odnosno povezivanje sa potencijalnim kupcima, klijentima, ali i ljudima koji bi se mogli pridružiti vašem timu, uspešnim ljudima u vašoj oblasti od kojih možete učiti.
  • Pokazati šta drugi misle o vama. Preporuke su, kao što znamo, najbolji način da kupci dođu do vas, a LinkedIn nudi upravo to – da drugi na vašem profilu ostavljaju svoje preporuke i testemoniale, što će sigurno uticati na vašu (online) reputaciju.

Pored pasivnog, imamo i proaktivni marketing na LinkedInu, čija osnovna karakteristika je upravo to što zahteva vaše veće angažovanje u komunikaciji sa pratiocima na ovoj društvenoj mreži.

Proaktivni marketing na LinkedInu čine:

  • Redovno ažuriranje statusa. Tačnije, redovno objavljivanje sadržaja, i to sadržaja koji će biti zanimljiv ili relevantan vašoj ciljnoj grupi. To uopšte ne treba da budu (samo) informacije o vašim proizvodima/uslugama, promocijama i slično; naprotiv, bolje je da sa svojim pratiocima komunicirate svoje vrednosti, a kako će to izgledati, zavisiće od prirode vašeg biznisa. Ako prodajete, recimo, kancelarijski nameštaj, onda će slike vaših proizvoda u nekom ambijentu, sa predlozima na koji se način se neki prostor može obogatiti ili vizuelno proširiti, biti efektnije nego samo linkovi ka vašem sajtu gde su isti ti proizvodi. Čini se kao mala razlika, a u stvari je prilično velika.
  • Učestvovanje u grupama. Grupe su na LinkedInu mesto gde se okupljaju ljudi iz istih industrija ili po nekom drugom kriterijumu (na primer, ući ćete u grupu koja okuplja ljude sličnih interesovanja kao vi). Aktivnim učešćem u diskusijama dobijate prostor za gradnju svoje reputacije, pa zato nemojte na te grupe gledati kao na nešto gde ćete piskarati kad biste malo prekratili vreme, već kao na – ni manje ni više – obraćanje javnosti, pošto ono to jeste.
  • Dopisivanje i pozivi za ljude sa kojima ste povezani. Jednostavnost i lakoća sa kojom se putem bilo koje društvene mreže može kontaktirati neka osoba imaju svoje dobre i loše strane. Dobra je dostupnost, a loša je što se lako može preterati i postati spamer, što nikako nije preporučljivo. Ne treba gubiti u vidu da i ovde imamo posla sa ljudima; isto kao što ne biste išli po ulici i zaustavljali ljude da im pričate o svom biznisu, nemojte to raditi ni na mrežama.
  • Oglašavanje putem LinkedIna. Plaćene objave na ovoj mreži su još uvek povoljne i definitivno nisu uzele maha kao plaćene objave na Facebooku. Ova mreža može biti odlično mesto za plasman oglasa ciljanoj javnosti, posebno ako su vaša ciljna grupa druga preduzeća i/ili profesionalci. Na primer, reklamiranje kolača će verovatno mnogo bolje da prođe na Facebook-u, ali obuka iz Excela bi svoju najbolju reklamu mogla imati baš na LinkedInu.
  • Premium nalog donosi premium opcije. Za one koji brending (bilo lični ili biznis) definitivno vide na ovoj mreži, plaćanje premium članstva može biti pun pogodak, zato što ono donosi opcije koje nisu dostupne na običnom, besplatnom nalogu. Opcije koje su dostupne sa premium nalogom su dodatne mogućnosti da kontaktirate ljude, i druge beneficije, kao što su sekcije Karijera, Biznis, Prodaja i Zapošljavanje. Možete ih isprobati besplatno u trajanju od dve nedelje, a potom proceniti da li vam je takva investicija isplativa.

Oni biznisi koji počivaju na saradnji sa drugim biznisima posebno mogu profitirati od korišćenja ove društvene mreže. Isto se odnosi i na lični brending, za koji je LinkedIn sigurno mnogo relevantniji nego, recimo, Facebook. Zato je potrebno planirati i promišljati način prisustva na ovoj mreži, a prvi korak u tom pravcu je poznavanje ove mreže – od tehnikalija, do toga šta sve ona može da vam ponudi, ako znate kako pametno da je koristite.

Poslednja izmena dana 6. aprila 2018. u 20:21


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »