Pre nego što napišem bilo šta drugo, moram da istaknem da izbegavam izraz advertising kad god je to moguće, jer postoji odgovarajuća reč u srpskom jeziku, i glasi: oglašavanje (ili reklamiranje), i nju ću upotrebljavati i u ovom i ostalim tekstovima na ovu temu.

Razlika između marketinga i oglašavanja se najčešće i najjednostavnije objašnjava na sledeći način: ako zamislimo da je marketing pita, advertajzing – oglašavanje je samo jedno njeno parče.

Koliko je marketing opširan i razlikuje se od onoga što se u svakodnevnom govoru podrazumeva pod tim pojmom najbolje govori definicija Philipa Koltera:

Marketing je nauka i umetnost istraživanja, kreiranja i isporučivanja vrednosti radi zadovoljenja potreba ciljnog tržišta uz sticanje profita. Marketing prepoznaje neispunjene potrebe i želje. On definiše, meri i brojčano određuje veličinu tržišta i potencijalni profit. On ukazuje na to koje delove tržišta kompanija najbolje može zadovoljiti, i (na osnovu toga) kreira i promoviše odgovarajuće proizvode i usluge.

Marketing nije, dakle, samo reklama u oglasnom bloku televizije. Marketing podrazumeva i proizvod koji se oglašava (eng. product), njegovu cenu (eng. price), promociju (eng. promotion) i način na koji se on distribuira do korisnika (eng. place) – što daje čuveno marketinško 4P, odnosno marketing miks.

Oglašavanje je samo jedna aktivnost marketinga, a najuže gledano podrazumeva kreiranje i emitovanje tv, radijskog, web i sl. oglasa. U marketing miksu, oglašavanje ulazi u Promociju.

Osnovna greška koja se pravi ne samo na ovim prostorima već svuda u svetu u manjim kompanijama (neko s pravom može konstatovati i: Zato i jesu manje.) je izolovanje marketing odeljenja (ili osobe zadužene za marketing) od ostatka kompanije. Proizvod (uslugu) svoje kompanije posmatrajte kao kuću svojih snova, i zamislite sve što je za nju potrebno: stručni arhitekta koji će pažljivo postaviti sve na svoje mesto, profesionalni izvođači radova koji će plan sa papira preneti u stvaran svet, svi pojedinačni majstori, dizajner enterijera koji će učiniti kuću udobnom i prijatnom za život. Marketing slobodno postavite kao bilo koju kariku u tom lancu – jasno vam je zašto bez njega ne ide.

Ovo izolovanje se i dešava zbog pogrešnog razumevanja pojmova i poistovećivanja oglašavanja sa marketingom. Kada prosečan čovek kaže marketing, misli dosadna reklama koja mu prekida omiljeni film. Kada pročitate oglase za posao, u 70% slučajeva gde se traži marketing menadžer traži se zapravo komercijalista, u 20% firmi traže nekog da smišlja oglase, a jedva 10% oglasa zaista je namenjeno marketing menadžerima.

Pojam marketinga i njegovo mesto vašoj firmi biće obrađeno u daljim tekstovima, po delovima marketing miksa.

Foto: David Goehring

Poslednja izmena dana 4. septembra 2015. u 23:13


Sandra Simonović

Sandra Simonović je Web preduzetnica od 2011. godine – osnovala agenciju Šnajderaj, za krojenje društvenih mreža po meri, koju 2013. zbog proširenja posla preimenuje u agenciju za poslovno (web) savetovanje Marketing ITD. Predavač, govorila na nekoliko regionalnih konferencija, rado prenosi…… Saznaj više »