Mnogi korisnici LinkedIn još uvek doživljavaju kao jedno veliko lovište. Tu lovci na posao traže bolje prilike, dok lovci na talente traže nove zaposlene. Pored ove neosporne uloge, LinkedIn može da bude mnogo više od toga. Ako se koristi na…
Marketing i advertajzing: u čemu je razlika?
Pre nego što napišem bilo šta drugo, moram da istaknem da izbegavam izraz advertising kad god je to moguće, jer postoji odgovarajuća reč u srpskom jeziku, i glasi: oglašavanje (ili reklamiranje), i nju ću upotrebljavati i u ovom i ostalim tekstovima na ovu temu.
Razlika između marketinga i oglašavanja se najčešće i najjednostavnije objašnjava na sledeći način: ako zamislimo da je marketing pita, advertajzing – oglašavanje je samo jedno njeno parče.
Koliko je marketing opširan i razlikuje se od onoga što se u svakodnevnom govoru podrazumeva pod tim pojmom najbolje govori definicija Philipa Koltera:
Marketing je nauka i umetnost istraživanja, kreiranja i isporučivanja vrednosti radi zadovoljenja potreba ciljnog tržišta uz sticanje profita. Marketing prepoznaje neispunjene potrebe i želje. On definiše, meri i brojčano određuje veličinu tržišta i potencijalni profit. On ukazuje na to koje delove tržišta kompanija najbolje može zadovoljiti, i (na osnovu toga) kreira i promoviše odgovarajuće proizvode i usluge.
Marketing nije, dakle, samo reklama u oglasnom bloku televizije. Marketing podrazumeva i proizvod koji se oglašava (eng. product), njegovu cenu (eng. price), promociju (eng. promotion) i način na koji se on distribuira do korisnika (eng. place) – što daje čuveno marketinško 4P, odnosno marketing miks.
Oglašavanje je samo jedna aktivnost marketinga, a najuže gledano podrazumeva kreiranje i emitovanje tv, radijskog, web i sl. oglasa. U marketing miksu, oglašavanje ulazi u Promociju.
Osnovna greška koja se pravi ne samo na ovim prostorima već svuda u svetu u manjim kompanijama (neko s pravom može konstatovati i: Zato i jesu manje.) je izolovanje marketing odeljenja (ili osobe zadužene za marketing) od ostatka kompanije. Proizvod (uslugu) svoje kompanije posmatrajte kao kuću svojih snova, i zamislite sve što je za nju potrebno: stručni arhitekta koji će pažljivo postaviti sve na svoje mesto, profesionalni izvođači radova koji će plan sa papira preneti u stvaran svet, svi pojedinačni majstori, dizajner enterijera koji će učiniti kuću udobnom i prijatnom za život. Marketing slobodno postavite kao bilo koju kariku u tom lancu – jasno vam je zašto bez njega ne ide.
Ovo izolovanje se i dešava zbog pogrešnog razumevanja pojmova i poistovećivanja oglašavanja sa marketingom. Kada prosečan čovek kaže marketing, misli dosadna reklama koja mu prekida omiljeni film. Kada pročitate oglase za posao, u 70% slučajeva gde se traži marketing menadžer traži se zapravo komercijalista, u 20% firmi traže nekog da smišlja oglase, a jedva 10% oglasa zaista je namenjeno marketing menadžerima.
Pojam marketinga i njegovo mesto vašoj firmi biće obrađeno u daljim tekstovima, po delovima marketing miksa.
Foto: David Goehring