Termin „milenijalac” podseća na još jedan fensi izraz koji je pod okriljem globalizacije pravo iz engleskog uskočio u naš jezik. Najzabavnija stvar u vezi sa tom činjenicom je što ona oslikava baš ono što milenijalci donose svetu: brisanje granica i nova pravila u komunikaciji i poslovanju.

Ako niste primetili, svet se menja vrtoglavom brzinom. Da vam je neko pre dvadeset godina rekao da ćete danas moći da utakmicu omiljenog tima pratite sa svog „pametnog” telefona (mada on to zaista i jeste), pomislili biste da vam priča o scenariju nekog naučno-fantastičnog filma. A sada je to nešto potpuno normalno, prihvaćeno i svakodnevno.

U milenijalce ili takozvanu Generaciju Y spadaju ljudi rođeni od početka osamdesetih godina prošlog veka pa do početka novog milenijuma. Broj milenijalaca u svim granama biznisa raste, što je u prvim godinama njihovog pohoda bio priličan sudar svetova sa prethodnom, Generacijom X. Jer, pojavili su se sad ti neki novi klinci koji po ceo dan vise na svojim pametnim telefonima i neće da se povinuju konvencionalnim načinima rada. Prostim protokom vremena logično je da se broj milenijalaca uvećava, kako nove generacije stasavaju i traže svoje mesto pod suncem.

Danas, međutim, isti ti klinci potpuno menjaju način na koji se odvija poslovanje. Među njima je sve više takozvanih nomada, frilensera, influensera i, jednom rečju, ljudi čija zanimanja ljudi pre istih onih dvadeset godina ne bi mogli da pojme. Isto tako, među njima je mnoštvo uspešnih preduzetnika i inovatora koji nisu prevalili ni dvadesetu.

„Šta sad oni hoće?”

Starije generacije mogu sa podozrenjem gledati na sve te novotarije, sećajući se sa nostalgijom vremena kada se znao neki red: radi se u kancelariji od 7 do 15, direktoru se obraća sa „gospodine” i radni vek se provodi u jednom, eventualno dva preduzeća. Današnji „klinci” su sva ova pravila izvrnuli naglavačke.

Sva je prilika da u svom timu već imate milenijalce, a i ovi koje opisujemo nisu uniformna, klonirana bića. Drugim rečima, nije svaki milenijalac „čudo od deteta” sa tri uspešna startapa. No, ovde se bavimo uopštenim karakteristikama ove generacije koje mogu dati pozitivan doprinos vašem poslovanju, a i pomoći vam da bolje razumete način na koji oni (opet generalizovano) funkcionišu.

Milenijalci obično već imaju iskustvo

Broj mladih ljudi koji završi školovanje bez ikakvog radnog iskustva danas je manji nego ikad. Ogroman broj njih radi već tokom srednje škole, kao i za vreme fakulteta, kako sezonske, tako i one malo kompleksnije poslove. Isto tako, oni imaju raznovrsnije veštine nego ijedna druga generacija. To je zato što ne samo da prate tehnološki razvoj čovečanstva, već mu idu u susret. Danas nije retkost naći mladu osobu koja, na primer, ima diplomu fakulteta, ume da koristi nekoliko kompleksnih softvera, svira neki instrument i pritom se bavi volontiranjem. I pritom je nedavno napunila 22 godine.

Milenijalci su fleksibilni i prilagodljivi

Milenijalac možda neće biti oduševljen ako mora da ustane u 7, ali će zato biti prvi koji će prihvatiti neku novinu, bila ona proceduralna ili tehnološka. Naravno, da bi milenijalac nešto mogao da prihvati, to se njemu samom mora činiti razumnim i logičnim. Ali, nemojte ih potcenjivati, pošto su to isti oni ljudi koji se sećaju kako se koristi kasetofon, a danas znaju da vam instaliraju štagod na čemugod. Oni su svesni kojom brzinom se svet menja, jer su i sami svedočili tim velikim promenama; ali ne samo to, oni idu u susret promenama, imajući u vidu da svaka promena nosi i novo prilagođavanje. Njima to ne predstavlja problem, naprotiv; oni u tome uživaju.

Milenijalci imaju zaraznu energiju i ne pristaju na zatečeno stanje

Srednjoškolci koji osnivaju sopstvene biznise (na zapadu) nisu nikakva retkost. Nisu, naravno, ni pravilnost, ali je broj mladih ljudi koji se upušta u preduzetništvo sve veći. Pri čemu se pod „mlad” danas misli i na 15 godina, a ne na 25. Oni, ako im se nešto ne sviđa, nastoje to da promene. Ne sviđa im se ideja da rade od 9 do 17? Ili da se žickaju od roditelja za džeparac? Nema problema, uz tehnologiju i internet, granice za njih doslovno ne postoje.

Milenijalci će naći kreativan način da reše problem po svojoj meri

Isto kao što odraslima muzika koju slušaju tinejdžeri može da zvuči kao neugodna buka nastala usled grebanja noktima o zid, tako i nešto starijim generacijama milenijalci mogu delovati kao vanzemaljci. Posebno ako u obzir uzmemo kako se izražavaju, misle, šta žele, čemu teže. Ali, pošto ne mare previše za konvencije koje su tako strogo poštovane od strane Generacije X, oni smišljaju kreativne načine da svet prilagode sebi. Da li vam je onda jasnije šta milenijalac može doneti vašem timu, posebno ako imate utisak da su stvari učmale i ne pomeraju se previše u željenom pravcu?

Milenijalci brzi uče i komotni su sa korišćenjem tehnologije

Ovo je zapravo dobra strana čuvene odlike milenijalaca da bulje u svoje telefone, opsednuti su gedžetima i koriste internet i tehnologiju kao od šale. Oni su udobni sa svim ovim stvarima koje Generaciji X predstavljaju suštinski bespotrebnu novotariju ili barem dobru stvar ali uz veliku cenu. Upoznatost i spretnost sa tehnologijom su jedna od osnovnih tačaka razdora između generacija X i Y. Zato je dobra strana milenijalaca to što im je korišćenje tehnologije jednostavno i prirodno.

Milenijalci neće raditi samo za platu

Oni će uvek tražiti nešto bolje, nešto u šta mogu da veruju, a ne samo prodaju svoje vreme za novac. Upravo zato je među njima tako mnogo preduzetnika: zato što se, kad misle da znaju kako nešto treba da se uradi, usuđuju da to i sprovedu u delo. Zato njih nećete impresionirati samo visokim ciframa, već su fleksibilnost i mogućnost da se izraze za njih obično najveća motivacija.

*      *      *

 Reputacija koju Generacija Y ima među „odraslima” je da su lenji, bezobrazni, razmaženi, sebični i narcisoidni. To je onaj najnegativniji ekstrem koji se može zauzeti. Ali činjenica je da svojim principima i načinom na koji se nose sa životom unose promene u to kako svi doživljavamo poslovanje. Tome su doprineli i tehnologija, odnosno njena rasprostranjenost, pa je sasvim prirodno i da se pojavila generacija koja ju je spremno dočekala. A istini za volju, svet i jeste zaslužio da se menja, pa ova generacija, kao i svaka druga, to čini po sopstvenim načelima.

Poslednja izmena dana 16. aprila 2017. u 13:28


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »