Veruj mi da idem na posao samo da odradim to što imam. Baš mi je sve dosadilo, nemam za šta više da se trudim, a i kad radim nešto to niko ne primećuje.

Tako zvuči nešto što ste čuli mnogo puta od poznanika, prijatelja, rođaka. Od zaposlenog koji je u tom stanju se ne može mnogo očekivati. Ipak, za to njegovo stanje je neko kriv ili zaslužan, i ono je plod dugog neadekvatnog tretmana.

Najbolje rade motivisani radnici. Kao i u sportu, mozete imati najboljeg igrača, ali uzalud ako nije motivisan. Čak, često i ako neko ima manja stručna/profesionalna znanja, iskustva i vestine, daje bolje rezultate od nekog velikog znalca, baš zato što je motivisan, sto ima motive koji ga vuku- pokreću da razmišlja o poslu, o situaciji, o problemu, da traži rešenja, pita druge kolege, konsultuje razne izvore sa Interneta… Motivisan radnik će uraditi sve što treba, ne bi li ispunio ono što je cilj, ne samo što se od njega očekuje.

Stav koji zaposleni imaju prema poslu često najviše zavisi od motivacije. Već i kod samog intervjua ili testiranja za posao, često ćete sresti dva kandidata sličnih stručnih znanja, ali ćete verovatno izabrati onog koji pokazuje više želje, koji pokazuje veću motivaciju da se pridruži Vašem timu i postane deo Vaše firme. Čak, često bude izabran i kandidat koji ima manje stručnih znanja, ali njegova motivacija bude presudna, jer pokazuje da je spreman da dalje radi na sebi, da uči, da se usavršava, pa Vam ulije poverenje i uverenje da će u nekom dužem periodu on dati veći doprinos Vašem poslovanju.

Zaposlene će motivisati izazovi koje im pružate. Ukoliko ih budete sveli na jednoličan posao, samo je pitanje trenutka kada će ući u zasićenje. Ne rade sve firme projektno, kao npr. u IT-ju, pa da je svaki projekat priča za sebe, da je uvek neki izazov. Ipak, kad god je prilika, uključite zaposlenog u neki važan projekat. U proizvodnji su operacije često praktično uvek iste, ali izazov može biti ako zaposlenog uključite u rad na novom proizvodu ili za poznatog kupca, tada će možda biti posebno motivisan da svojim radom ugradi najviši kvalitet. Pri svemu, vodite računa da je izazov nivoa kojeg zaposleni može da dostigne, kako ga ne bi demotivisalo ako ne uspe u potpunosti da odgovori zahtevima i očekivanjima.

Pohvalite zaposlenom neki konkretan pozitivan detalj u njegovom radu koji ste primetili, i to će ga dodatno motivisati i inspirisati. Zaposlenima veoma puno znači da je njihov rad primećen. Pri tome, nemojte koristiti opšte fraze, već kad treba pohvalite neki konkretan rad, konkretnu akciju, konkretan projekat koji je neko od zaposlenih odradio. Svi već znaju da možda svakome pričate: „E, ti si kralj, ti što radiš…“. Na to svi brzo oguglaju, već počne i da smeta to „foliranje“. Ali, već je mnogo drugačije ako nekome kažete: „One dve torte koje si juče napravio/la su bile odlične i to je pravi primer. Baš mi se svidelo kako si temeljno radio/la, ali i kako si sve aranžirao/la na kraju. Bravo, samo nastavi tako.“

Ukažite zaposlenom na njegove kvalitete- nekada su ljudi potpuno svesni svojih kvaliteta, ali im svakako znači da neko to primećuje i ceni; postoje i oni koji nisu svesni (svih) svojih kvaliteta, pa će im svakako značiti i imponovati da neko vidi i neku stranu njihovog pristupa i rada, koju oni sami ne primećuju. Sigurno će pomoći ako nekome kažete: „Odlično spajaš sve metalne profile, a sviđa mi se i kako dobro organizuješ i ostale, baš si napravio dobru komunikaciju sa svima“.

Kroz procese u Vašoj firmi različite aktivnosti obavlja više zaposlenih. Možda neko ima samo mali deo koji treba da odradi, ali to ne znači da i ta aktivnost nije bitna za rad i ukupan uspeh. Ne propustite da svakom zaposlenom ukažete koliko su bitne ključne stvari koje radi, kao i na to koliko je on značajan za ceo tim, kako je sve što uradi i doprinese timu značajno za rezultate cele firme. Ako mu pomenete nekoliko aktivnosti koje obavlja, i primetite koliko je svaka od njih važna u različitim procesima, i sam će se osetiti bitnim, pa će i svaki svoj rad drugačije tretirati.

Pokažite zaposlenom put, pokažite mu da se rad i napredovanje isplate. Ukažite mu na primere nekih kolega koji su prošli put kojim on treba da ide, Neka postane svestan da se rad isplati i da se može napredovati, da treba ići korak po korak. Često bi mlađi želeli da odmah preskoče nekoliko stepenika, pa da budu na nekom mestu starijeg kolege, što je sasvim i normalno da na tom nivou budu ambiciozni. Ipak, i umesto tog obećanja kako će jednog dana doći do nekih pozicija ako budu radili to i tako, postavljajte im neke manje i kraće ciljeve, koje će moći da dostignu. To ostvarenje i osećaj da mogu, da napreduju, dodatno će ih motivisati.

Promovišite njihov rad i rezultate, i daćete im motivaciju za naredna velika dela. Čiste i konkretni rezultate rada možete okačiti na neku tablu u firmi. Možete i javno, glasno, predstaviti ko je ostvario najbolje rezultate, ali vodite računa da ti rezultati budu objektivni, merljivi. Ukoliko imate telefonsku prodaju, lista ostvarenih mesečnih rezultata, sa najboljim na vrhu, dodatno će motivisati zaposlenog koji je to ostvario, ali i ostale. Ukoliko postavite i da se dodatni bonus ostvaruje ako zaposleni premaše neku kvotu koju odredite, dodatno ćete ih motivisati da se potrude.

Dodelite zaposlenom neki odgovoran posao. Jasno mu naglasite ciljeve, budite precizni, obavezno pomenite da verujete u njega i da ste sa razlogom rešili da mu poverite taj deo. Poverenje koje mu ukazujete, kao i obaveza ostvarenja rezultata, dodatno će motivisati zaposlenog. Svakako, ukažite da u svakom trenutku može imati podržku i pomoć, što će ga rasteretiti i osloboditi da se prepusti planiranju i realizaciji.

Samo novac nikada nije dovoljan faktor motivacije. Može neko vreme značiti zaposlenom, ali ako ne bude drugih elemenata koji će ga motivisati, lako će rad u Vašoj firmi zameniti nekom drugom prilikom, pa čak i za manju platu. Zaobiđite sistem „štap i šargarepa“, neće zaposlenog motivisati to što je kaznu od 5% od plate izbegao tako što je svoj posao dobro uradio, niti što će biti nagrađen sa 5% ako svoj posao radi kako treba. Taj sistem „ucene“ ne traje dugo, vrlo brzo će svako postaviti u glavi „da ga je baš briga za tih 5%“, sa koje god strane da su.

Mnogo je načina da motivišete zaposlene. Primenite bilo koji, samo ih motivišite. Ne dozvolite da rade u Vašoj firmi samo zbog novca. Vredi.

Poslednja izmena dana 29. oktobra 2016. u 23:42


    Aleksandar Drenovac

    Aleksandar je vodeći konsultant i trener u E2 Element konsultantskoj kompaniji. Kompanijama koje stvarno žele napredak pomaže da uspostave i unaprede organizaciju, razviju i unaprede sisteme upravljanja (procesima, projektima, kvalitetom, rizicima, promenama, performansama, obukom i razvojem), optimizuju poslovanje, unaprede timove…… Saznaj više »