Početnici u svakom poslu najčešće prave iste ili veoma slične greške, a tako je i u marketingu. Negde ćete sami morati da učite po sistemu pokušaja i pogreški, ali neke osnovne greške je zaista u redu da preskočite. Donosimo vam listu najčešćih grešaka u online oglašavanju, i kratka upustva kao da ih izbegnete.

  • Pogrešno proračunat budžet. Jasno je da se misli na prenizak budžet, jer višak novca za oglašavanje ne može biti greška (osim ako je proizvod loš). Najčešće se budžet postavlja isuviše nisko, što je problem ne samo sa online oglašavanjem, već i svim ostalim vidovima, a potiče od nerazumevanja šta zaista marketing, odnosno oglašavanje, donosi. Takođe, to što je pristup internetu uslovno rečeno besplatan, i ne plaća se registracija za društvene mreže ne znači i da je oglašavanje na internetu besplatno.
  • Jedna vrsta oglasa i/ili jedan kanal oglašavanja. Bilo da se fokusirate samo na jednu društvenu mrežu (najčešće Facebook) ili na samo jedan portal, ili da se uradili samo jednu vrstu oglasa (jedno vizuelno rešenje bannera) – pogrešili ste. Suprotno uvreženom mišljenju i onome u šta će Facebook marketari pokušati da vas uvere, nisu baš svi na Facebooku, niti su tamo po ceo dan. Takođe, ne čitaju baš svi iz vaše ciljne grupe vesti na samo jednom portalu. Što se tiče vrste oglasa, “ne znaš šta valja dok ne probaš drugo” bi vam morala biti mantra. A/B testiranje (najmanje 2 različita rešenja oglasa; najmanje 2 različita kanala – web lokacije oglašavanja) bi trebalo sprovoditi u svim kampanjama, sa svim vrstama oglasa i, poželjno, pozicijama na web stranicama, mada ovo nije uvek moguće zbog ostalih zakupaca oglasnog prostora.
  • Previše različitih oglasa i/ili previše kanala oglašavanja. Jednako koliko ne bi trebalo da se oglašavate samo na jednoj web lokaciji sa samo jednim rešenjem oglasa, ne bi trebalo to da radite ni na previše lokacija sa previše oglasa, jer se na taj način budžet nepotrebno rasipa unaokolo. Istražite svoju ciljnu grupu dobro i obratite joj se tamo gde se ona nalazi, na najrelevantnijim lokacijama.
  • Pogrešno postavljanje ciljeva. Rečenica koju vrlo često ponavljam je Sto hiljada fanova na Facebooku nije cilj, već sredstvo. Cilj vam može biti da povećate prodaju za 3% (ili 5 puta), što će biti ostvareno kroz povećanje baze fanova na sto hiljada njih, čija je lokacija na odgovarajućoj teritoriji (na primer). Više o ciljevima pročitajte u tekstu Startegija i planiranje u marketingu: odakle krenuti?
  • Nemate namenski napravljenu stranicu za kampanju (eng. landing page). Koliko god novca da uložite u kampanju, ma koliko da dobro uradite vizuelno rešenje oglasa, ako posetioci klikom na banner ili link dođu na vašu naslovnu stranicu (eng. home page) – računajte da ništa niste uradili. Zamislite to kao da vam je došao zainteresovani kupac, a vi umesto da mu odmah ponudite proizvod i zaključite prodaju krenete naširoko da mu pričate istorijat kompanije i da predstavljate zaposlene, pokazujete mu zgradu i – oduzimate mu dragoceno vreme.
  • Ne proveravate i ne upoređujete rezultate. Kako ćete znati da li je kampanja bila uspešna ukoliko nemate s čime da je uporedite ili, još gore, ne pročitate i protumačite rezultate? Uporedite očekivano/planirano sa ostvarenim i probajte da shvatite gde se desio raskorak, bilo da je u pitanju prebačaj ili podbačaj plana. U prvom slučaju, želećete da ponovite rezultat, u drugom da izbegnete grešku.
  • Koristite se nedozvoljenim vidovima oglašavanja. Spamovanje (slanje neželjene e-pošte) je ne samo veoma dosadno, već može biti i zakonom kažnjivo. Možda vam na prvi pogled deluje primamljivo da kupite fanove na Facebooku, pratioce na Twitteru, ili da platite za nedozvoljeno povećanje saobraćaja na web stranici, ali takve stvari ne samo da nisu dozvoljene, već i nemaju previše smisla. Vi ste na internetu da biste se predstavili ciljnoj grupi – zašto biste plaćali da vas čitaju oni koje ne interesuje šta radite (a pri tom su najčešće i lažni nalozi u pitanju)?

Ova lista može da vam pomogne da testirate i svaku kampanju ponaosob, ne samo svoj početak (ili dosadašnji rad) u oglašavanju na internetu. Pred planiranje kampanje i njeno pokretanje proverite da li se možda potkrala neka greška i ispravite je na vreme.

Da li ste prepoznali neke greške kod sebe? Da li imate sumnju u vezi sa određenim korakom koji želite da napravite? Javite se u komentarima i rešićemo nedoumice zajedno.

Foto: Descrier

Poslednja izmena dana 2. septembra 2015. u 00:02


Sandra Simonović

Sandra Simonović je Web preduzetnica od 2011. godine – osnovala agenciju Šnajderaj, za krojenje društvenih mreža po meri, koju 2013. zbog proširenja posla preimenuje u agenciju za poslovno (web) savetovanje Marketing ITD. Predavač, govorila na nekoliko regionalnih konferencija, rado prenosi…… Saznaj više »