Ne vredi, sve moram sam da uradim. Čeka me još sto obaveza, a ja moram da radim ove pešačke stvari, umesto da idem i dogovaram poslove. Ne vredi, kad nema ko drugi, sve moram ja. Poludeću od svega, jurim na sto strana.

Da, tako vlasnici mnogih firmi, posebno na početku, često govore kako sve moraju da urade sami, kako to niko drugi ne može da uradi. Onda se lako nađu u raskoraku između potrebe da šire posao, da uspostavljaju kontakte sa novim partnerima i klijentima, i bavljenja svakodnevnim stvarima u firmi, nekim jednostavnim i administrativnim. Vrlo često im ove druge, pešačke stvari, oduzimaju toliko vremena da praktično nemaju ili jedva imaju minimalno vremena za bitne poslovne detalje oko razvoja firme i razmišljanja o pravcima razvoja.

Situacija je često takva na početku razvoja firme da nema (finansijskog) prostora da se ne može angažovati neko nov za te stvari, a unutar firme se svako bavi svojim poslom, tako da vlasniku ostaje sve što je od starta prigrabio, sav teret koji je nosio i koji nosi sam. Vremenom mu to postane prirodno, normalno, tako da firma stagnira, jer se on bavi tim stvarima „kojima mora da se bavi, jer niko drugi to ne ume i ne može da uradi, a i kad nekome da- ne uradi kako treba, pa opet mora sam“.

Vrlo je važna stvar da prebrodite tu blokadu, tu barijeru u glavi, koju ste inače sami stvorili, pa sami treba i da je otklonite. Pre svega, recite sebi da ne treba sve da radite, da ne treba Vaš posao da bude rešavanje nekih jednostavnih operativnih stvari, već da treba da se bavite razvojem firme. To je stvar trenutka- prosto, recite sebi to i tako postavite stvari u glavi.

Ono što treba da uradite sledećeg trenutka jeste da napravite listu svih stvari koje radite. Kada imate to, posebno na njoj obeležite stvari koje Vas opterećuju i oduzimaju vreme, ili Vam svakog dana stvaraju stres. Da, sigurno Vam opet izgleda kako njih prosto morate Vi da radite, nema ko drugi… ili niko ne ume, ili ne možete da se oslonite na nekoga. Stop, tu se zaustavite.

Odredite jednu stvar koju ćete preneti na nekog iz firme. Verovatno ne možete odjednom celu tu obavezu preneti na tu osobu, i verovatno ćete opet pomisliti kako treba da gubite vreme objašnjavajući šta i kako treba, pa posle da kontrolišete, pa ispravljate, pa opet objašnjavate, možda se i nervirate zbog toga… Da, ali ćete možda prvi put zajedno uraditi, pokazati kako; sledeći put, uz Vas, radiće ta druga osoba, vođenim putem. Već sledeći put ćete joj prepustiti da sve ili deo odradi sama, obratiti pažnju i prekontrolisati neke ključne tačke, potvrditi ono što je dobro i korigovati ono što nije bilo odlično, ali ste već napravili pomak. Postavite sebi u glavi stvari tako da to ne može odjednom, preko noći, da neće tako ići, već da treba postupno da uvodite saradnike u te poslove.

Jeste uložili neko vreme (nemojte reći izgubili, jer ste investirali), ali ste sebi napravili prostor da ne morate sami to da radite. Već posle još jednog ili dva takva slučaja ćete moći da taj zadatak potpuno prenesete na tu osobu. Dakle, možda ste uložili pet ili deset sati, ali ste sebe oslobodili neke obaveze koja Vam je svakog dana oduzimala po pola sata ili sat. Sada je to Vaših novih, dodatnih sat vremena svakog dana.

Isto tako se polako rešavajte i drugih obaveza koje Vam nisu potrebne, niste vezani za njih. Razmislite šta u stvari Vi treba da radite, možda baš da se bavite razvojem firme? Ako Vi to ne radite, ko će raditi? Aha… dakle, postoje stvari koje Vi treba da radite… i postoje ostale stvari… koje trenutno radite, ali ne treba da radite. Ako već znate da je tako, onda što pre i pametno idite korak po korak, i za sve to što ne treba da radite polako uvodite nekoga od kolega, saradnika. Ako cenite da treba nekog novog angažovati i ako postoje uslovi za to, to je i odlična prilika da se uvede neko nov u firmu, neko ko će sve to profesionalno raditi; dok se ne stvore uslovi za to, procenite kome će to biti izazovno i zanimljivo, ko će najbolje odgovoriti tim izazovima, koga će to možda motivisati i inspirisati, pa sa tom osobom korak po korak dođite do cilja. Nekome ste ukazali poverenje i pružili podršku, sebi i svima u firmi pružili mogućnost da se bavite pravim stvarima i da se firma razvija.

Ne, ne morate sve da radite i ne morate sve sami. Nemojte. Radite samo ono što treba… samo to, dovoljno je.

Poslednja izmena dana 27. januara 2017. u 23:04


Aleksandar Drenovac

Aleksandar je vodeći konsultant i trener u E2 Element konsultantskoj kompaniji. Kompanijama koje stvarno žele napredak pomaže da uspostave i unaprede organizaciju, razviju i unaprede sisteme upravljanja (procesima, projektima, kvalitetom, rizicima, promenama, performansama, obukom i razvojem), optimizuju poslovanje, unaprede timove…… Saznaj više »