Marketing je bojno polje u kome nema milosti. Jaki, silom svojih novčanika i pukom veličinom, potiskuju slabije, otimajući medijski prostor. Ali, ni mali nisu bez oružja. Davidu su bili potrebni praćka i kamen da bi srušio Golijata, a malom biznisu gerila marketing, malo mašte i trunka hrabrosti.

Šta je gerila marketing i kako funkcioniše?

Gerila marketing je neuobičajeni način promovisanja kojim se, uz pomoć malih budžeta, stvaraju ogromni rezultati. Ovaj koncept 1984. stvorio je Jay Conrad Levinson i, od tada, gerilci pale i žare medijskim nebom.

Poput hajduk Stanka, stručnjaci za gerila marketing koriste element iznenađenja i „napadaju iz zasede“ kako bi ostavili snažan utisak na publiku i stvorili famu oko brenda.

Rezultat – ovakva vrsta marketinga i reklamiranja ostavlja daleko snažniji utisak na potencijalne kupce nego li tradicionalni koncepti i čini da se brend i proizvod dobro upamte. Razlog leži u tome što gerila marketing cilja publiku na ličnom nivou i pogađa ljude tamo gde su najosetljiviji.

Da ilustrujemo.

Jedna američka firma koja se bavi prodajom donjeg veša, za svoju kampanju, došla je na gerilsku ideju da „zloupotrebi“ poznate spomenike u Njujorku. Targetirali su baš one na koje su stanovnici „Velike jabuke“ izrazito ponosni. Rečeno – učinjeno. Jednog jutra čuveni „Jurišajući bik“ na Vol stritu, osvanuo je odeven u ogroman par muških gaćerona (možda bi efekat bio još jači da su u pitanju bile tange). Isprva šokirani, Njujorčani su ubrzo počeli da se fotografišu pored ovog „eksponata“, a njihove slike preplavile su internet i društvene mreže. Zauzvrat, čitava Amerika je čula za brend GoldToe.

Kako mali biznis može iskoristiti gerila marketing?

Ova vrsta reklamiranja vašoj reklami može doneti veliki domet i to ciljajući baš onu pravu ciljnu grupu do koje želite da dosegnete. Ujedno, obezbediće vam jedinstvenost i vašem brendu izgraditi originalnu reputaciju. A sve to za malo para.

U osmišljavanju svoje gerila marketing kampanje potrebno je samo da razmišljate van zadatih okvira i imate na umu 3 stvari:

  1. Reklama mora biti takva da uzburka javnost i da se prosto „lepi“ za oko ili uho publike.
  2. Računajte sa time da na vašu gerila promociju možda neće blagonaklono gledati nadležne vlasti. (Da li mislite da je navlačenje donjeg veša na spomenike u Njujorku bilo odobreno od strane gradse uprave?).
  3. Ako mediji budu izveštavali o vašoj kampanji, znajte da ste na pravom putu gerila marketinga.

Da razjasnimo. Ne govorimo o uništavanju tuđe ili državne imovine i nelegalnim radnjama. To nikako.

Bolje razmišljajte poput poznate pevačice po imenu Lady Gaga i haljini od mesa koju je ponela i šokirala javnost. Ili smislite nešto slično Samsungovoj reklami za novi TV visoke rezolucije u kojoj televizor „glumi“ prozor terajući ljude u paniku dok prikazuje super-realan klip meteora koji pada sa neba.

Jedna od odličnih gerila marketing kampanja kreirana je i za novi serijal serije „Prison Break“. Naime, tada su deljene torte u kojima se nalazila turpija sa natpisom „Prison break returns“.

Imajte na umu da za gerila reklamiranje nije neophodno uložiti previše napora. Ponekad je dovoljno smisliti vizit kartu koja je potpuno drugačija od drugih ili dobar slogan koji će izmamiti osmeh ljudima i učiniti da vas zapamte. Upravo ovaj efekat postigla je prodavnica polovne garderobe iz Banjaluke svojim natpisom „Sve još miriše na new!“.

Internet gerila

Danas kada su internet i nove tehnologije ušle u pore svih ljudi, ova vrsta marketinga postala je još jeftinija, učinkovitija i pristupačnija. Iako osmišljena za male brendove, zbog rezultata koje postiže, prigrlile su je i mnoge poznate marke. (A ko bi odoleo velikom učinku za delić budžeta utrošenog na veliku reklamnu kampanju u tradicionalnim medijima?)

Gerila marketing danas je lako primeniti na internetu, a za to postoji nekoliko jednostavnih trikova.

Prvo, Facebook  i ostale društvene mreže prosto obožavaju maštovite i provokativne sadržaje. Dobra fotomontaža, slika ili post koji su neuobičajeni i po pravilima gerila reklamiranja veoma brzo mogu dobiti viralnost. A onda, samo nebo je granica.

Takođe, za gerila marketing može se iskoristiti i YouTube. Čak nije ni neophodno da smislite i napravite poseban video (tako nešto ipak zna i da dobro košta). Ali, ništa vas ne sprečava da pratite koji je popularni meme i napravite svoj koji će oduševiti publiku i promovisati vas brzo, efikasno i, praktično bez para.

Pretpostavljamo da ste čuli za reklame čije je emitovanje zabranjeno na televiziji. Zašto onda poznati brendovi prave takve klipove? Jednostavno je. Na internetu takvih ograničenja nema (izuzev u ekstremnim sučajevima). Čim je reklama zabranjena, mediji će o tome pisati i za reklamu će svi čuti. Kako je zabranjeno voće najslađe, svi će pojuriti na internet da pronađu spornu reklamu i pogledaju je što pre. I… bum. Odjednom svi pričaju samo o tome. Podiže se „frka“ oko brenda, a vlasnici zadovoljno trljaju ruke.

Takav je slučaj bio sa reklamom za Ford Sport K (Zli blizanac kako su nazvali automobil) koja je zabranjena zbog oslikavanja brutalnosti prema životinjama. Dovoljno je reći da spot uključuje automobil, šiber, radoznalu mačku i dekapitaciju. Reklama je na YouTube-u imala milionske preglede, ubrzo je snimljena još jedna u kojoj je glavna žrtva bio golub (naravno i ova reklama je zabranjena), a prodaja spomenutog automobila je skočila.

Zato uposlite maštu i ne postavljajte sebi previsoke ograde jer, ko zna, možda nešto što vam se čini kao smešna ideja zapravo bude pun pogodak.

Gerila Bube

Gerila marketing, iako tada nije bio poznat pod tim imenom, iskoristili su i čuveni Bitlsi 1969. godine. Kako bi promovisali svoj koncert, bez ikakve najave, popeli su se na krov firme Apple Corps u Londonu i 42 minuta svirali uživo. Nastup je bio tempiran u vreme pauze za ručak, tako da je veli broj građana mogao da uživa u njihovoj izvedbi. Svirka bi možda trajala i duže da policija nije reagovala zbog preglasne muzike. Nije potrebno navoditi da je koncert bio rasprodat i da se tražilo stotine karata više.

Poslednja izmena dana 29. avgusta 2017. u 00:56


Ivan Radojičić

Diplomirani filozof, novinar, community administrator, copywriter i instruktor na obuci za poslovnu upotrebu društvenih mreža. Svoju veštinu pisane komunikacije izbrusio je u novinarstvu, prateći unutrašnje i spoljno političke teme. Radio je u više domaćih i stranih štampanih i online medija……. Saznaj više »