U manje-više svim tekstovima (pa i ovde na MojaFirma.rs) u kojima se govori o oglašavanju, za primere se uzimaju proizvodi, ili usluge čiji je rezultat lako vizuelno predstaviti. Razumljivo je: najjednostavnije je objasniti kako oglasiti nešto što se vidi, što je opipljivo, nešto čiji rezultat . Međutim, šta kada se rezultat vašeg rada ne može fotografisati i objaviti na društvenim mrežama? Lako je frizeru da objavi fotografiju svoje klijentkinje “pre i posle”, ali ne možemo očekivati od računovođe da fotografiše bilanse stanja uspeha svog klijenta “pre i posle” i objavi ih javno.

Namena ovog teksta je da pruži smernice i kroz primere pomogne onima koji prodaju svoje usluge, pre svega znanje i iskustvo, kako da iskoriste internet u svrhu promocije.

“Moje usluge su bolje od tvojih”

Pre nego što krenete sa oglašavanjem i (samo)promovisanjem, važno je da vi sami razumete šta je to što tačno radite, i na koji način se razlikujete od drugih. Drugačije (stručno) rečeno, koja je vaša komparativna prednost. Računovostvena agencija koja u opisu ima “profesionalno vođenje knjiga” pala je na prethodnom pitanju. Ako ste računovođa, jasno je da se od vas očekuje da profesionalno vodite knjige, to uopšte nije niti bi trebalo biti upitno. Ali, ako navedete da je vaše vođenje knjiga pomoglo klijentu povećavši efektivnost njihovog poslovanja za 5%, to je već stvar koja pravi razliku između vas i oglasa pored vašeg. Za prvi utisak imate samo jednu priliku, potrudite se da “profesionalno vođenje knjiga” ne bude prvo što će vaši klijenti videti, jer im to sigurno neće ostati urezano u pamćenje.

(Is)Pričajte svoju priču kroz blog

Glavna preporuka za prezentovanje savetodavnih i sličnih usluga na internetu je: počnite da pišete svoj blog. Namena tog bloga jeste da širu javnost upozna sa onime što radite, kako to radite, da uverite potencijalne klijente u svoje znanje, da kroz situacije iz ličnog iskustva (studije slučaja) objasnite kako rešavate probleme i tako pridobijete njihovo poverenje.

Jedan isti strah se javlja kod manje-više svih (poslovnih) ljudi kada im pomenete iznošenje znanja u vidu tekstova, uputstava i sličnog: Ako im kažem šta i kako radim, oni će to raditi sami, a i konkurencija će moći da me kopira. Umesto odgovora, predlažem malu vežbu: na YouTube potražite “how to get 6 pack abs” (možete i na srpskom “Kako dobiti trbušnjake”), i pogledajte broj rezultata koje ste dobili; potom u najbližem oglasniku pogledajte koliko u vašem gradu ima teretana i fitness centara. Razlog zašto više od pola miliona video klipova na engeskom jeziku samo na YouTube mreži nije dovoljno da ceo svet ima savršeno oblikovane “trbušnjake” nije to što nemaju svi dostup internetu, već što su sve te opisane vežbe samo jedan deo onoga što je potrebno činiti da biste “izvajali” svoje trbušne mišiće.

Redovno obaveštavajte čitaoce o novim tekstovima

Kada ste pokrenuli blog, obavezno uključite i opciju newslettera – biltena, obaveštenja na email čitalaca. Tako ne samo da pomažete svom blogu da ima redovne čitaoce, već i svojim čitaocima da prate ono što ste objavili. Nemojte očekivati od njih da će svakog dana ići na vaš blog i proveravati da li se pojavio novi tekst, jer to sigurno neće raditi.

“Parkirajte” blog na svoju web adresu

Sa blogom ili bez njega, potrebna vam je vaša web lokacija. Nemojte se oslanjati (samo) na predstavljanje na društvenim mrežama, jer su društvene mreže “u tuđem vlasništvu”, i nad njima imate samo delimičnu kontrolu (više o ovome u tekstu Da li je moguće imati uspešan posao, a ne biti prisutan na internetu?). Neophodno je da imate svoju web stranicu, na kojoj će biti jasno predstavljeno ko ste, čime se bavite, u čemu i koliko iskustva imate, koji su vaši (prethodni) klijenti (reference), te, naravno, načini na koje vas potencijalni klijenti mogu kontaktirati.

Budite društveni, i na društvenim mrežama

Poželjno je da imate i naloge na društvenim mrežama – ne nužno na svim, ali je dobro da ste prisutni tamo gde se kreću vaši potencijalni klijenti.

LinkedIn je (na ovim prostorima) često zapostavljen, iako profesionalci u inostranstvu na ovu mrežu zaista gledaju kao na priliku za poslovno povezivanje. Pogledajte kako to rade drugi stručnjaci u oblasti savetodavnih usluga, biće vam jasnije na koji način da oblikujete svoje prisustvo na toj mreži.

Facebook je sve podigao na viši nivo, pa vam tako Pages (Stranice) omogućavaju da na veoma jednostavan način objasnite šta je to čime se bavite i da detaljno predstavite svoje usluge. Važno je samo da pravilno odaberete kategoriju svoje stranice, a već prema tome šta je to čime se bavite.

Ukoliko, primera radi, kao kategoriju stavite Professional services (eng. profesionalne usluge) ili Consulting/Business services (eng. savetodavne/poslovne usluge), pojaviće vam se dodatni tab na stranici pod nazivom Services, u kojem možete dodati pojedinačno sve usluge koje pružate (opcije su naziv usluge, cena, opis i prateća fotografija).

Takođe, možete dodati i jednostavno dugme “call to action” (eng. poziv na akciju), od koji su za pružaoce usluga najinteresantniji “Book now” (eng. rezerviši), “Contact us” (eng. Kontaktiraj nas), “Sign Up” (eng. prijavi se). Facebook omogućava i uvid u analitiku – statistiku koliko je klikova bilo na vaš poziv na akciju.

Ne potcenjujte preporuke klijenata – nagradite ih!

Usluge čak više od proizvoda zavise od marketinga “od usta do usta”, i dobro je da upravo taj vid promocije podstaknete. Razmišljajte na duže, i iskoristite prednosti marketinga zasnovanog na odanosti: svakom klijentu koji vam dovede novog klijenta omogućite popust kao zahvalnost za preporuku. Ovo se često previdi, a slobodno možemo reći da je najvažnija stavka u promociji.

Poslednja izmena dana 5. juna 2016. u 22:23


Sandra Simonović

Sandra Simonović je Web preduzetnica od 2011. godine – osnovala agenciju Šnajderaj, za krojenje društvenih mreža po meri, koju 2013. zbog proširenja posla preimenuje u agenciju za poslovno (web) savetovanje Marketing ITD. Predavač, govorila na nekoliko regionalnih konferencija, rado prenosi…… Saznaj više »