Mnogi korisnici LinkedIn još uvek doživljavaju kao jedno veliko lovište. Tu lovci na posao traže bolje prilike, dok lovci na talente traže nove zaposlene. Pored ove neosporne uloge, LinkedIn može da bude mnogo više od toga. Ako se koristi na…
Osnivanje predškolske ustanove
Predškolsko vaspitanje i obrazovanje podrazumeva vaspitanje i obrazovanje dece predškolskog uzrasta, odnosno uzrasta od šest meseci do polaska u osnovnu školu. U ovom tekstu ćemo Vam objasniti na koji način je moguće da se Vaša firma bavi ovom specifičnom delatnošću, i na koji način je moguće osnovati predškolsku ustanovu od strane privatnog lica. Ministarstvo nadležno za ovu oblast je Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, tako da ćete se prilikom osnivanja uglavnom obraćati na adresu tog Ministarstva.
Oblast predškolskog vaspitanja i obrazovanja je regulisana sledećim zakonima:
- Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja („Sl. glasnik RS“, br. 72/2009, 52/2011, 55/2013, 35/2015 – autentično tumačenje i 68/2015),
- Zakon o predškolskom vaspitanju i obrazovanju („Sl. glasnik RS“, br. 18/2010) i
- Zakon o javnim službama („Sl. glasnik RS“, br. 42/91, 71/94, 79/2005 – dr. zakon, 81/2005 – ispr. dr. zakona, 83/2005 – ispr. dr. zakona i 83/2014 – dr. zakon).
Nosioci predškolskog vaspitanja i obrazovanja su predškolske ustanove. S obzirom na to da je delatnost predškolskog vaspitanja i obrazovanja delatnost od neposrednog društvenog interesa i ostvaruje se kao javna služba, na osnivanje i rad takve ustanove primenjuju se propisi o javnim službama.
Osnivanje predškolske ustanove
Predškolsku ustanovu može da osnuje Republika Srbija, autonomna pokrajina, jedinica lokalne samouprave, nacionalni savet nacionalne manjine, ali i drugo pravno ili fizičko lice. Radi dobrog razumevanja, Agencija za privredne registre vodi registar preduzetnika i privrednih društava, dok nadležni sud vodi registar ustanova. Dakle, Vaša firma mora biti prvo upisana u APR, da bi kao pravno lica mogla da izvrši upis u sud.
Osnivač ustanove ne može da bude fizičko lice koje je pravnosnažnom presudom osuđeno za krivično delo za koje je izrečena bezuslovna kazna zatvora u trajanju od najmanje tri meseca, ili koje je osuđeno za: krivično delo nasilje u porodici, oduzimanje maloletnog lica, zapuštanje i zlostavljanje maloletnog lica ili rodoskrvnjenje; za krivično delo primanje mita ili davanje mita; za krivično delo iz grupe krivičnih dela protiv polne slobode, protiv pravnog saobraćaja i protiv čovečnosti i drugih dobara zaštićenih međunarodnim pravom. Sve ovo bez obzira na izrečenu krivičnu sankciju. Takođe, osnivač ne može biti ni lice za koje je, u skladu sa zakonom, utvrđeno diskriminatorno ponašanje.
Na osnivanje, organizaciju i rad ustanove, shodno se primenjuju propisi koji se odnose na privredna društva, osim ako zakonom nije drugačije određeno.
Osnivač ustanove obezbeđuje sredstva potrebna za osnivanje i početak rada ustanove i donosi akt o osnivanju.
Akt o osnivanju
Akt o osnivanju, pored onoga što je propisano Zakonom o privrednim društvima, sadrži naročito:
- naziv osnivača;
- naziv i sedište ustanove;
- delatnost ustanove;
- iznos sredstava za osnivanje i početak rada ustanove i način obezbeđivanja sredstava;
- prava i obaveze osnivača u pogledu obavljanja delatnosti zbog koje je ustanova osnovana;
- međusobna prava i obaveze ustanove i osnivača;
- određivanje organa upravljanja ustanove u osnivanju i njegova ovlašćenja;
- lice koje će, do imenovanja direktora ustanove, obavljati njegove poslove i vršiti njegova ovlašćenja;
- rok za donošenje statuta, imenovanje direktora i organa upravljanja.
Kada ustanovu osniva više osnivača, njihova međusobna prava, obaveze i odgovornosti uređuju se ugovorom.
Ustanova se upisuje u sudski registar kad nadležni organ uprave utvrdi da su ispunjeni uslovi za početak rada i obavljanje delatnosti koji su zakonom propisani. Ustanova stiče svojstvo pravnog lica upisom u sudski registar.
Organi ustanove su direktor, upravni i nadzorni odbor, osim ako zakonom nije drugačije određeno.
Statut ustanove
Ustanova obavezno ima statut. Statut je osnovni opšti akt ustanove kojim se bliže uređuju organizacija, način rada, upravljanje i rukovođenje u ustanovi, postupanje organa ustanove radi obezbeđivanja ostvarivanja prava deteta i učenika, zaštite i bezbednosti dece, učenika i zaposlenih i mere za sprečavanje povreda zabrana utvrđenih ovim zakonom, način objavljivanja opštih akata i obaveštavanja svih zainteresovanih strana o odlukama organa i druga pitanja, u skladu sa zakonom.
Uslovi za osnivanje, početak rada i obavljanje delatnosti ustanove
Pravno ili fizičko lice može da osnuje ustanovu ako:
- postoji potreba za vaspitanjem i obrazovanjem dece na određenom području;
- ima program obrazovanja i vaspitanja;
- ima obezbeđena sredstva za osnivanje i rad;
- ima garanciju poslovne banke da su obezbeđena sredstva u visini potrebnih sredstava za godinu dana rada predškolske ustanove.
Ustanova može da počne sa radom i da obavlja delatnost obrazovanja i vaspitanja ako ispunjava uslove za osnivanje i ima:
- propisani prostor, opremu i nastavna sredstva;
- nastavnike, vaspitače i stručne saradnike u radnom odnosu na neodređeno vreme;
- obezbeđene higijensko-tehničke uslove, u skladu sa zakonom i propisima kojima se uređuje ova oblast.
Bliži uslovi za osnivanje, početak rada i obavljanje delatnosti ustanove, propisani su Pravilnikom o bližim uslovima za početak rada i obavljanje delatnosti ustanove („Sl. glasnik RS“, br. br. 50/94 i 6/96) koji možete preuzeti odavde.
Proširena delatnost ustanove
Ustanova koja ima rešenje o verifikaciji može da obavlja i drugu delatnost koja je u funkciji obrazovanja i vaspitanja, tzv. proširena delatnost, pod uslovom da se njome ne ometa obavljanje delatnosti obrazovanja i vaspitanja.
Proširena delatnost ustanove može da bude davanje usluga, proizvodnja, prodaja i druga delatnost kojom se unapređuje ili doprinosi racionalnijem i kvalitetnijem obavljanju obrazovanja i vaspitanja.
Odluku o proširenju delatnosti donosi organ upravljanja ustanove, uz saglasnost Ministarstva. Potrebno je da ova odluka o proširenju delatnosti bude što detaljnija, uz jasno naznačenje o kojoj delatnosti se tačno radi (navesti šifru i naziv delatnosti iz Klasifikacije delatnosti), kao i na koji način se tim proširenjem unapređuje ili doprinosi racionalnijem i kvalitetnijem obavljanju obrazovno-vaspitnog rada.
Bliže uslove za obavljanje proširene delatnosti ustanove, propisuje ministar nadležnog ministarstva, u skladu sa zakonom.
Verifikacija predškolskih ustanova
Ustanova može da počne sa radom tek kada se utvrdi da ispunjava uslove za osnivanje i početak rada, i kada dobije rešenje o verifikaciji.
Verifikacija predškolskih ustanova je postupak utvrđivanja ispunjenosti propisanih uslova u pogledu prostora, opreme, nastavnih sredstava i nastavnog kadra za obavljanje delatnosti osnovnog obrazovanja i vaspitanja.
Ustanova ukoliko želi da konkuriše za participaciju u razvojnim projektima Ministartsva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja ili projekte za koja sredstva obezbeđuje strani ili domaći donator, kao uslov mora da ima rešenje o verifikaciji ustanove.
Obaveza verifikacije ustanova je propisana Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. Svaka ustanova koja obavlja delatnost obrazovanja i vaspitanja u obavezi je da podnese nadležnom organu, odnosno Ministartvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, zahtev za verifikaciju ustanove sa potpunom dokumentacijom zakonom propisanu.
Zahtev za verifikaciju podnosi se i kada se u ustanovi vrši statusna promena, menja sedište, odnosno objekat, organizuje rad u izdvojenom odeljenju, uvodi novi obrazovni profil ili ostvaruje novi program obrazovanja i vaspitanja.
Potrebna dokumentacija
Ustanova mora da obezbedi saglasnost, odnosno odluku organa upravljanja da se pokreće postupak verifikacije ustanove u sedištu i izdvojenim odeljenjima ili objektima, i nakon toga upućuje zahtev Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja uz dokumentaciju koju čine Zahtev i Elaborat.
Zahtev obavezno sadrži:
- naziv ustanove;
- sedište ustanove;
- vrstu ustanove;
- program obrazovanja i vaspitanja;
- jezik na kome će se ostvarivati obrazovno-vaspitni rad;
- razloge i opravdanost osnivanja i
- navedene uslove koje obezbeđuje osnivač za početak rada i obavljanje delatnosti.
Elaborat o ispunjenosti propisanih uslova u pogledu prostora, opreme, nastavnih i didaktičkih sredstava i nastavnog kadra za obavljanje delatnosti vaspitanja i obrazovanja, shodno dosadašnjoj praksi, sadrži:
- uvodne napomene i deskriptivni prikaz razloga i celishodnosti osnivanja;
- naziv, sedište i vrstu ustanove (šifra delatnosti predškolskog vaspitanja i obrazovanja);
- uslove koje obezbeđuje osnivač za obavljanje delatnosti, odnosno prostor (detaljan opis u odnosu na propisani normativ, podaci o tome čiji je prostor – vlasnički list, ugovor o zakupu i dr);
- navedenu opremu i didaktička sredstva za realizaciju vaspitno-obrazovnog rada (detaljan opis, prema redosledu, iz propisanog normativa i objašnjenje za uvođenje savremenije opreme i sredstava u odnosu na propisane);
- „kadar u ustanovi“ (spisak vaspitača,nastavnika, stručnih saradnika, medicinskih sestara i dr. koji će biti zaposleni u ustanovi, sa podacima i dokazima o vrsti stručne spreme i dr);
- higijensko-tehnički uslovi i
- ostalo, u zavisnosti od konkretnog slučaja osnivanja ustanove.
Uz Zahtev za verifikaciju dostavljaju se i:
- akt o osnivanju ustanove,
- dokaz o upisu u sudski registar kod nadležnog suda,
- dokazi o ispunjenosti gore navedenih uslova,
- odluku organa upravljanja da se pokreće postupak verifikacije ustanove u sedištu i/ili izdvojenim odeljenjima,
- garanciju poslovne banke da su obezbeđena sredstva u visini potrebnih sredstava za godinu dana rada predškolske ustanove (dosadašnji stav i praksa: pet hiljada evra u dinarskoj protivvrednosti).
- dokaz o plaćenoj administrativnoj taksi, u skladu sa propisom koji uređuje administrativne takse (visinu takse moguće je saznati na šalteru Ministarstva).
Zahtev za verifikaciju ustanove sa svom potrebnom dokumentacijom podnosi se Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Sektoru za predškolsko i osnovno obrazovanje i vaspitanje, Nemanjina 22-26, 11000 Beograd.
Dokumentacija se dostavlja na šalter Uprave za zajedničke poslove republičkih organa u Nemanjinoj 22, na čijem šalteru podnosilac zahteva dobija informaciju o visini iznosa takse. Nakon toga se vrši uplata administrativne takse, a dokaz o uplati takse se prilaže uz dokumentaciju.
Nakon što Sektor za predškolsko i osnovno obrazovanje i vaspitanje utvrdi da je podneta dokumentacija kompletna i relevantna, Zahtev se upućuje nadležnoj inspekcijskoj službi za utvrđivanje propisanih uslova u pogledu prostora, opreme, nastavnih sredstava i nastavnog kadra za obavljanje delatnosti predškolskog odnosno osnovnog obrazovanja i vaspitanja.
Rešenje o verifikaciji ustanove Ministarstvo donosi tek po dobijanju Izvešataja od strane nadležne inspekcijske službe. O Zahtevu za verifikaciju ustanove Ministarstvo je dužno da odluči najkasnije u roku od tri meseca od dana podnošenja Zahteva. Ovo Rešenje o zahtevu za verifikaciju ustanove je konačno.
Po dobijanju pozitivnog Rešenja o zahtevu za verifikaciju ustanove, možete početi sa obavljanjem ove delatnosti.