Oglašavanje na internetu se po mnogo čemu razlikuje od tzv. offline marketinga, a i dalje se pojedinci trude da uspeh offline reklama i kampanja samo preslikaju na online – što u najvećen broju slučajeva ne da ne donosi očekivani rezultat, već najčešće ne donese rezultat uopšte. Cilj ovog tekstaje da obradi samo osnovne specifičnosti oglašavanja na internet stranicama kroz tzv. display ads i oglašavanje na društvenim mrežama, dok će u narednom periodu oglašavanje na internetu će biti obrađeno i kroz svaku društvenu mrežu posebno.

Posebna vrsta online marketinga i prvi oblik u kojem su se reklame pojavile na internetu je email marketing, vid direktnog marketinga koji će biti obrađen u jednom od narednih tekstova.

Nešto noviji vid internet oglašavanja je i tzv. native advertising: oglašavanje koje se po svojoj formi i funkciji ne razlikuje od ostalog dela web stranice na kojoj se nalazi, a više o njemu biće rečeno u zasebnom tekstu.

Oglašavanje na internet stranicama u vidu tekstualnih i vizuelnih poruka postoji još od početka ‘90. godina prošlog veka, a pokrenuto je, razumljivo, radi ostvarivanja dodatnih prihoda vlasnika web stranica. Oglasi na portalima, magazinima i drugim stranicama mogu biti u obliku teksta (naslov, opis i URL do vaše web lokacije) ili, češće, u obliku bannera koji mogu biti statičke ili dinamičke ilustracije, a sve češće i (interaktivni) video klip.

Na tekstualne oglase ste najčešće nailazili pretražujući nešto na Googlu: sadrže naslov, link i kratak opis. Njihova efikasnost zavisi od velikog broja faktora, a prvo i osnovno je pozicija – da li su u pitanju oglasi na Google stranici (pre rezultata pretrage), ili na nekoj od mreže partnera (tamo gde je njima odgovaralo da umetnu tzv. boks sa oglasima); i najsavršenije osmišljen oglas nema šanse ukoliko ga posetioci ne vide.

Tekstualni oglas mora biti osmišljen tako da u svega nekoliko reči privuče pažnju i pozove posetioca da klikne na njega. Google, kao mreža broj jedan za tekstualne oglase, ima odlične savete kako da kreirate oglas koji privlači pažnju.

U zavisnosti od platforme koja se koristi (Google ads, Etarget,Yahoo! Bing Network Contextual Ads, itd.) zavise i tehničke karakteristike tekstualnih oglasa (dužina naslova, dužina opisa).

Banneri su ranije bili samo vizuelni, u početku statične ilustracije, ali su napretkom tehnologije i povećanjem prosečne brzine interneta sve češće kombinacija audio i vizuelnog doživljaja. Interactive Advertising Bureau (IAB) je standardizovao bannere na 18 veličina, a najčešće se koriste 120×90, 250×250, 468×60, 729×90, 160×600 (veličina je u pikselima – eng. pixels).

Banneri, pak, nisu obične ilustracije ili video klipovi, oni u sebi sadrže kôd koji oglašivaču pomaže da dobije informacije o uspehu oglasa, odnosno, koliko je bilo poseta sa svakog bannera ponaosob i koliko puta se banner prikazao na web stranici posetiocima. Negde ćete cenu postavljenog bannera plaćati po broju prikaza (ona se najčešće iskazuje za po jedinici mere “1000 prikazivanja”), negde prema broju klikova.

Oglašavanje na društvenim mrežama podrazumeva prihvatanje pravila svake društvene mreže ponaosob. Najrazvijeniji sistem oglašavanja među društvenim mrežama trenutno ima ko drugi do Facebook, najzastupljenija društvena mreža na svetu. Kao što je napomenuto, oglašavanje na pojedinačnim društvenim mrežama će posebno biti objašnjeno, a osnovne smernice koje važe uopšteno za sve mreže bi bile sledeće:

  1. Upoznajte dobro društvenu mrežu pre nego što krenete u planiranje nastupa i oglašavanja na njoj. Bolje da se nikako ne oglašavate, nego da to radite na pogrešan i/ili nedozvoljen način. Morate znati kome se obraćate, da biste znali na koji način to da činite. Ko su korisnici, gde se nalaze, čime se bave, koje su starosne dobi… sve vas to zanima. Postoji mogućnost da određena društvena mreža i nije za vas, ali isto tako moguće je da se na nekoj za koju i niste znali krije dobar potencijal za vaš proizvod.
  2. Upoznajte se sa pravilima igre, kako za pravila ponašanja na datoj društvenoj mreži uopšteno, tako i za pravila ponašanja poslovnih korisnika. Lično: neverovatno mi je da u 2015. godini i dalje ima onih koji svojoj kompaniji/proizvodu na Facebooku naprave profil, umesto fan stranicu.
  3. Unajmite profesionalce da vam pomognu, makar savetima, ako nemate sredstava da ih platite da obave ceo posao umesto vas. I nikako, ali nikako nemojte štedeti na dizajnerima. Mali iz komšiluka dobar je izbor samo ukoliko imate i novca i vremena za bacanje, jer će vam nakon njega uvek biti potreban neko da ispravi greške. A to košta i više nego da ste ih unamili da sa vama rade od samog početka.
Poslednja izmena dana 1. septembra 2015. u 10:55


Sandra Simonović

Sandra Simonović je Web preduzetnica od 2011. godine – osnovala agenciju Šnajderaj, za krojenje društvenih mreža po meri, koju 2013. zbog proširenja posla preimenuje u agenciju za poslovno (web) savetovanje Marketing ITD. Predavač, govorila na nekoliko regionalnih konferencija, rado prenosi…… Saznaj više »