Često se dešava da ljudi, čim dobiju ideju ili čuju za neku poslovnu priliku, krenu da prave poslovne planove. Ukoliko se od njih to i izričito traži, kao kada su u pitanju neke institucije koje dodeljuju sredstva za pokretanje sopstvenog biznisa, te planove će pretočiti i u pisanu formu biznis plana.

Kao što je za biznis potreban biznis plan, tako i izradu biznis plana treba isplanirati. Onog trenutka kada svoj biznis plan negde predate i on uđe u proces ocenjivanja (evaluacije, vrednovanja) on više nije Vaš, više nema povratka na njega. Do tada ste mogli da radite sve što ste želeli, da birate šta ćete staviti u njega i na koji način predstaviti svoj biznis, a tada on postaje jedan od mnogih koji će biti razmatrani na osnovu detalja koji stoje u njemu.

Zato je i vrednost svih detalja koji će se naći u njemu još veća. Neku osnovnu zamisao sigurno imate, znate ili verujete da znate kakav bi Vaš biznis trebao da bude, šta to želite da pokrenete ili napravite i na koji način. Pored zamisli koju imate, sagledajte da li imate sve informacije, gde ih možete pribaviti i na koji način. Zato treba da razmišljate i o dve bitne stvari: koje su Vam sve informacije potrebne i gde do njih možete najefikasnije doći.

Koliko god da ste ubeđeni u svoje ideje, moguće je da ih niste potpuno široko sagledali. U svakom slučaju, dodatne informacije Vam mogu samo koristiti da bolje upoznate svoj biznis, da bolje zamislite i osmislite plan svog biznisa, pa i da preciznije sastavite biznis plan.

Prosto se forma ili obrazac biznis plana nameće kao prva svojevrsna informacija koja Vam je potrebna. Ne prava informacija, ali kao smernica za izradu biznis plana Vam daje informacije o detaljima na koje treba da se usmerite i šta treba da Vam bude fokus u izradi biznis plana, odnosno koji su detalji o kojima treba da razmišljate u Vašem biznisu, ne samo u razvoju biznis plana.

Obrazac biznis plana možete dobiti u instituciji kod koje aplicirate za sredstva, skinuti sa njihovog sajta, preuzeti neku formu sa Interneta, ili sastaviti svoju formu koja će biti kombinacija različitih formi koje ste videli, a koja će uključiti sve detalje koje Vi budete smatrali potrebnim.

Vrlo je važno da biznis plan sadrži sve potrebne informacije, odnosno one koje se očekuju od Vas. Da, pošto neko sa druge strane očekuje neke informacije kroz biznis plan, treba i da im ih saopštite sa svim detaljima koje očekuju. Upravo zato prva adresa sa koje ćete prikupiti potrebne informacije treba da bude ona kojoj se obraćate. Ako imate priliku, probajte da napravite direktan kontakt i da se lično raspitate za sve detalje, pa možda dobijete i neke instrukcije, a ako budete imali sreće možda i pogledate primer nekog biznis plana koji je uspešno prošao selekciju. Ukoliko direktan kontakt nije opcija, pokušajte da do informacija dođete kroz komunikaciju mejlom ili drugim sredstvima, ali u svakom slučaju se trudite da se za sve to dobro pripremite i budete konkretni, da se usmerite pravim pitanjima na bitne detalje. Pitanja ne treba da budu zatvorena, da odgovori budu u da/ne formi, već se trudite da postavite otvorena pitanja iz kojih ćete dobiti više detalja.

Određene kancelarije za lokalni ekonomski razvoj, privredne komore i slične institucije za pomoć i podsticaj preduzetništva mogu biti, takođe, korisni izvori informacija. Saznajte gde se nalaze, kontaktirajte ih i potrudite se da napravite kontakt sa osobama koje se bave tim detaljima, pa u kontaktu sa njima pokušajte da dođete do dodatnih informacija. Poželjno je da se za svaki sastanak bar malo pripremite, da sagovornici vide da ne pričaju sa laikom ili da ne steknu utisak da ste neko ko samo uzalud troši njihovo vreme, već neko ko stvarno ima želju da razvije biznis, odnosno napravi pobednički biznis plan.

Internet je, svakako, najveći izvor informacija. Informacija o svemu, pa i o biznis planovima, pozivima za apliciranje, kao i različitim iskustvima. U isto vreme, Internet je i veoma nepouzdan izvor informacija, jer možete naći mnogo različitih detalja koji nisu relevantni, pa Vas mogu odvesti u pogrešnom smeru ili dovesti u zabludu. Ukoliko tražite informacije na Internetu, potrudite se da one budu od relevantnih izvora. Poznata je praksa da ljudi češće na Internet-forumima ostavljaju negativna iskustva, prenoseći revolt i nezadovoljstvo, a kada su pozitivni ishodi nekako im sve to bude normalno i prosto nastave da rade, pa impresija o pozitivnim slučajevima bude manje, zbog čega ne treba sve negativno uzimati sa sigurnošću.

Ukoliko se u oblasti kojom želite da se bavite organizuju sajmovi ili konferencije, na njima možete naći dosta valjanih informacija. Na takvim manifestacijama ćete imati jedinstvenu priliku da se sretnete sa relevantnim institucijama, firmama i ljudima iz te oblasti. Posebno, imaćete priliku da razgovarate u nešto neformalnijoj atmosferi sa ljudima koji dolaze iz različitih priča, problematiku posmatraju iz različitih uglova- proizvođači, pružaoci usluga, posrednici, korisnici, predstavnici nadležnih institucija. Od svake strane ćete moći da dobijete neke informacije, da problematiku sagledate iz njihovih uglova, da vidite koji je način razmišljanja svake od tih strana, pa da znate na koji način će svaka od njih i videti svoje mesto u svemu, odnosno gde je u svemu tome Vaš biznis. Ne zaboravite zašto ste na sajmu i da niste jedini, pa se potrudite da budete što slobodniji, da napravite što više kontakata i dođete do što više pravih i korisnih informacija, a onda i da napravite sažetak svega toga, možda i da zapišete sve bitne detalje po kategorijama.

Svakako, izvor informacija mogu i treba da budu i Vaši prijatelji, poznanici, rođaci, koji su već prošli kroz pisanje biznis plana, posebno ako su uspešno prošli kroz čitav proces apliciranja i selekcije. Posebno će biti korisno ako imate nekoga ko je aplicirao na istom mestu na kojem i Vi planirate, jer možete da dobijete praktično naučene lekcije, odnosno pozitivna i negativna iskustva. Nemojte zaboraviti da svako gleda i vidi iz svog ugla, da nečiji pristup nije isti kao Vaš, pa izmerite sve što čujete i napravite dobar rezime.

U svakom slučaju, više informacija će Vam dati priliku da biznis i biznis plan vidite iz više uglova, da dobijete više informacija, ali i da iste informacije dobijete sa više strana i da ih uporedite, pa da na osnovu svega donesete prave odluke i svoje ideje predstavite na najbolji način. Nemojte propustiti priliku da dobijete i predstavite prave detalje.

Poslednja izmena dana 8. maja 2016. u 01:11


    Aleksandar Drenovac

    Aleksandar je vodeći konsultant i trener u E2 Element konsultantskoj kompaniji. Kompanijama koje stvarno žele napredak pomaže da uspostave i unaprede organizaciju, razviju i unaprede sisteme upravljanja (procesima, projektima, kvalitetom, rizicima, promenama, performansama, obukom i razvojem), optimizuju poslovanje, unaprede timove…… Saznaj više »

    Bojan Donević

    Diplomirani ekonomista. Profesionalnu karijeru započeo je u Societe Generale banci, trenutno zaposlen u jednoj od vodećih sistem integratorskih kompanija u ICT industriji u Srbiji. Upravljao je velikim brojem ICT projekata u zemlji i inostranstvu. Trener Austrijskog WIFI instituta i gost…… Saznaj više »