Napomena: Tekst donosi sažetak brojnih svetskih istraživanja vršenih na naposećejnim portalima sa milionskim uzorcima (izvore možete videti na kraju).

Stvaranje viralnog sadržaja je umetnost, a umetnost ne treba (previše) sputavati i ograničavati. Ipak, u realnosti, okolnosti su retko idealne. U realnosti, najčešće dobijemo zadatak da nešto gotovo ili polu gotovo učinimo viralnim. Od tog trenutka ono čime se bavimo je optimizacija i izvlačenje maksimuma iz postojećeg materijala i okolnosti. Dorađujemo, prerađujemo, i iako nam ruke nisu baš vezane, nemamo ni previše slobode i manevarskog prostora. To je zadatak za vrhunske taktičare, igrače koji mogu da naprave čudo sa loptom na malom prostoru.

U svakom poslu statistika i analiza su moćni alati, ako se primenjuju i koriste na pravi način. Podaci sami po sebi ne gotore previše – oni su činjenice otvorene za intepretaciju, njima je potreban kontekst da bi imale smisla. Znate onu priču o dva prodavca koji su dobili zadatak da pokušaju da prošire prodaju fabrike cipela time što će omogućiti izvoz u Afričke zemlje? Prosle desetak dana prvi se javlja i kaže – „Nećete mi verovati, ali ovde niko ne nosi cipele. Ovo je čisto gubljenje vremena. Vraćam se nazad.“. Drugi se javlja sa drugačijim pogledom na situaciju “Nećete mi verovati, ali ovde niko ne nosi cipele. Pošaljite mi što je moguće više pari cipela.“. Prilika. Prilika je kao dinamit – može doneti sjajne stvari, ali nas može i uništiti ako ne rukujemo sobom i situacijom na pravi način.

Znate i sami da prosek prikazuje generalni trend, a ne pojedinačni slučaj. Svaka situacija je specifična i zahteva jedinstveno rešenje. Ipak, hajde da izvučemo zanimljive trendove i pravilnosti – na taj način ćemo imati svojevrsnu čeklistu za tekstove na kojima radimo.

  • Naslovi tekstova koji sadrže brojeve duplo više poseta imaju od onih koji ih nemaju.
  • Neparni brojevi u naslovima imaju oko 20% bolji učinak od parnih
  • Naslovi koji u sebi sadrže zagrade imaju 38% bolje rezultate
  • Nazivi domena koji deluju uverljivo dobijaju 25% više klikova
  • Ukoliko korisnik vidi URL, šanse su 2.5x veće da klikne ukoliko on nije predugačak
  • Ukoliko je uvodni vizual šaren i atraktivan tekst će pročitati i do 80% više ljudi
  • Prosečno, korisnici pročitaju 28% teksta
  • Ovaj procenat raste i do 78.6% ukoliko je struktura pregledna a rečenice kratke
  • Ukoliko vaš sadržaj sadrži slike imaće 94% više pregleda na društvenim mrežama
  • Kvalitet slika je takođe važan, ukoliko su profesionalne, to će doneti i do 121% više deljenja na Fejsbuku
  • Ukoliko tekst sadrži infografik, biće u proseku 230% više deljen putem društvenih mreža
  • Obiman sadržaj takođe može imati odlične rezultate, naročito ako je dobro strukturiran
  • Svaki tekst bi trebao da ima podešenu default sliku za deljenje na mrežama
  • Dugmići za deljenje na mrežama treba da budu u vrhu teksta, u prvom ekranu, jer to vidi 58% više korisnika
  • Tvitovi u kojima promovišete tekst treba da sadrže relevantne #hashtagove jer će u tom slučaju imati i do 55% više retvitova
  • Pozovite korisnike na dnu teksta da podele tekst – uz ovakvu poruku imaćete 42% bolji rezultat
  • Pokušajte da budete što praktičniji – ovakvi članci imaju 34% više šanse da postanu viralni
  • Pokušajte da sadržaj učinite preglednim za brzo skeniranje, a to ćete učiniti segmentiranjem, kratkim paragrafima, naslovima i podnaslovima, listama i sl.
  • Nemojte kriti emocije ako se ljudi sa njima mogu identifikovati. To vam može pomoći na putu ka tome da tekst postane viralan
  • Ukoliko ne znate kada da podelite tekst, učinite to ujutru kada ustanete, između 8 i podneva

Primetićete da neke od ovih stvari mogu da se primene na vaš slučaj, dok kod nekih to nije slučaj. Neke čak deluju i donekle kontradiktorno. Upravo zato ovo i jesu samo teme za razmišljanje, a šta ćete od toga iskoristiti i u kojoj meri, na vama je da procenite.

Izvori: Nielsen, Moz, Thinkwithgoogle.com, Dan Zarrella, HubSport, Skyword i drugi.

Poslednja izmena dana 16. avgusta 2017. u 22:52


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »