Sigurno ste čuli za dosta primera, ili čak i lično poznajete ljude koji su hrabro krenuli u posao, bili odlučni, a da ipak nisu napravili uspeh, da je njihov pokušaj doživeo krah, iako je realno to bila ideja koja je imala perspektivu.

Pre  početka poslovanja, važno je da napravite dobru pripremu, potpuno i realno sagledate sve što čini taj biznis, sve što utiče na njega, pa u skladu sa tim napravite i koncept rada.

Pri tome, treba situaciju da sagledate i analizirate iz više uglova, što u isto vreme znači i da nepristrasno, bez emocija, predstavite sebi svoju biznis ideju, sa svim što nju čini.

Logično, ideju koju imate ćete u nekim delovima idealizovati, videti je kao potpuno realnu i ostvarljivu, sve to će Vam delovati tako jednostavno. Upravo to i jeste razlog da za svoj biznis, pre nego što krenete, napravite plan tog biznisa, tj. biznis plan.

Biznis plan ne treba da bude nešto što pravite samo za nekog drugog, za banku koja će Vam odobriti neki kredit, ili instituciju kod koje aplicirate, već na prvom mestu treba da služi Vama. Da, baš Vama, kako biste imali priliku da definišete sve potrebne detalje. Treba Vam i da biste mogli više puta da razmotrite ideju i alternative, možda ćete i sami iskristalisati neka nova razmišljanja ili samu biznis ideju odvesti u sasvim drugom smeru.

Inače, biznis plan ne pravite samo Vi pre nego što krenete u svoje poslovanje, ili ako ste već u preduzetničkim vodama i planirate sledeće poduhvate. Biznis planove izrađuju i u velikim kompanijama, baš sa ciljem da im poslovanje bude što efikasnije i efektnije. Eto čak i razloga više za Vaš biznis plan, jer i velike kompanije koje imaju velike (često i neograničene resurse- novac, sredstva, poziciju na tržištu, itd.) planiraju svoje poslovanje kroz biznis plan, kako bi njihov dalji rad bio što bolje definisan, a uslovi u kojima će se sve to dešavati bili što bolje sagledani. U odnosu na njih, Vaši resursi su sigurno daleko skromniji, pa i zbog toga treba da napravite dobru pripremu za poslovanje i dobar plan.

Takođe, u odnosu na kolege koje rade u velikim kompanijama, Vi možda i nemate pravo na promašaj u poslovanju. Ukoliko u velikoj kompaniji i promaše sa nekom poslovnom idejom, ne uspe ili se ne ostvari na željeni način, moći će to da se „ispegla“ kroz druge aktivnosti kojima se bavi kompanija. U Vašem slučaju, možda neće biti prave prilike za popravni, jer biste u određenu poslovnu ideju mogli da uložite i više nego što imate u datom trenutku, više nego što možete. Baš iz tog razloga imate veću obavezu prema sebi, a često i prema drugima.

Posebno, u poslovanje nikako ne biste trebali da krenute samo na osnovu impulsivne reakcije, želje da prekinete sa nekom praksom ili napravite novi početak, već i sa razmišljanjem da ipak treba napraviti dobro planiranje. Priprema za poslovanje je proces, koji čini više aktivnosti. Treba proći nekoliko koraka u tom procesu, nikako pretpostaviti da je dovoljno odmah krenuti u poslovanje samo sa idejom i energijom, iako ćete vrlo često čuti kako je samo potrebno i dovoljno biti hrabar.

Ideja do koje ste došli, energija koju imate, hrabrost koju ćete pokazati i ostali detalji jesu bitni za početak poslovanja ili otvaranje nekih novih poslovnih poduhvata, ali pređite i na viši nivo poslovanja, pametno i promišljeno ulaganje svog vremena i novca, dobro se pripremite za posao. Priprema, razrada i izrada biznis plana su delovi procesa pripreme za Vaše poslovanje, koje ne biste trebali da preskočite. Ukoliko razmišljate da li Vam je biznis plan stvarno potreban i da li ćete pravljenjem biznis plana samo izgubiti vreme, setite se da ste verovatno već propustili neko vreme u prošlosti čekajući da pokrenete neku poslovnu ideju, pa da baš zato ne biste želeli da uzaludno bacite vreme koje ćete u budućnosti uložiti u realizaciju te ideje, a da kasnije konstatujete da (ipak) niste dovoljno razmišljali o nekim detaljima.

Isto tako, biznis plan nemojte gledati kao formalnost kojom sebe treba da uverite ili ubedite da ste napravili svoj plan i da znate šta želite da postignete, kojim putem da idete u biznisu, ali ni kao nešto strašno i teško, što će Vas odbiti od pravljenja plana. Umesto da razmišljate da li Vaš biznis plan treba da ima dve ili pedeset strana, usmerite se na suštinu i potrudite se da on na najbolji mogući način opiše sve bitne elemente Vašeg budućeg poslovanja i sve detalje koji mogu na neki način uticati na njega.

Sama izrada biznis plana je proces, pa tako i sebe unapred pripremite na taj pristup i način razmišljanja. Krenite od toga da to baš jeste proces, koji se sastoji od više aktivnosti, koji se realizuje u više koraka, ali se stvara i kroz više krugova u kojima se uvek iznova vrtite po određenom krugu – isplanirajte neki deo, uradite deo plana, analizirajte i proverite sve detalje, pa korigujte ono što smatrate da treba. Tako za svaki korak, a svaki korak možete i više puta proći- u svakom sledećem prolazu ćete videti nove detalje. Baš to, bolje da ih vidite u izradi biznis plana, nego jednog dana kada već bude kasno ili skupo.

Napravite biznis plan, upoznajte se sa svojom idejom i svojim biznisom.

Poslednja izmena dana 27. marta 2016. u 22:09


Aleksandar Drenovac

Aleksandar je vodeći konsultant i trener u E2 Element konsultantskoj kompaniji. Kompanijama koje stvarno žele napredak pomaže da uspostave i unaprede organizaciju, razviju i unaprede sisteme upravljanja (procesima, projektima, kvalitetom, rizicima, promenama, performansama, obukom i razvojem), optimizuju poslovanje, unaprede timove…… Saznaj više »

Bojan Donević

Diplomirani ekonomista. Profesionalnu karijeru započeo je u Societe Generale banci, trenutno zaposlen u jednoj od vodećih sistem integratorskih kompanija u ICT industriji u Srbiji. Upravljao je velikim brojem ICT projekata u zemlji i inostranstvu. Trener Austrijskog WIFI instituta i gost…… Saznaj više »