Radno okruženje koje ne podrazumeva stres verovatno ne postoji. Ma koliko voleli svoj posao i bili pametno organizovani, dani u kojima ništa ne stižete, kao i razlike u mišljenjima i nezadovoljni kupci su realnost. I istraživanja pokazuju da su posao i briga oko finansija dva najčešća izvora stresa kod odraslih ljudi.

Voditi kompaniju u opisu posla ima nošenje sa stresom, posebno zato što zahteva preuzimanje odgovornosti, što samo za sebe može biti izvor stresa. Ali, kako da znate koji stres je normalan i vašoj ulozi pripadajuć, a kad je u pitanju danak koji bespotrebno plaćate lošoj i negativnoj radnoj atmosferi?

Kad pomislimo na nešto što bi odgovaralo opisu toksične radne atmosfere, ista se lako može povezati sa nekompetentnim ili lenjim radnicima koji stalno odstustvuju sa posla ili sa radnim uslovima koji su loši. Istina je, međutim, sasvim drugačija: toksična radna atmosfera boljka je i onih skupih kancelarija od mermera i stakla na Petoj aveniji podjednako koliko i proizvodnog pogona neke fabrike. Tačnije, ona se može stvoriti gdegod su – ljudi.

Pokazatelji toksične radne atmosfere

Evo nekoliko glavnih pokazatelja toga da je takva radna atmosfera prisutna u vašoj firmi. One se, na neki način, mogu posmatrati i kao faze kroz koje zaposleni neretko prolaze pre nego što sagore ili odu.

1. Zaposleni koji se stalno žale

U početku, žalbe koje će vam zaposleni upućivati neće biti otvorene i direktne. Počinju tako što se radnici najpre žale jedni na druge, ili na kupce, na menadžment, pa sve do toga da se žale na svaku sitnicu u firmi, ne nazivajući problem svojim pravim imenom.

Žalbe imaju dobru i lošu stranu. Loša je ta što od zaposlenih očekujete da vam isporučuju rešenja, a ne probleme. Umesto toga, dolaze sa problemima, za koje niste sigurni – barem ne dok ne prepoznate o čemu se radi – šta biste mogli sa njima da učinite. Na ovaj način, zahvaćeni su produktivnost, efikasnost i, samim tim, cela vaša firma. Fokus na negativno može biti prilično opasan izvor destruktivnosti.

Dobra stvar kod zaposlenih koji se žale je upravo ta – što se žale, što još uvek nisu odustali, jer je i žaljenje način borbe protiv nečega. Ne efikasan način i svakako ne najbolji, ali i dalje način da se situacija promeni.

2. Zaposleni koji se povlače

Jedan korak napred u destruktivnom obrascu, u odnosu na zaposlene koji se stalo žale, su zaposleni koji se povlače: koji ne traže fidbek i ne daju ga, koji vam se obraćaju što je moguće ređe i manje. Faza žalbi je prestala – ili je nikad nije ni bilo – i sada imate utisak kao da su neki od vaših zaposlenih već jednom nogom izvan vaše firme.

Kada ne postoji otvorena i direktna komunikacija između vas i zaposlenih, odnosno kadgod su njena efikasnost i otvorenost ugrožene, računajte na to da imate problem u svojoj firmi. Tačnije, računajte da za to postoje jako dobri razlozi, a negativna radna atmosfera može biti jedan od njih.

Pored individualnih razlika među ljudima, pa samim tim i razlikama u načinu na koji će reagovati na iste situacije, važno je napomenuti sledeće: kad zaposleni procenjuju da će njihove žalbe da urode plodom, to jest da ćete ih saslušati i uvažiti, oni će se žaliti. Kad procenjuju da žalbe neće dovesti ni do kakvog rezultata, oni su već odustali od ideje da se sa time bore. Tada vas vide kao deo problema, a ne nekog ko ima rešenje. I tada su – zaista – već jednom nogom van vaše firme.

3. Pad efikasnosti i produktivnosti

Negativna radna atmsosfera se, vremenom, mora odraziti ne samo na efikasnost i produktivnost, već i na profesionalizam i radnu etiku. Ako među vašim zaposlenima postoje problemi, svađe i nesuglasice, kako je onda moguće da ti isti ljudi, koji se osam časova dnevno napajaju negativnom energijom, istovremeno mogu da budu efikasni i srdačni? Možda mogu, svakako nije isključeno, ali je energija koju će u to ulagati daleko veća nego kad se ne bi trošila na dva koloseka – „preživeti” radni dan i biti produktivan i profesionalan.

Povlačenje sa svojih zadataka i izbegavanje odgovornosti znak su da je situacija alarmantna. Dalje, ona se može razvijati, pa i eskalirati veoma brzo. Osim toga, fragilna je, pa je i jedna osoba može narušiti, a biće potrebno mnogo vremena da se ponovo uspostavi balans. Zato je važno da posmatrate i osluškujete radnu atmosferu u vašoj firmi – kako biste na vreme reagovali na problem, odnosno identifikovali njegov uzrok i pristupili rešavanju.

Radna atmosfera neće se negativno odraziti samo na vašu firmu u smislu rezultata i finansija, već i na sve ostale parametre, uključujući zadovoljstvo poslom i, u konačnici – na vaše i zdravlje vaših zaposlenih. Cena je velika, i zato se u narednom tekstu bavimo pitanjem – kako sprečiti i lečiti toksičnu radnu atmosferu.

Nastaviće se…

Poslednja izmena dana 12. novembra 2017. u 04:00


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »