Sigurno vam se nekad dogodilo da imate utisak da vas drugi ljudi, ma koliko se trudili, ne razumeju. To su one situacije kad iznervirano ljude pitamo „Pa da li ja govorim kineski?” ili čuđenje koje možete osećati nakon što, na primer, sa programerom diskutujete o marketing miksu ili sa kreativcem o kodovima.

Značajan korak u pravcu boljeg razumevanja sa ljudima sa kojima radimo napravili su Džeremi Kubiček i Stiv Kokram, autori knjige „5 glasova: Kako efektivno komunicirati sa svima koje vodite” (u originalu, pošto nije prevedena na naš jezik: 5 Voices: How to Communicate Effectively with Everyone You Lead).

Istražujući odlike kvalitetnog liderstva, ova dva autora nailazila su na zaposlene koji su podvrgavani testovima ličnosti, čije rezultate njihovi menadžeri nisu koristili i vremenom su na njih zaboravljali. Kubiček smatra da su testovi ličnosti suštinski beskorisni, jer su zasnovani na tome kako neka osoba samu sebe procenjuje na poslu. On smatra da su takvi testovi često previše komplikovani i suštinski nevažni.

To nikako ne znači da sama ličnost nije važna kad je reč o kvalitetnoj komunikaciji. Zato su Kubiček i Kokram odlučili da pojednostave proces procene ličnosti u kontekstu komunikacije, oslonivši se na istraživanja čuvenog švajcarskog psihijatra Karla Junga. Kao rezultat nastao je takozvani Metod 5 glasova, koji postulira da svako može dati doprinos timu, ukoliko se postavimo na pravi način.

Tih 5 glasova, kao i njihove najveće snage i slabnosti, su:

  1. Ovaj tip ličnosti okrenut je ka ljudima: pomaže im i aktivno učestvuje u njihovom razvoju. Oni štite timske vrednosti i principe, i posvećeni su uspostavljanju i održanju dobre radne atmosfere. Negovatelji su sjajni menadžeri, pošto im je u prirodi da mare za druge i budu zaštitnički nastrojeni. Takvim stavom često podstiču osećaj pripadnosti i produktivnost kod drugih članova tima. Njihova loša strana je što su skloni da se opiru promenama, pa kada im saopštavate neku novinu, budite usmereni na to kako će ta novina pozitivno uticati na tim ili na kupce.
  2. Oni imaju dar da vide budućnost na način na koji drugi ljudi to ne mogu. Zato su oni inovatori i oni koji donose nove ideje. Mogu videti kako izgleda celina mnogo pre nego što je sastavljena od različitih delića, a u prirodi im je da stalno traže načine kako se nešto može poboljšati. Kreativce ćete najlakše naći u akademskim krugovima, među dizajnerima i u tehnološkim startapima. Njima je potrebno posvetiti pažnju, pa ako želite da izvučete maksimum iz njih, moraćete znati da postavljate dobra pitanja. Nemojte ih požurivati ili im pokazivati nestrpljenje.
  3. Zaštitnici. Misija zaštitnika je da sačuvaju i zaštite, vodeći se (za razliku od negovatelja) principima odgovornosti, marljivosti i pravilnim vođenjem. Potrebni su im jasnoća i logika, kao i osećaj progresa. Tim ih ponekad može doživeti kao naporne, pošto su skloni da ukazuju na stvari koje ne funkcionišu dobro. Oni su, međutim, veoma važni, pošto su upravo onaj motor koji generiše sjajne ideje i pomaže u njihovom sprovođenju. Važno je, u komunikaciji, da razumete njihove motive i da im otklanjate osećaj zabrinutosti, kad ga imaju (a imaju ga često).
  4. Oni uživaju u tome da povezuju ljude, ideje i resurse. Imaju intuitivnu sposobnost da osete šta je drugima potrebno u datom trenutku. Oni su često žila kucavica tima ili čak cele firme. Generalno su najzabavniji i najotvoreniji, pa ih zbog toga ljudi vole, što im i omogućava da ih međusobno povezuju. Savršeni su za uloge prodavaca, zato što su dobri pregovarači. Najbolje rade u timovima.
  5. Oni su najčešće dominantni i glasni. U stanju su da prodrmaju tim; stalno su umereni ka budućnosti i želja za pobedom im je u krvi. Oni su važni zato što imaju izvrstan kapacitet da budu vođe. Razmišljaju strateški i nisu neudobni sa donošenjem teških odluka. U opštoj populaciji ih je malo – oko sedam odsto – a Kubiček kaže da ih među izvršnim direktorima ima oko 50 odsto.

Poznavanje ovih pet „glasova” može vam pomoći u vođenju sopstvenog tima. Ako svoju komunikaciju prilagodite shodno tome kojoj od ovih pet grupa vaš zaposleni pripadaju, šanse da se dobro razumete su veće. To će zahtevati i da vi poznajete njihove osobenosti, a možete imati i svog „jataka” u timu: recimo, jednog negovatelja koji će olakšavati komunikaciju između vas i ostalih.

Poslednja izmena dana 12. marta 2018. u 08:53


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »