Kakve god bile osobine dobrih menadžera, svi oni imaju nešto što im je zajedničko, a to je da umeju da potraže savet onda kada im je potreban. Dobar menadžer ne postaje se odjednom niti preko noći, već taj proces zahteva učenje i razvoj. Zato vam donosimo savete iz prve ruke – od menadžera koji su uspešni u svom poslu. Pisali su o svojim iskustvima, tačnije – o onome što im je pomoglo da se nađu tu gde jesu.

Ništa nemojte skrivati od svojih zaposlenih

„Vaš tim će znati ukoliko nešto skrivate od njih. Biće sumnjičavi ili osećaće se nesigurno, a nijedno od toga vam ne ide u prilog. Upoznajte ih sa pravilima igre i pustite ih da znaju gde se tačno nalaze – zajedno radite na planu da idete napred. Pojedince informišite o njihovom statusu unutar grupe. Sve ovo će vas podstaći da kreirate i da delite svoju viziju, što će vas učiniti dobrim liderom.“

Toni Šerba, predsednik i osnivač Yeti-ja

Pokazujte empatiju na opipljive načine

„Ne možete jednostavno biti saosećajni i prijatni svaki put kad vam neko dođe sa problemom ili brigom. Ali, potrebno je da budete u stanju da razumete njihove probleme, kao i perpsektivu osobe sa kojom razgovarate. Ne možete ih tek otpisati kao da vas se ne tiču. I ukoliko ste u stanju da vidite stvari iz njihove perspektive i zaista ste empatični, moći ćete da modelujete svoj odgovor na način koji će ukazati na to da ste ih čuli i da uvažavate njihove potrebe. To možda neće uvek biti prijatno, ali će voditi tome da vaši zaposleni lakše prihvate čak i kada im budete govorili ono što ne žele da čuju.“

Džon Tarner, CEO UsersThink-a

Naučite kako da budete lider mlađim generacijama

„Lideri mlađih generacija pripadaju najdruštvenijoj generaciji u istoriji. Oni su u konstantnom kontaktu sa svojim saradnicima i kolegama kroz instant poruke i društvene mreže. Ali, oni su isto tako veoma izolovani, zato što se većina njihovih društvenih kontakata odvija putem tehnologije. Sve to dovodi do slabih veština realne komunikacije, niske emocionalne inteligencije i nemogućnosti da se nose sa izazovima međuljudskih odnosa. Lideri bi trebalo da su sposobni da grade jedan-na-jedan veze, a koristan način za to je da se pridružite zajednicama gde su vaši saradnici i ugovarate susrete sa njima uživo. To ne samo da će biti korisno za njihov profesionalni razvoj, već će im pomoći da nauče da komuniciraju sa ljudima koji pripadaju različitim generacijama i imaju više iskustva.“

Tim Elmor, govornik, autor i predsednik Growing Leaders-a

Nemojte se plašiti istine

„Budite voljni da uvidite istinu, ma kako ona neugodna bila. To uključuje istinu o vama samima, vašim proizvodima, vašim ljudima. Ukoliko je vaš proizvod loš, a vaši ljudi neefikasni, praviti se da nije tako ništa neće promeniti. Istovremeno, nemojte zbog toga optuživati sebe. Uvidite problem, postanite ga svesni i krenite dalje.“

Ketrin Houzi, Powerhouse Coaching Inc.

Budite kao švajcarski sir

„Budite iskreni sa samima sobom po pitanju onoga što znate i što ne znate. Odaberite članove tima koji će biti spremni na pružanje podrške i koji imaju veštine neophodne za to da vaš biznis krene u pravom smeru. Posmatrajte sebe kao krišku švajcarskog sira – znajte svoje rupe i dodavajte druge (kriške) koji će, zajedno sa vašim delom, kreirati snažnu, stabilnu celinu. Jedna kriška sira sa brojnim rupama lako se može rasturiti, ali ne i čvrsto parče.“

Ričard J. Evdojan, predsednik i CEO Midwest Business Institute, Inc.-a

Budite čovek, a ne robot

„Roboti nimalo ne pokazuju (niti osećaju) emocije. Uopšte. Oni za to nisu sposobni. Možete smatrati da na radnom mestu nema prostora za emocije, ali razmislite ponovo. Tamo već postoje emocije – a kada su negativne u većini, to nije dobro. Zato se trudite da pozivitne emocije cirkulišu između vas i vaših ljudi. Upoznajte ih bolje i pustite njih da upoznaju vas. Ljudi su spremni da idu „kroz zidove“ za one koje znaju, vole ih, dive im se i poštuju ih. Ali, ako ne znaju ništa o vama (niti vi o njima), kako mogu da imaju osećaj da vas poznaju ili da sa vama grade odnos, ako nemate ništa zajedničko? Ljudi se istinski povezuju jedni sa drugima na ličnom, a ne na poslovnom nivou. Ne moraju da budu najbolji drugari, ali moraju da imaju makar neke zajedničke ljudske karakteristike, kako bi mogli efikasno da rade zajedno i ispunjavaju zajedničke poslovne ciljeve. Jedan način da budete „ljudskiji“ jeste da da shvatite da jednostavno „Zdravo, kako si?“ svakog jutra ne stvara povezanost. Popričajte sa različitim ljudima povremeno, pitajte ih za njihove porodice, ljubimce, hobije… i sa njima podelite svoje. Zapamtite njihova imena (kao i imena njima važnih ljudi – članova porodice, dece, kućnih ljubimaca), pitajte ih za teške situacije kroz koje su prolazili… Kada budu shvatili da vam je istinski stalo do njih, i oni će više mariti za vas, a to će dovesti do uklanjanja jaza koji postoji među vama i ukloniće „mi“ i „oni“ način razmišljanja.“

Sendi Geroks, CEO (Chief Entertainment Officer) WOWplace, International-a

Nikada ne zaboravljajte svoje odgovornosti

„Moj najbolji savet menadžerima je da o svom liderstvu misle kao o odgovornosti podjednako kao i o prilici. Dobri lideri shvataju da su oni odgovorni za svakog ko je pod njihovim vođstvom i znaju da je ta odgovornost najvažniji deo njihove pozicije. Ukoliko ikada izgubite saosećanja za ljude i posvećenost njima, onda više niste lider.“

Majkl Talvi, osnivač i direktor The Expert Institute-a

Osećajte se udobno u dinamičnim okruženjima

„U današnjoj dinamičnoj i nestalnoj poslovnoj klimi, većina uspešnih firmi u stanju je da reaguje brzo i odlučno. Snažna samoefikasnost, visoko postignuće, autonomija i sposonost da se preduzimaju odlučne akcije kada su okolnosti neizvesne, a okruženje dinamično su ključne sposobnosti jedne organizacije. Priprema ljudi na procenu dinamike u okruženju i delanje spram nje su posebno važni. Sve počinje jasnom vizijom i specifičnom misijom, koje osnažuju ljude da usklađuju svoje ciljeve sa organizacijskim.“

Demijan MekKini, CEO McKinney Rogers-a i autor The Commando Way-a

Okružite se ljudima koji su pametniji od vas

„Menadžeri su uspešni kada sastavljaju svoje timove od ljudi koji su stručnjaci u svojim oblastima, a veoma često ti ljudi su pametniji od onog ko ih zapošljava. Odlični lideri im obezbeđuju prostor za rast i kreativnost. To su lideri za koje ljudi žele da rade, za razliku od takozvanih „mikromenadžera“, koje vode sopstvene nesigurnosti i koji u svoje timove uključuju ljude koji su „kao i oni“. Ovakvi timovi mogu učiniti njihove tvorce da se osećaju udobno u njima, spram onih koji su spremni da se upuste u izazov najboljeg mogućeg poslovanja.“

Tatjana Lajons, direktor i vlasnik Your Creativity Leads-a

Obučavajte nekoga, istovremeno sa svojim svakodnevnim obavezama

„Pre nekoliko godina trebalo je da idem u DMV (Department of Motor Vehicles) kako bih obnovio svoju vozačku dozvolu, što je aktivnost koja ponekad podrazumeva tri do četiri sata čekanja. Za našu crkvu radio je jedan student, kao pripravnik, kako bi plaćao svoj studentski kredit. On je želeo da nauči sve o crkvenom vođstvu, pa sam ga jednom poveo u DMV. Čekali smo oko tri sata, ali sam tokom tog vremena odgovarao na sva njegova pitanja o liderstvu. To je bilo veoma kvalitetno vreme, uloženo u ovog mladića. Sada, kada imam neki zadatak koji iziskuje dugo čekanje (kao što je obnova vozačke, odlazak kod doktora, čekanje na aerodromu ili duga vožnja kolima), obično povedem sa sobom nekoga ko je na svom razvojnom liderskom putu i tako u njega ili nju uložim to vreme.“

Kris Elrod, viši pastor Impact!Chruch-a

Foto: Adrià Ariste Santacreu

Poslednja izmena dana 4. oktobra 2015. u 02:23


    Ina Borenović

    Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »