Moram reći da sam bio prilično zbunjen kada sam prvi put ostvario dodir sa sistemom kvaliteta. Zato smatram da jedan ovakav tekst može da stvori jasniju sliku o tome šta je sistem upravljanja kvalitetom, odnosno QMS i na koji način može da se primeni u organizaciji preduzeća. Ja sam bio te sreće da me u pravila sistema kvaliteta uvede niko drugi nego dr. Miodrag Stefanović, inače gospodin koji je deo svoje karijere proveo kao generalni direktor preduzeća koje je zapošljavalo preko tri hiljade ljudi i koji se nakon odlaska u penziju posebno posvetio proučavanju sistema kvaliteta i njegove praktične primene u privrednim društvima, počev od malih pa sve do onih velikih kapaciteta i razmera. Za one koji nisu imali tu sreću, potrudiću se da u svom tekstu ukratko prenesem deo znanja i iskustva.

QMS (quality management system), tj. sistem upravljanja kvalitetom definisan je standardom ISO9001, i to njegovom najnovijom revizijom iz 2015. godine. Treba odmah istaći da je on podjednako primenljiv kako na velike strukture, tako i na one manje. Moj stručni konsultant voli da istakne da „QMS predstavlja svetsko iskustvo u načinu organizovanja i rukovođenja preduzećem„, što bi načelno i mogla da bude njegova najkraća definicija. Dakle, naglašavam da je svetsko iskustvo ključna reč koja predstavlja sistem upravljanja kvalitetom i u stvari znači da se kroz standard prožimaju načini organizovanja preduzeća na najbolji mogući način na osnovu iskustva ljudi iz celog sveta. Upravo to i treba da bude razlog njegove primene.

QMS praktično znači imati jasno i precizno određen način rada i postupke koji se primenjuju prilikom određenih situacija. Slovo standarda se u praksi definiše dokumentima koji opisuju način rada. Dokumenta moraju da imaju svoju propisanu strukturu i ona mora biti strogo formalizovana. Najlakše mi je bilo da kao pravnik izvedem analogiju sa dokumentima sistema kvaliteta, pa je tako krovni dokument svake organizacije sistema poslovnik, kao što je u pravnom poretku ustav. Poslovnikom se definišu osnovna načela i principi rada organizacije (struktura preduzeća, podela poslova, važeće procedure, načini njihove kontrole itd.). Procedure sistema kvaliteta bi po ovoj analogiji bili zakoni. Procedurama se bliže razrađuje poslovnik i detaljno opisuje proces rada. Još niži dokumenti su uputstva sistema kvaliteta i oni bi dakle bili podzakonski akti. Zapisi sistema jesu svi oni podaci i formulari koji proisteknu iz njegove praktične primene. Ta struktura bi otprilike izgledala ovako:

qms2x

 

Kada sastavimo sve procedure kojima se opisuje način i pravilo rada, da bi sve to postalo zvanično priznato obraćamo se nekoj od sertifikacionih tela kako bi izvršili proveru sistema. U određenom roku komisija sertifikacionog tela vrši sertifikacioni nadzor kojim se proverava da li se standard ISO9001 primenjuje u praksi. Ukoliko se komisija uveri da su procedure i rad u skladu sa propisanim standardom, od strane sertifikacionog tela se napismeno dobija sertifikat o usaglašenosti, odnosno potvrda da Vaša firma posluje po svetskom standardu. Njegova praktična primena će biti sve bitnija i izraženija. Sve češće smo svedoci da se prilikom procesa javnih nabavki dodatno boduju preduzeća koja imaju sertifikovan sistem kvaltiteta ili se to predstavlja kao odlučujući uslov. Strane firme takođe vrlo često traže usaglašenost kako bi uopšte razmatrali saradnju, tako da o ovoj temi treba sve više razmišljati.

Dosledna primena sistema upravljanja kvalitetom u praksi znači smanjenje troškova, bolji kvalitet proizvoda, jasnije uočavanje najslabije karike u preduzeću, unapređivanje, merenje i praćenje učinka. Smatram da je sve ovo više nego dovoljan razlog zbog koga treba razmišljati o implementaciji sistema kvaliteta.

U narednim tekstovima pokušaću da Vas malo više i detaljnije približim sistemu kvaliteta i njegovoj praktičnoj i svakodnevnoj primeni.

Poslednja izmena dana 13. decembra 2015. u 20:22


Miljan Ćupurdija

Diplomirani pravnik, zaposlen u privrednim društvima Polet i Belica kao menadžer za pravne poslove i ljudske resurse. Obavlja funkciju predstavnika rukovodstva za IMS (QMS, EMS i OHSAS). Uređivanje poslovanja i funkcionisanja preduzeća shodno sistemu kvaliteta mu predstavlja poseban izazov i…… Saznaj više »