Pronaći kompetentne i kvalitetne radnike nije lako. Čak i kada ih pronađete, tu se stvar ne završava; naprotiv, tek počinje, pošto sada treba da ih zadržite.

Znamo da je visoka fluktuacija najčešće znak da nešto ne radite kako treba. I zaista, kad malo razmislite, da li biste vi radili u firmi gde se ne osećate prijatno i dobrodošlo, gde se vaš rad ne ceni, sve pohvale podrazumevaju a kritika jedina forma povratne informacije?

Iz perspektive preduzetništva i biznisa, odlazak jednog i dolazak drugog radnika na njegovo mesto prilično su skupi. Nakon što stari radnik, nezadovoljan, ode, doći će novi, a troškovi će početi već kod selekcije, a da ne pričamo o obuci i uvođenju u posao. Osim toga, dok se taj radnik ne obuči i ne uhoda, proći će vreme, vreme koje ste mogli iskoristiti za razvoj svog biznisa umesto na preživljavanje.

Zato ćemo se u ovom, kao i u naredna dva teksta, baviti stvarima koje možete raditi u svrhe sprečavanja fluktuacije vaših zaposlenih.

1. Preispitajte svoj proces zapošljavanja

Jedna od najtežih stvari, u periodu kad se dešava nešto što nam je stresno, jeste uviđanje sopstvene odgovornosti u tome što se desilo. Drugim rečima, uvek je lakše kriviti druge (ili sudbinu, Boga, zvezde…). Međutim, znamo da lakše obično nije i ispravno. Zato je preporučljivo da preispitate mogućnost da se greška krije u tom prvom koraku – u načinu na koji tražite i birate svoje zaposlene.

Zato je važno da preispitate ovaj proces: proverite kako on izgleda, da li ste obratili pažnju na sve relevantne aspekte tog radnog mesta, da li postoje stvari koje se mogu poboljšati i tome slično. Razbijte taj proces na niz manjih zadataka i preispitajte svaki ponaosob. Na primer, zašto postavljate baš ta pitanja koja postavljate u intervjuu? Da li postoje neka relevantnija pitanja? Da li posmatrate nešto što uopšte nije ključno, a promiču vam važne informacije? Ovde saznajte više o sprovođenju profesionalne selekcije.

2. Što pre integrišite novozaposlene u radnu sredinu

Jedno istraživanje o fluktuaciji sprovedeno u SAD kaže da više od polovine zaposlenih da otkaz u toku svoje prve godine na nekom poslu. Kao najvažniji razlog navodi se nedostatak uključenosti u ono što se dešava u firmi. Iako vam instinkt može kazivati da je odlična ideja da novozaposleni provede što je moguće više vremena na jednostavnim zadacima, imajte na umu da je njima važno da dobiju priliku da pokažu šta umeju i znaju. Što ranije pristupite njihovoj integraciji u novu radnu sredinu, to će oni brže i lakše savladavati zadatke i uloge koje im pripadaju, kao i odgovornosti povezane sa tim zadacima i ulogama.

Kod većine menadžera ovaj korak se odugovlači ne samo zbog toga što nisu sigurni u to kojom brzinom bi trebalo integrisati novozaposlene u firmu i njene procese, već i zato što zahteva njihovo vreme i angažman. Nemojte da vam to budu izgovori za nebavljenje svojim zaposlenima.

U idealnom slučaju, za svakog novozaposlenog, imaćete:

  • jasan plan ili raspored njihovog prvog dana na poslu,
  • vašu misiju, viziju i vrednosti koje zastupate (koji, naravno, nisu i ne smeju biti mrtvo slovo na papiru),
  • objašnjenje na koji način oni doprinose misiji vašeg biznisa,
  • informaciju kome mogu se obrate u vezi sa pitanjima koja će sigurno imati i
  • priliku da se upoznaju i provedu vreme sa svojim novim kolegama.

3. Osmislite „buddy” sistem

Pre nego što, zbog ove engleske reči u podnaslovu, odbacite ovu ideju kao još jednu zapadnjačku novotariju, zastanite. Reč je o veoma važnoj stvari – o onome što je, prema jednom istraživanju, najvažnije za zaposlene, a to je da imaju prijatelja na radnom mestu.

Naime, u pomenutom istraživanju, više od 70 odsto zaposlenih reklo je da je to najvažniji faktor njihovog zadovoljstva poslom.

To svakako ne znači da će ljudi na poslu ili sklapati prijateljstva za ceo život i kumstva, ili neće uopšte moći da rade zajedno; to znači da prijateljsko lice, odnosno neko kome mogu da se obrate kad im je to potrebno, može da napravi veliku razliku.

U procesu uvođenja u posao, „drugari” (buddies) mogu pomagati jedan drugome, to jest stari zaposleni može pomagati novom, kao njegov „buddy”. Ovo se uopšte ne mora odnositi samo na proces uvođenja u posao, već je primenljivo na firmu uopšte.

4. Kompetitivna zarada

Kad je reč o plati, tu je stvar najčešće jednostavna: što je plata veća, to je bolja. Šalu na stranu; vaši zaposleni bi, kod vas, trebalo da imaju sličnu platu kao što bi je imali na nekim drugim mestima. A znamo da plata jeste jedan od osnovnih parametara zadovoljstva poslom; ne jedini i često ne ni najvažniji, ali bitan – i te kako, posebno u našim tržišnim i ekonomskim uslovima.

Ako stalno gledate da uštedite na ljudima, onda će vam se to, naravno i zasluženo, obiti o glavu. I tad se ne možete čuditi zašto ljudi odlaze od vas. Zato je važno da se informišete o visini plata za radna mesta koja imate u svojoj firmi i da ih imate na umu kad pregovarate o zaradi svojih zaposlenih sa njima.

5. Razgovarajte o plati barem jednom godišnje

Godinu dana je prilično dug vremenski period. Ono što ste dogovorili ove godine u septembru, idućeg septembra može izrasti u nešto sasvim drugo. Zato nemojte čekati da zaposleni započne tu temu, a posebno se nemojte nadati tome da on neće primetiti da ste mu obećali povećanje plate a o tome niste još nijednom razgovarali. Bar jednom godišnje sedite sa svakim od njih i razgovarajte o plati – o novcu, otvoreno, iskreno, direktno, kao odrasli ljudi.

Ako to vi ne učinite – ne razgovarate o plati i nikada je ne evaluirate – ima ko hoće, možda baš vaša konkurencija. Zato, ako vam je razgovor o novcu i plati tabu, odnosno nešto što ćete po svaku cenu izbeći, onda nije neobično što ljudi ne žele dugoročno da rade za vas.

Nastaviće se…

Poslednja izmena dana 10. januara 2018. u 00:26


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »