U prethodnom tekstu pomenuli smo pet načina na koje možete smanjiti fluktuaciju u svojoj firmi. Ne samo zato što je skupa, već i zato što je najčešće znak da nešto ne radite kako treba. Kako biste saznali šta je to, donosimo vam još šest takvih saveta.

6. Neka zaposleni zaista budu deo vaše misije

Ne možete postići ono što nameravate ukoliko nemate ljude koji će vam u tome pomagati. Oni su, dakle, sastavni deo vaše misije. Zato ih ne treba tretirati kao zamenljive šrafove, već kao ljudska bića koja svakodnevno ulažu svoje resurse u sprovođenje vaše misije. Naravno, za to su plaćeni, ali to i dalje ne znači da su oni vaši najamnici. To jest, ako ih tako tretirate, onda znajte da i oni imaju prava da i vas, odnosno vaš biznis, tretiraju na isti način.

Zato je potrebno ne samo da ih aktivno uključite – pošto oni to već jesu, samim tim što rade za vas – već je važno da sa njima to i iskomunicirate i stavite im do znanja zašto su vam važni.

7. Postavite jasna očekivanja za svaku ulogu

Zaposlenima bi trebalo da bude jasno koja su konkretna očekivanja koja od njih imate. To podrazumeva da oni znaju koji ciljevi su pred njih stavljeni, kao i prepoznavanje kad su ti ciljevi dostignuti. Oni se mogu menjati i zato je, s vremena na vreme, preporučljivo prodiskutuovati ih sa zaposlenima, pratiti njihov progres i saslušati šta je ono što oni imaju da kažu o tim ciljevima i njihovom postizanju.

8. Zaposlenima su potrebni izazovi

Zaposleni koji ne nalaze svoje radno mesto inspirativnim, lakše će se odlučivati da ga napuste. Ukoliko oni svakodnevno obavljaju iste, jednolične zadatke, naravno da će ih vremenom nalaziti monotonim. Samim tim, u njihovo obavljanje ulagaće minimum energije, jer zašto bi se trudili ukoliko nema nikakve razlike u tome kako obavljaju svoj posao? Ako ih, međutim, povremeno „prodrmate” nekim novim zadacima, uključivanjem u nove projekte ili neke druge zadatke kao što je uvođenje novog zaposlenog u posao, možete razbiti monotoniju i pružiti im izazov koji će podstaći njihov profesionalni razvoj.

9. Dajte im da rade ono što vole

Vaši zaposleni sigurno imaju još neke veštine koje ne koriste na svom radnom mestu. Saznajte koje su to veštine i pronađite način da i njih uključite u svoje poslovanje. Na primer, ako je neki zaposleni prošao kurs grafičkog dizajna, pitajte ga za mišljenje ili pomoć oko izrade flajera ili slika za društvene mreže. Ako je to osoba koja voli da neguje biljke, zadužite je da se stara o kancelarijskom cveću. Ne samo da će doprinositi pozitivnoj atmosferi u vašoj firmi, već će moći da rade ono što vole i to na svom radnom mestu.

10. Ispitujte zadovoljstvo poslom svojih zaposlenih

Ako niste sigurni kako se vaši zaposleni osećaju u vezi sa svojim postojećim radnim ulogama, saznajte to, putem ankete koju će moći anonimno da popune. Pošaljite im je mejlom ili prosledite papirne forme na početku radnog vremena, pa ih pokupite na kraju. Pitajte im o tome kako se osećaju na svom radnom mestu, čime su zadovoljni a čime ne, šta bi moglo da se poboljša i kako. Pregledajte odgovore i sortirajte ih, a onima koji se najčešće budu pojavljivali posvetite pažnju, pošto se očigledno radi o nečemu o čemu se slaže određen broj vaših zaposlenih. Saslušajte i uvažite ih.

11. Praktikujte izlazne intervjue

Ako želite da saznate zašto zaposleni odlaze iz vaše firme, najjednostavniji i verovatno najefikasniji način za to je da ih pitate. Izlazni intervjui upravo tome i služe, kako bi mogli da ponude neku vrstu zaključka između vas i zaposlenog koji odlazi. Sastavite listu pitanja koja ćete im postaviti, a neka se među njima nađu pitanja o tome šta im je bilo najbolje, a šta najgore u radu kod vas, šta se može poboljšati i kako oni vide način da se to postigne. Kao i kod bilo koje druge forme prikupljanja podataka, i ovde sortirajte odgovore i posvetite se posebno onima koje najčešće čujete.

12. Prepoznajte „teške” zaposlene

Izlazni intervjui ponudiće vam podatke koji vam možda nikako drugačije ne bi bili dostupni, pošto su ljudi iskreniji kad znaju da za to ne mogu snositi nikakve posledice. Saznajte postoje li u vašem kolektivu „teški” ljudi, koji negativno utiču na radnu atmosferu. Istraživanja pokazuju da oko 50 odsto zaposlenih odlazi zbog loših menadžera ili supervizora. Saznajte da li u vašem kolektivu postoje takvi ljudi. Ukoliko je to slučaj, to ne znači da morate da ih otpustite, ali se potrudite da ograničite uticaj koji oni imaju na ostatak vašeg tima. Ako to nije moguće, jer je vaša firma mala i svi su upućeni jedni na druge, onda vam predstoji donošenje odluke o njihovom otkazu.

Nastaviće se…

Poslednja izmena dana 10. januara 2018. u 00:26


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »