Kako bi vaša firma postala i ostala mesto gde ljudi žele da rade, odnosno da dolaze i tu svojevoljno ostaju, a ne autobuska stanica ili privremeni smeštaj dok ne naiđe nešto bolje, donosimo vam treći i finalni deo teksta o tome kako možete smanjiti odlazak ljudi iz vaše firme.

13. Osmislite i uvedite programe koji prepoznaju doprinos vaših zaposlenih

Ako vam se čini da je titula „Radnika meseca” nekakva zapadnjačka izmišljotina, razmislite još jednom. To svakako ne mora tako da izgleda ili zvuči, ali osmišljavanje i uvođenje takvog programa može značajno da utiče na motivaciju i zadovoljstvo poslom vaših zaposlenih, odnosno na smanjenje fluktuacije. Nisu nam potrebna istraživanja – iako ona to svakako pokazuju – da radnici čiji trud je prepoznat više cene svoje poslodavce i menadžere.

Ukoliko je vaša firma mala, to i dalje ne znači da se ovakvi programi ne mogu osmisliti. Na kraju krajeva, otvoreno priznanje, pohvala i nagrada za trud mogu biti izvrstan početak ove dobre i preporučljive prakse.

14. Držite se realističnih obećanja

Ako svom novozaposlenom dajete silna obećanja oko toga šta i kako će moći da radi, kao i o tome kako će i koliko za to biti plaćen, a potom da obećanja ne ispunite, onda je sasvim prirodno da taj zaposleni, kad shvati da od vaših obećanja nema ništa, želi da ode. Lažna ili grandiozna obećanja su efikasan otrov za vaše poslovanje; koriste ih i budite sigurni da srljate ravno u propast.

Kada počinjete da radite sa nekim, bez obzira da li govorimo o radnicima, klijentima ili javnosti, počinje da se gradi odnos poverenja. On će dati pravac i brzinu vašoj daljoj saradnji, pa ako u ovom koraku pokažete da su vaša obećanja ludom radovanja, kako se onda taj odnos poverenja može izgraditi? I da li znate koliko je on fragilan: može se graditi godinama i decenijama, a samo jedan nepromišljen postupak dovoljan je da se ono uruši? Zato je pravilo kog se držimo – nema kockanja sa poverenjem. Za njega su direktno prikačena i vaša obećanja, pa zato sa istima rukujte vrlo pažljivo.

15. Poštujte radno vreme svojih zaposlenih

Vaše poslovanje je vama sasvim sigurno jedna od najvažnijih na svetu. Međutim, vašim zaposlenima nije. Njima ono jeste važno, ali ne koliko vama i njima možda neće nedelju u podne biti najveći prioritet da se bave vašom firmom, već da ga provedu sa porodicom i/ili u prirodi. Imajte to na umu i poštujte njihovo radno i slobodno vreme. Jasno je da ponekad sva pravila padaju u vodu, ali to bi trebalo da budu krize, odnosno sporadični momenti koji se prevaziđu. Ako vaši zaposleni konstantno rade prekovremeno ili, tačnije, gotovo da žive u vašoj firmi, onda nešto ne radite kako treba.

16. Okupite svoj tim van kancelarije

…i radnog mesta, zadataka, klijenata, telefona koji zvone, rokova koji se približavaju. Promena konteksta pozitivno će uticati na grupnu koheziju, pošto ćete dobiti priliku da upoznate svoje zaposlene u drugačijim okolnostima, kao i oni vas. Na ovaj način ojačaćete timski duh, a neke od tih stvari mogu postati i tradicija: recimo, novogodišnje okupljanje, proslava godišnjice poslovanja firme ili nešto slično. Ako povoda nema, nađite ga – neki poslovni uspeh, team building i slično.

17. Stvorite kulturu davanja povratne informacije

Već smo razgovarali o tome zašto je važno da svojim zaposlenima dajete redovne i relevantne povratne informacije. One se pojednako odnose na pozitivne i negativne stvari, odnosno na upućivanje kritike i pohvale, donošenje dobrih i loših vesti.

Bez povratne informacije vaši zaposleni ne mogu znati da li i u kojoj meri ispunjavanju vaša očekivanja i zato je potrebno da u svojoj firmi negujete kulturu davanja povratne informacije. Isto tako, poželjno je da kreirate takvu atmosferu u kojoj će i zaposleni vama moći da daju povratne informacije – a tome na putu obično ne stoji baš ništa osim menadžerskog ega.

18. Ne zaboravite da se zabavljate

Svakom ljudskom biću potrebno je vreme za predah, za zabavu i za mentalno distanciranje od posla, odgovornosti i obaveza. Isto tako, čak i najteži rad može biti prijatan, ako je atmosfera koja ga prati takva, kao i što i najlakši zadaci mogu biti pravo mučenje ako ste okruženi tenzijom i negativnim raspoloženjem. Od muzike na radnom mestu pa do kolektivnog proslavljanja svačijeg rođendana – nemojte zaboraviti da se nasmejete, zabavite i opustite.

* * *

Kao što možete videti iz sva tri teksta, ulaganje u vaše zaposlene, to jest u to da oni uopšte ostanu u vašoj firmi, izuzetno je važna stvar, a uopšte ne mora mnogo da košta. Štaviše, reč je o ulaganju – investiciji koja će vam se višestruko isplatiti. Negujte svoj tim, a kadgod ste u dilemi kako postupiti, ne zaboravite da radite sa ljudima; stavite se sami u njihovu poziciju i, uz malo empatije i truda, lako ćete saznati šta je ono što bi trebalo da radite u pravcu izgradnje stabilnog tima na kom bi trebalo da počiva i vaša kompanija.

Poslednja izmena dana 10. januara 2018. u 00:26


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »