Nije svakom biznisu mesto na društvenim mrežama, a još manjem broju je mesto na Snapchatu. Međutim, ako jedan veći procenat vaše ciljne grupe čini mlađa populacija dobrodošli na Snap i uživajte u boravku.

Preko 130 miliona  aktivnih korisnika dnevno gleda i kreira sadržaj. Kao i svaka i ova mreža ima svoja pravila, ali i dosta opcija koje je razlikuju od drugih društvenih mreža. Za sve što imate da kažete Snapchat daje vam maksimalno 10 sekundi i 80 karaktera na fotografiji ili video snimku koji će nakon 24 sata nestati, a kreiranjem nekoliko uzastopnih pravite takozvani “Story”. Aplikacija je vezana isključivo za mobilni telefon, ne postoji like niti komentar u svom klasičnom obliku i sva korisnička interakcija bazira se na razmeni privatnih poruka, koje nestaju odmah po napuštanju razgovora. Kada je sadržaj “pušten u etar” možete videti ko ga je pogledao i da li ga je putem screenshot-a sačuvao. Mnogi upravo ovde postavljaju pitanje da li su ovo (dovoljne) povratne informacije i ako nisu gde je tu mesto marketingu?

Suludo je sumnjati da se mreža koja nudi pričanje priče (story), ne može iskoristiti u marketinške svrhe. Story je za storytelling, a Snapchat savršen dokaz da pravila krše kreativni. Da biste razumeli šta se može kršiti, a šta ne, morate razumeti mrežu. Konkretan vodič za uspeh ne postoji, jer da postoji negde biste ga već pročitali. Smernice za razumenjave osnova su već nešto drugo.

Prepoznajte prirodu mreže i na taj način ćete razumeti koji sadržaj je na toj platformi poželjan. Za razliku od Instagrama i Facebooka, Snapchat nije trajni portfolio, ne zahteva sate i sate odabira, popravljanja i prepravljanja fotografija i snimaka. U pitanju je “ad hoc” mreža – realno stanje stvari. Snapchat je devojka ujutru, tek se probudila, bez šminke je i u pidžami. Da protekle nedelje Instagram nije uveo svoju verziju story-a, rekla bih idite tamo ako želite nešto da ulepšavate. O tome nešto kasnije.

“Ko sa mnogo reči kaže malo smisla spreman je i na veće zločine.” Na početku treba napomenuti da 10 sekundi, koliko vam Snapchat pruža, nije prepreka. Korisnička pažnja se procenjuje na oko 7 i taj broj je u konstantnom padu. Ako za 10 sekundi svom potencijalnom kupcu ili klijentu ne uspete da prikažete to što nudite, nadajte se da vam ne valja ideja, pošto vam iz ugla Snapchata, možda ne valja ni proizvod. Kao što je poznato da ljudi tvituju za vreme reklama o onome što prate na televiziji, tako snepove gledaju dok čekaju u redu ili sede na časovima, ukratko, verovatno su tu zato što im je dosadno; zato “Keep it short”. Za fotografije je dovoljno svega nekoliko sekundi, dok video možete spakovati i u svih 10, ako imate nešto dobro da pokažete. Svaki dosadan sadržaj osuđen je pokret prstom u levo – preskakanje.

Preglede i screenshot-ove ne treba smatrati oskudnim ili neupotrebljivim povratnim informacijama, treba im jednostavno dodeliti značenje relevantno za marketing. Kompletno pregledan story evidentno je ostavio bolji utisak od onog gde je nakon prve fotografije ostatak preskočen. Screenshot se ne dešava slučajno i verovatno je prosleđen nekome ili jednostavno sačuvan. U oba slučaja postoji interesovanje i na raspolaganju vam je jasan broj koji o tome svedoči.

Snapchat se bazira na privatnom kontaktu, čemu u prilog ide i činjenica da bez tačnog korisničkog imena nećete pronaći ono što tražite. Takođe, preporuka sadržaja zasnovana na interesovanjima ne postoji. Sa druge strane, jedinstveni QR kodovi koje ova mreža nudi, najbrži su način za umrežavanje. Shodno tome, cross promote je metoda na koju se najviše treba oslanjati. Kod se skenira mobilnim telefonom direktno sa aplikacije, ili u ovom slučaju sa fotografije, koja se može postaviti na svim ostalim društvenim mrežama. Fotografija QR koda takođe, može biti postavljena i na prodajnom mestu, ili u bilo kom prostoru firme. Mnogi provode vreme upravo na društvenim mrežama dok čekaju hranu u restoranu ili stoje u redu – iskoristite to.

Za razliku od Facebook-a, Snapchat ne nudi demografsko targetiranje i lokalno oglašavanje. Sume koje se izdvajaju za kampanje na ovoj mreži kreću se od pedeset pa sve do sedamsto pedest hiljada dolara dnevno. Kako je jasno da je takva cena do tančina isfiltrirala oglašivače i svela ih isključivo na velike brendove, nećete dati novac da bi vas neko video, pa morate biti kreativni da biste bili primećeni. Jedan od najefikasnijih sistema je navesti ljude da prate sadržaj i pronalaze jedinstve kupone koji postoje samo na Snapchat-u. Na ovaj način korisnici se podstiču da sačuvaju i pokažu, ili na licu mesta jednostavno kažu kod koji će im obezbediti popust pri kupovini. Nakon završetka kampanje po broju upotrebljenih kodova firma meri učinak, a korisnik ima razlog više da prati sadržaj.

Koristite influensere da se pozabave brand awarenessom. Sistem je “predaja” naloga osobi, čije pratioce identifikujete kao svoju ciljnu grupu. Tokom jednog ili više dana, ta osoba koristi profil i svoje pratioce, preko sopstvenih kanala preusmerava na vaš.

Metode su različite, a na vama je da odlučite koja odgovara vašem cilju. Definišite šta očekujete od ove mreže i shodno tome odaberite čime ćete se služiti.

Snapchat je medij sa prilično “homogenim” auditorijumom. Kvalitetno prisustvo umesto novca, zahteva vreme i daje uvid u drugačiji tip informacija o korisnicima i njihovom ponašanju, a ono sto je drugačije nije nužno loše, samo je stvar navike.

Poslednja izmena dana 7. avgusta 2016. u 19:09


Isidora Pišot

Rođena je u Beogradu gde trenutno na Fakultetu za medije i komunikacije studira Digitalni marketing. Pored studija, sarađivala je sa nekoliko marketinških agencija, radi na startup projektu, piše i balansira između malog broja godina i želje da zna sve.