Želite da lansirate svoj projekat i realizujete sjajnu poslovnu zamisao. Međutim, jedino što odzvanja u vašem novčaniku jeste eho dalekih snova? Pokušali ste da zajmite novac od porodice, zvali prijatelje i… naleteli na ćorsokak? To je to. Prerana smrt briljantne zamisli. Nikada nije ni imala neku šansu. Kraj.

Ček, ček, polako. Ne trčite pred rudu. Crowdfunding prikupljanje novca ili udruženo finansiranje, može biti baš ono što vam je potrebno. Princ na belom konju koji će poljupcem početnog kapitala probuditi vašu ideju iz sna i ostvariti vašu bajku.

Internet je tu. Iskoristite ga za sebe

„Mreža“, a posebno društveni mediji nisu promenili samo način na koji komuniciramo sa prijateljima, dolazimo do informacija i marketiramo proizvode i usluge. Web je, nastankom crowdfunding sajtova promenio i način prikupljanja kapitala.

Crowdfunding je nastao na temelju ideje okupljanja grupe ljudi koja prepoznaje vrednost nekog projekta. Tako se kreira zajednica spremna da finansira nečiju (a zašto ne baš vašu) ideju. Drugim rečima, da se, praktično, kladi na njen, a time i na svoj, uspeh na tržištu.

Na ovaj način, Crowdfunding je u ruke svakog Davida stavio praćku, dajući mu šansu, ne samo da pobedi Golijata, već i da sam postane veliki.

Kako Crowdfunding funkcioniše?

Proces je krajnje jednostavan. Ideju koju imate potrebno je da, što tačnije i privlačnije, predstavite na nekom Crowdfundig sajtu, navedete koliku sumu želite da sakupite, do kog roka i koje će dobiti donatori ostvariti.

Potencijalni investitori zatim će pregledati vaš predlog, razmisliti i, ukoliko ste im jasno predočili potencijal svoje ideje, dati vam određenu količinu novca.

Ovde je važno znati da, u zavisnosti od crowdfunding sajta postoje dve opcije za dobijanje novca.

U prvoj, ljudi ne investiraju u vaš posao, već ga finansiraju. U prevodu to znači da će za svoj novac biti nagrađeni ukoliko biznis projekat uspe, ali neće posedovati neki deo samog posla.

Druga mogućnost je da za novac koji vam pruže putem Crowdfundinga vaši finansijeri dobiju udeo u poslu i postanu suvlasnici. Zato se pažljivo upoznajte sa uslovima na svakom sajtu.

Dve najpoznatije crowdfunding platforme svakako su Indiegogo i Kickstarter.

IndieGoGo je odličan za humanitarne projekte i prikupljanje novca za neki cilj. Kao takav, dozvoljava podizanje prikupljenih sredstava bez obzira na to da li je dosegnuta svota koju ste naveli kao željenu, ili ne. Indiegogo za sebe zadržava 9% sume koju ste prikupili ako cilj nije dosegnut, odnosno 4% ako je kampanja bila u potpunosti uspešna.

Kickstarter podržava samo kreativne projekte – filmovi, video igre, muzika, tehnologija… i ne prihvata humanitarne. Osobenost mu je da ide na varijantu sve ili ništa, tj. ukoliko do roka koji zadate ne bude prikupljena zacrtana suma novca, ne dobijate ništa. U slučaju da ste novac prikupili, ovoj platformi ostaje 5%.

Postoji čitav niz Crowdfunding platformi. Pre pokretanja internet prikupljanja kapitala sa njima, dobro se upoznajte sa svakom.

Ok. Sada je vreme da se pozabavimo glavnim pitanjem…

Kako da vaš projekat na Crowdfunding sajtu bude primećen i skupi novac?

Konkurencija je ogromna, sa time računajte u startu. I ne, nema razloga za očajavanje. Pretražite konkurenciju, pogledajte njihove zamisli i način prezentacije. Dobro se upoznajte sa uspešnim crowdfunding projektima koji nalikuju vašem i izvucite zaključke o tome kakav način prezentacije „pali“ kod ljudi i privlači novac.

Sve podatke iskoristite u svoju korist i napravite taktiku kojom će se vaša ideja izdvojiti od konkurencije i zapasti za oko crowdfunding finansijerima.

Da vidimo koje korake je potrebno preduzeti da bi vaš projekat uspešno dobio novac putem crowdfundinga:

Izaberite pravi crowdfunding sajt za svoju ideju

Sajtova za udruženo finansiranje, na svu sreću, ima mnogo. Premda ima preklapanja, pojedini crowdfunding web sajtovi privlače specifičnu publiku. Kickstarter i IndieGoGo smo već spomenuli kao pravo mesto za kreativce.

Ako vaša biznis ideja naginje ka tradicionalnijem poslovanju, adresa za vas je ProFunder, a ukoliko se bavite društveno korisnim stvarima, finansijere potražite na Buzzbnk ili 33needs.

CouseVox i FirsGiving su mesta za neprofitne organizacije, dok je AppBackr rezervisan za mobilne aplikacije.

Upoznajte svoju ciljnu grupu finansijera

Mnogi uspešni crowdfunding projekti uspeli su baš zahvaljujući tome što su se obraćali uskoj, specifično određenoj ciljnoj grupi. Ljudi koji mogu biti zainteresovani da finansijski podrže vašu ideju možda su locirani na nekom uskom području, ili su specifične profesije ili porekla, posebno vole određeni brend… Sve zavisi od toga čime se bavi vaša ideja.

Utvrditi ciljnu grupu do najvećih tančina jedan je od primarnih zadataka za uspešan crowdfunding.

Svoj projekat zastupajte sa elanom i optimizmom

Za prvi utisak imate samo jednu priliku. Iskoristite je. Na istoj stranici crowdfunding sajta takmičite se sa desetinama konkurenata. Ne dozvolite da prođete neopaženo.

Praksa je pokazala da finansijeri najviše pažnje obraćaju na projekte koji su se tek pojavili na crowdfunding sajtu i na one koji su blizu kraja. Između ove dve tačke zainteresovanost opada.

Razmišljajte o svom crowdfunding projektu kao o sprinteru na 100 metara. Na početku svi grabe svom silinom i dostižu maksimalnu brzinu. Zatim, po prirodi stvari usporavaju, da bi na kraju izvlačili i poslednji atom snage. Pobeđuje onaj trkač koji, između starta i cilja, najduže održi maksimalnu brzinu.

Kako da budete pobednik?

Svom projektu dajte zanimljivo i jedinstveno ime koje će biti „catchy“ i lako pamtljivo. U opisu ideje mora sve da pršti od energije i entuzijazma, potrebno je da slika bude privlačna i lako hvata oko, a dobar promo video može biti od presudne važnosti.

Video može da ispriča sjajnu priču o nastanku ideje, uticaju koji može biti ostvaren… U marketingu, priča je ono što prodaje, ono što zapravo daje vrednost samom proizvodu.

Čim se prašina prvog utiska počne da se sleže…

Iskoristite društvene medije za privlačenje ljudi

Niko, ali baš niko od potencijalnih investitora ne čeka samo vas celog svog života. S jedne strane postoje ljudi koji neprekidno traže gde će uložiti sredstva, međutim, znatno je veći broj onih kojima vaša ideja može biti interesantna, a uopšte nisu ni čuli za udruženo finansiranje.

Zato, ako već niste, otvorite stranice na društvenim mrežama, reklamirajte svoju ideju na Facebooku i Instagramu, otvorite YouTube kanal, pokrenite email kampanju i sav saobraćaj preusmerite na crowdfunding sajt na kome skupljate novac.

Iznesite jasan plan akcije

Imate super ideju, evo dajem vam novac, ali želim da znam kako nameravate da ga trošite i kako ćete ideju sprovesti u stvarnost? Ovo je pitanje koje će vam svaki crowdfunding finansijer postaviti.

Zato, pružite detaljno objašnjenje, budite u potpunosti transparentni planiranim troškovima, izgradite poverenje i svoj kredibilitet.

U crowdfundingu nema mesta mesta za „brze šeme“ i bogaćenje preko noći. Traže se upornost, istrajnost i vera u svoju ideju.

Rasparčajte projekat na manje delove

Možda vam je potrebno 15.000 dolara kako bi ste napravili „next big thing“ i celu ideju sproveli u stvarnost. Ali, daleko je lakše skupiti 1.000 dolara, zar ne.

Zato projekat podelite na manje celine i skupljajte novac mic po mic. Pored toga što ćete cilj lakše ostvariti, donatori će imati osećaj da zaista pomažu u ostvarivanju cilja. Da njihov novac zaista pomaže i stavlja ih na stranu tima koji dobija. 20 dolara pomoći zvuči daleko veće ako se skuplja 1.000, umesto 15.000 dolara.

Šta crowdfunding donator ima od toga?

Ok, ako uspete i njima će biti dobro i pašće neki dinar i u njihov džep. To je sve uredu, ali i očekivano. Ako ima mogućnosti, pružite donatorima (makar samo onim najvećim) nešto što nigde drugde neće dobiti.

Recimo da pravite cinciboncnu koja će od običnog akumulatora napraviti elektranu. Nekom deo svog izuma možete nazvati imenom donatora i tako mu pružiti besmrtnost. A to nije mala stvar.

Manjim crowdfunding donatorima odajte priznanje i recite ima kako ćete to učiniti. Možda će biti potpisani na projektu kao finansijeri, možda ćete njihove fotografije sa imenom i prezimenom okačiti na svoj zid slavnih, tako da zauvek podsećaju na podršku bez koje bi uspeh izostao. Smislite slobodno sami i budite maštoviti.

Pokrenite se

Crowdfunding finansiranje jednostavno radi. Bez obzira na oblast kojom se bavite, zemlju iz koje dolazite ili u kojoj živite, ljudi nalik vama postoje širom sveta i žele da vam pomognu.

Zato, borite se za svoje ideje i iskoristite mogućnosti koje pred vas stavlja Crowdfunding.

Poslednja izmena dana 2. februara 2018. u 17:14


Ivan Radojičić

Diplomirani filozof, novinar, community administrator, copywriter i instruktor na obuci za poslovnu upotrebu društvenih mreža. Svoju veštinu pisane komunikacije izbrusio je u novinarstvu, prateći unutrašnje i spoljno političke teme. Radio je u više domaćih i stranih štampanih i online medija……. Saznaj više »