Priča o ovoj geolokacijskoj aplikaciji – društvenoj mreži započeće kraćim objašnjenjem: društvena mreža Foursquare postoji od 2009. godine, i sve do 2014. godine preko nje ste se “check-inovali” na lokacije kao korisnici, i upravljali svojim nalozima kao poslovni korisnici. Tada je ova mreža dobila svoju ćerku-aplikaciju, Swarm, preko kojeg se korisnici prijavljuju na lokacije, ostavljaju preporuke, komentare, savete i fotografije, zaslužuju poene i osvajaju specijale – nagrade. Foursquare je zadržao sve osim check-inova, odnosno, prijavljivanja na lokaciju.

Sledi rečnik osnovnih termina koji su u upotrebi, i u srpskom se najčešće koristi prosta transkripcija, odnosno “čekinujemo se, dobijamo bedž, postajemo mejeri – mejori, ostavljamo tipse, osvajamo spešals”:

  • Check-in – prijava na lokaciju: pretražite aplikaciju i pronađite lokaciju na kojoj se nalazite, te prostim klikom se prijavite na nju. Ukoliko lokacija nije izlistana, možete je dodati i sami – potrudite se da što preciznije unesete podatke. Svaka prijava vam donosi određeni broj bodova, i tako rangira na listi među vašim prijateljima.
  • Badge – bedž: virtuelna nagrada koju dobijate u određenim prilikama (npr. Swarm bedž ćete dobiti kada se prijavite na istu lokaciju sa najmanje 50 drugih korisnika, Super User kada se prijavite 30 puta u istom mesecu, Overshare kada se u roku od 12h prijavite na 10 različitih lokacija, i tako dalje).
  • Mayor – gradonačelnik: kada se na neku lokaciju redovno prijavljujete, dobijate mogućnost i da postanete njen gradonačelnik. Titulu osvaja onaj ko ima najviše prijava unutar poslednjih 60 dana. Važno je znati da u takmičenje za mayorship ulaze svi korisnici foursquarea, a ne samo vaši prijatelji.
  • Tips – saveti: za svaku lokaciju je moguće ostaviti savet u vezi sa njom (više u delu Prednosti za korisnike).
  • Specials – pogodnosti: svi tržni centri, restorani, hoteli i ostali koji vode računa o svojim posetiocima i novim tehnologijama i trendovima bi trebalo da ponude i dodatne pogodnosti korisnicima ove mreže (više u delu Poslovna korist). U svetu je to već postalo praksa i opšteprihvaćeno pravilo, a kod nas se još uvek malo zna o ovoj mreži, pa samim tim i slabo radi na promociji putem nje.

Prijavu svoje poslovne lokacije na Foursquare mrežu započinjete na ovom linku zahtevom da vam se dodeli upravljanje već postojećom lokacijom, ili da napravite novu ukoliko ona ne postoji. Trgovci i vlasnici ugostiteljskih i drugih objekata sa fizičkom lokacijom mogu da podnesu zahtev da postanu “rukovodioci” (eng. managers) svog objekta na Foursquareu. Odobravanje ovog zahteva ranije je podrazumevalo dobijanje pisma od Foursquarea na fizičku adresu objekta koja mora biti identična onoj unetoj za dati objekat: kad dobijete pismo, uneste šifru koju ste dobili i na taj način ste potvrdili vlasništvo. Ponekad je bilo dovoljno ostaviti broj telefona. Danas uglavnom nije potrebno ništa od ovoga, automatski će vam biti dodeljene lokacije, ali ih možete izgubiti ukoliko ih neko prijavi kao svoje. U tom slučaju Foursquare pristupa dodatnim proverama, koje mogu uključivati i nešto od navedenog. Detaljnije opisanu proceduru možete pročitati u ovom tekstu.

Menadžer – rukovodilac objekta ima uvid u statistike prijavljivanja korisnika u njegov objekat kao i mogućnost postavljanja posebnih ponuda (popusta) za korisnike koji se prijavljuju u cilju promocije i privlačenja mušterija.

Brendovi imaju drugačiju mogućnost od firmi sa fizičkom lokacijom: mogu napraviti stranice za svoj brend. Putem te stranice brend ostavlja savete na lokacijama, pravi liste objekata u promotivne svrhe, kao i druge aktivnosti u cilju angažovanja svojih pratioca.

Vlasnici mogu promovisati svoje objekte putem davanja popusta korisnicima koji se prijave, poklona za redovne posetioce i sličnog. Dobro je koristiti taj vid promocije zbog toga što korisnici ove mreže bivaju obavešteni svaki put kada u njihovoj blizini neki objekat nudi povoljnosti, pa je i veća verovatnoća da će se za njega i odlučiti. O poslovnom korišćenju i primeni Foursquare mreže biće reči u zasebnom tekstu.

Važno je znati i ovo: nije moguće brisanje saveta koji su ostavljeni za datu lokaciju, te ih doživite kao (veoma javnu!) knjigu utisaka. Svakako, jasno je da je teško svima ugoditi, i da će verovatno biti i negativnih komentara. Zato je na svakom objektu da vodi računa u svojoj reputaciji, jer je ona u doba interneta, a posebno razvojem ovakvih geolokacijskih servisa, ranjivija nego ikad.

Poslednja izmena dana 27. marta 2016. u 22:09


Sandra Simonović

Sandra Simonović je Web preduzetnica od 2011. godine – osnovala agenciju Šnajderaj, za krojenje društvenih mreža po meri, koju 2013. zbog proširenja posla preimenuje u agenciju za poslovno (web) savetovanje Marketing ITD. Predavač, govorila na nekoliko regionalnih konferencija, rado prenosi…… Saznaj više »