U poslednje vreme sve je više pokušaja da se kreira viralni sadržaj. U moru stvari koje u toku dana vidimo na društvenim mrežama pažnja korisnika se svodi na minimum. Potrebno je kreirati kvalitetan sadržaj kojim ćemo pre svega pridobiti nečiju pažnju, a da bi isti prerastao u viral i mnogo više od toga.

Šta je viral?

Viral predstavlja određeni sadržaj koji se velikom brzinom, poput virusa, širi, u našem slučaju, putem interneta. To brzo širenje proizilazi iz dobrovoljnog deljenja sadržaja, uglavnom na društvenim mrežama, najčešće zbog jedinstvenosti, zanimljivosti ili jake poruke koju nosi. Viralni sadržaj je zapravo “word of mouth” preko onlajn kanala.

Kada se govori o viralu, danas se uglavnom misli na video sadržaj ali to je samo jedna od formi koja je trenutno najdominantnija. Viral može da bude bilo kakav tekst, slika, video. Viral je sve što se širi veoma brzo. E sad… Viral je i svaki video smešnih životinja, ili nekog neverovatnog poduhvata, ili nešto veoma smešno. Ali klijent kada traži nešto viralno, on ne želi samo nešto što će privući pažnju, već ono što će privući pažnju na klijenta, njegov proizvod, brend i sl.

Nekada sadržaj određenog brenda postane spontano viralan, zbog odlične ideje, trenutka, zanimljivosti, ali uglavnom kreiranje uspešne viralne kampanje, pored kreativnosti, zahteva i ozbiljno strateško planiranje.

Kada i zašto će korisnik podeliti određeni sadržaj?

Iako možda tako ne izgleda, korisnicima je reputacija na društvenim mrežama veoma važna a da bi određeni sadržaj postao viralan potrebno je da ga naša publika podeli sa svojom publikom, pa njihova publika sa svojom i da se ova radnja ponovi što više puta. Tu dolazimo do prvog i osnovnog pitanja: “Kada i zašto će korisnik podeliti određeni sadržaj?”

Postoje mnoga istraživanja koja se bave psihologijom deljenja sadržaja na društvenim mrežama na osnovu kojih se nameće nekoliko glavnih razloga za klik na share dugme:

  1. Emotivan sadržaj. Ovakav tip sadržaja, ako je zaista dobar, može izazvati snažne reakcije. Prosečno nije dovoljno, Kada su emocije u pitanju, morate pogoditi tačno u cilj.
  2. Aktuelne teme. Na društvenim mrežama, blogovima, portalima korisnici se bave aktuelnim problemima, zanimljivostima, zabavom. Veća je verovatnoća da će određeni sadržaj biti zanimljiv publici ukoliko se odnosi na konkrentu stvar koja je u tom trenuku relevanta za njih.
  3. Zabavan sadržaj. Ljudi dele sadržaj da bi zabavili svoju publiku, jer ipak društvene mreže vide kao vid zabave i druženja. Ukoliko su videli nešto što je njima bilo zanimljivo i znaju da će biti i njihovim prijateljima i samim tim izazvati njihovu reakciju.
  4. Najčešći okidač za deljenje određenog sadržaja je prepoznavanje određenog fenomena u okruženju ili positovećivanje sa njim. Na ovaj način, korisnik će predstaviti sebe i svoja interesovanja što će dodatno uticati na njegov onlajn imidž.
  5. Podržavanje ili osporavanje. Komentar na podeljeni sadržaj je veoma važan. Sve češće viđamo da se putem društvenih mreža određene grupe bore za neki cilj, rešavanje problema, podršku, i ne malo puta ovaj vid uticaja uspeva da dovede do određenog rezultata. Ljudi vole da se osećaju da su doprineli postizanju određenog cilja.
  6. Deljenje korisnih informacija. Ljudi vole da se osećaju značajno, a deljenje sadržaja koji će biti koristan njihovim prijateljima može doprineti tome. Svakako, ukoliko je neki tekst, fotografija ili video omogućio korisniku da sazna nešto novo, olakšao mu određeni proces, doveo do interesantnog saznanja, vrlo je verovatno da će želeti da isti podeli sa drugima. 

Kako kreirati viralni sadržaj?

Svi bi voleli da saznaju tajnu uspeha u kreiranju viralnih kampanja i zato se mnogi stručnjaci, na osnovu najboljih primera prakse, konstantno bave analizom elemenata koje bi određeni viral trebalo da sadrži. Naravno, ne postoji garancija da će, ukoliko ispunimo sve navedene elemente, kampanja postati viralna, ali u nastavku je nekoliko stvari o kojima bi trebalo da razmišljamo ukoliko se odlučimo za kreiranje potencijalno viralnog sadržaja:

  1. Izazovite emocije. Većina svetskih viralnih kampanja se zasniva na buđenju jakih emocija gledalaca, bilo da je u pitanju strah, zadovoljstvo, šok, iznenađenje, ljutnju, znatiželju ili čuđenje. Razmišlajjte o tome koju poruku želite da prenesete gledaocima, i kakvo će osećanje ona probuditi kod njih. Ako uspete da izazovete reakciju – pobedili ste. Ravnodušnost nije opcija.
  1. Budite kratki. Na intentetu moramo biti kratki i jednostavni. Pažnja gledalaca se rasipa i dovoljan je samo jedan suvišan element da gledalac ode pre nego što ste uspeli da podelite sa njim ono što ste hteli.
  1. Pođite od publike. Ubacite se u ulogu gledaoca. Upoznajte svoju ciljnu grupu. Pođite od sadržaja koji oni inače prate, lajkuju i šeruju i kako vaš sadržaj može da se uklopi u njihova interesovanja.
  1. Prenesite poruku ali nemojte previše naglašavati brend. Kod kreiranja viralnog sadržaja “hard sell” nije opcija. Ovakav tip sadržaja ima za cilj da prenese poruku, podigne svest o određenim vrednostima, utiče na imidž Brenda, ali mala je verovatnoća da će određeni sadržaj postati viralan ukoliko se insistira na prodaji i prenaglašenom isticanju brenda. Barem ovaj put, pažnja bi trebalo da bude usmerena mnogo više na priču i manje na brend. Ukoliko je sadržaj kvalitetan, brend će biti ispromovisan sam po sebi.
  1. Upečatljiv naslov je takođe bitan.Da li zbog pretrage ili privlačenja pažnje, naslov u velikoj meri utiče na interesovanje, tako da je potrebno smisliti atraktivan naslov koji će privući korisnika.

Plasiranje viralnog sadržaja.

Virali su oduvek postojali. Od priča koje su se prepisivale, slika koje su se fotokopirale, zatim sadržaja koji se delio putem mailova, kopirali putem CD-ova, samo što je danas sve to mnogo lakše i brže. Samo jednim klikom moguće je podeliti sadržaj sa velikim brojem ljudi, međutim da bi sadržaj počeo viralno da se širi, posebno kada je u pitanju brendirani sadržaj, na početku je potrebna mala pomoć.

Nakon kreiranja potencijalno viralnog sadržaja potrebno je odabrati prvi krug online korisnika koji će početi sa deljenjem sadržaja. Ukoliko nismo “uticajni” na društvenim mrežama i nemamo armiju fanova koja nas voli, prati i deli sadržaj koji objavljujemo, potrebno je pronaći kanale kroz koje ćemo kreirani sadržaj plasirati.

Postoji nekoliko načina koji mogu pomoći da se objavljeni sadržaj proiširi:

  1. Influenseri – Veća je verovatnoća da će korisnik podeliti nešto ukoliko potiče od nekoga koga redovno prati, voli i kome na neki način veruje. Izaberite influensere za koje je relevantan vaš sadržaj i spade u oblast njihovog interesovanja. Pri odabiru se takođe potrudite da influenseri pokrivaju različite ciljne grupe kako biste ostvarili najbolje moguće rezultate. Danas su influenseri za mnoge brendove postali najvažniji promoteri.
  2. Onlajn zajednice – Još jedan način deljenja sadržaja koji može biti od velike pomoći. Članovi onlajn zajednica najčešće dele interesovanja i određeni sadržaj mogu preneti dalje, u neku drugu zajednicu ili na svoje prvatne profile. Određene Facebook grupe, chat sobe, forumi, često su mesta sa kojih određeni sadržaj počinje da se širi, pored toga trenutno su veoma popularni društveni sajtovi (social content agregatori) poput Reddit-a koji ukoliko se iskoriste na pametan način mogu pomoći širenju vaše kampanje. Prosto, svako mesto gde se skupljaju oni koje želite da uključite može biti potencijalno interesantno.
  3. Mediji – Informativni portali mogu doprineti širenju sadržaja u zavisnosti od toga na šta se on odnosi. Iz tog razloga pri kreiranju potencijalno viralnog sadržaja moramo misliti i o tome da li bi bio zanimljiv onlajn medijima i zašto bi ga i koji mediji preneli. Primera radi pročitajte kako oglas za posao može biti viralan.
  4. Oglašavanje – Naravno, oglašavanje na društvenim mrežama je uvek opcija i u kombinaciji sa gore navedenim kanalima može doneti maksimalne rezultate. Trebalo bi obratiti pažnju na targetiranje i odabir kanala koji je najadekvatniji za širenje vašeg viralnog sadržaja.

Dakle, iz svega gore navedenog možemo zaključiti da viralan sadržaj najčešće ne nastaje slučajno i da je, kada su viralne kampanje u pitanju, potrebno mnogo kreativnosti i planiranja da bismo ostvarili željene rezultate.

Poslednja izmena dana 13. marta 2017. u 01:27


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »