Spisak potencijalno loših modela ponašanja je daleko duži, ali je u tekstu navedeno nekoliko najkarakterističnijih negativnih praksi

Savremeni menadžer ne bi trebalo da dugoročne interese kompanije podređuje ostvarivanju kratkoročnih interesa zbog lične promocije i sticanja beneficija.

On može:

  • Radikalno da poveća cene s namerom da postigne bolju prodajnu maržu, ignorišući reakcije kupaca i njihov uticaj na razvoj ukupne prodaje (preskupi proizvodi na kraju odbijaju kupce i smanjuju ukupnu prodaju i tržišni udeo).
  • Sniziti cene kako bi povećao ukupnu prodaju i udeo na tržištu, ne vodeći pri tome računa da li će kompanija bilo šta zaraditi.
  • Smanjiti troškova prodaje uvodeći komplikovane i teže dostižne bonus kriterijume za prodajnu silu, zanemarujući pri tome pad motivacije i odlaske iz kompanije iskusnih i dokazanih prodavaca.

Primera ima mnogo i zajedničko im je da oni često postižu kratkotrajno poboljšanje u određenom segmentu. Neki od indikatora zaista dobijaju nove i više vrednosti. Istovremeno, problemi nastaju na drugoj strani, kao posledica uvedenih promena i trajno remete tokove poslovanja. Ukoliko izostane brza reakcija i stvari odu predaleko, potrebno je uložiti mnogo napora, energije i novca, kako bi se ublažile ili potpuno otklonile posledice nesavesnog rukovođenja. Pod uslovom da je takav oporavak uopšte moguć i izvestan.

Menadžer nikada ne bi trebalo da misli da je najpametniji, najbolji, i da nema potrebe za unapređenjem njegovih znanja i veština. Nikada ne bi trebalo da bude ušuškan prethodnim rezultatima, čak ni kada su oni realno dobri. U dinamičnom svetu, u kojem se pravila funkcionisanja svakodnevno menjaju, takvo ponašanje vodi put većih i manjih neuspeha u budućnosti. Ponašanje koje je u prošlosti značilo siguran uspeh u promenjenim okolnostima može doneti veliki neuspeh.

Rad na sebi predstavlja svakodnevnu obavezu. On je osnova za kvalitetan rad s drugima, bez obzira da li su oni klijenti ili saradnici.

Menadžer nikada ne bi trebalo da ignoriše sugestije saradnika i poslovnih partnera. Nekada su oni godinama i decenijama na  radnim mestima i poseduju ogromno radno iskustvo. Mnogi od njih svoje sugestije izriču maksimalno dobronamerno, sa željom da pomognu u rešavanju problema, ili sa idejom da doprinesu još uspešnijem razvoju poslovanja. Stalno ignorisanje ovakvih inicijativa ograničava izbor kvalitetnih rešenja, izaziva opravdano nezadovoljstvo i slabi pojedinačnu i ukupnu motivaciju.

Slično mogu reagovati kupci, dobavljači i ostali poslovni partneri. Dugi niz godina su u svom poslu, prisutni su na tržištu, znaju šta se na njemu događa i kakva pravila na njemu vladaju. Stalno ignorisanje njihovih konstruktivnih primedbi, željâ i zahteva dovodi do nezadovoljstva saradnjom i razmišljanja o promeni poslovnog partnera, što se nekad zaista i događa.

Zbog toga nijedan rukovodilac ne sme da se ponaša bahato i nezainteresovano, niti da zanemaruje bilo čije stavove, bez obzira na trenutnu poziciju sagovornika u firmi ili van nje. Nikad se ne zna ko ima presudnu ulogu u uspešnoj realizaciji bilo kog posla.

Menadžer nikada ne bi trebalo da bude neodlučan. Neodlučnost je znak slabosti. Posao menadžera jeste da donosi odluke i da ih sprovodi. Ako to nije kadar, onda nije menadžer. Svaka neodlučnost rukovodioca postaje lako vidljiva svim članovima njegovog tima. Izaziva zbunjenost u pogledu obaveza koje se pred njih stavljaju (nisu dovoljno precizno definisane, ili se stalno menjaju), i ličnu i profesionalnu nesigurnost. Obe pojave vode neracionalnom korišćenju resursa i negativno utiču na odvijanje planiranih aktivnosti.

Zbog toga se odlučnost menadžera, kako tokom donošenja odluka, tako i tokom njihove primene, nameće kao imperativ uspešnog rukovođenja.

Poslednja izmena dana 14. februara 2018. u 21:08


Nikola Lukić

Nikola Lukić je poslovni konsultant i osnivač i vlasnik preduzeća Nlconsultingteam iz Beograda. Diplomirao je na Mašinskom fakultetu Univerziteta u Beogradu. Poseduje više od dvadeset godina iskustva na rukovodećim pozicijama u domaćim i internacionalnim kompanijama (Volvo, FAD, Lola) u zemlji…… Saznaj više »