Direktni marketing podrazumeva direktno obraćanje kupcima, a jedan od vidova je i email marketing, odnosno oglašavanje putem slanja newslettera (u srpskom se, pored odomaćenog njuzletera, koristi i izraz bilten). Email marketing daje mogućnost kompanijama da obaveštavaju (potencijalne) potrošače o svojoj kompaniji, proizvodima i uslugama, ali tako da to ne bude posmatrano kao prosto kreiranje prodajne prilike. Dobro sproveden, email marketing za rezultat ima odane kupce koji vam se rado vraćaju.

Newsletter je obaveštenje poslato putem emaila, za koje su se zainteresovane strane prethodno prijavile. Periodika kojom se šalje newsletter je različita, a sve zavisi od količine novih informacija koje želite da podelite. U nekim slučajevima je odgovarajuće slati newsletter jednom nedeljno, dok nekim drugim više priliči mesečno slanje.

Upoznati publiku kojoj se obraćamo u slučaju email obaveštenja znači prilagoditi ta obaveštenja njima tako da ih zainteresujemo za (ponovno) čitanje. Najvažnije je, naravno, znati koji je razlog slanja newslettera. Nije isto da li želite da obavestite zainteresovane strane da imate popust ili posebnu ponudu za njih, ili želite da najavite novi proizvod, odnosno uslugu. U zavisnosti od cilja vaše newsletter kampanje zavisiće i sadržaj newsletera, kao i dizajn, a na kraju i dinamika slanja.

Odabrati temu newslettera (ne dizajn): o čemu će sve biti reči u newsletteru. Razmišljajte na primeru novina i magazina – tako kako postoje različite sekcije, kolumne, kraće i duže vesti, tako bi i vaš newsletter trebalo da bude strukturiran. O čemu god da budete pisali, morate biti sigurni da dobro poznajete temu, i da ste dovoljno stručno potkovani znanjem – ili unajmite profesionalce da to urade umesto vas.

Nekoliko osnovnih pravila dobrog newslettera su:

  • Ponudite zanimljiv i jedinstven sadržaj
  • Ne pišite (pre)dugačke tekstove, radije se odlučite da objavite ceo tekst na blogu, a da najvažniji deo (delove) pošaljete u newsletteru
  • Ne šaljite newslettere previše često (“previše često” je svako slanje bez dobrog povoda – ukoliko imate popuste i rasprodaje jednom nedeljno, slaćete newsletter jednom nedeljno).

Najvažnija stavka dobrog newslettera je subjekat emaila, jer od njega zavisi da li će primalac uopšte i pogledati o čemu je reč. Isto važi i za naslove unutar newslettera. Dobar naslov ispunjava sva četiri zadatka: privlači pažnju, selektuje publiku, prenosi poruku u celosti, i privlači čitaoca da pročita dalje od naslova. U najkraćem: izbegavajte znakove interpunkcije jer seckaju rečenicu; nemojte koristiti žargon, dvosmislene ili manje poznate (usko stručne) izraze; birajte kraće umesto dužih reči. Najvažnije: iz svih naslova (i podnaslova) izostavite naziv vaše kompanije, brenda, proizvoda, usluge. Naslov služi da privuče na čitanje, ne da odbija zato što već na prvi pogled deluje kao suvoparna prodaja.

Dobar newsletter poštuje novinarska W-questions: who, what, where, when, why + how, odnosno ko, šta, gde, kada, zašto i kako.

Neke od ideja koje možete koristiti za newsletter kako biste pružili više od običnog obaveštenja svojim potrošačima:

  • “Kako da” tekstovi
  • Rezultati relevantnih istraživanja, analize statističkih podataka
  • Studije slučajeva
  • Korisni saveti i preporuke
  • Mišljenja stručnjaka
  • Intervjui
  • Kalendari događaja; izveštaji sa događaja.

Kroz newsletter vi pričate priču o svojoj firmi, brendu, proizvodu, usluzi (eng. storytelling). Iskoristite to na najbolji način, pričajte zanimljive priče, i učinite otvaranje newslettera zabavnim.

Newsletter mora imati jasan i precizan jezik. Izbegavajte dvosmislene fraze i izraze, te poštujte sva ostala pravila koja važe za pisanu komunikaciju, kako na internetu tako i uopšte.

Pre nego što kliknete na Pošalji, ponovo pročitajte ceo email. Ponovnog čitanja nikad nije dosta, a možda ćete taj poslednji put primetiti greške koje su vam se potkrale. Neće vam posao propasti zbog permutovanog ili “pojedenog” slova, ali kako ne biste na tržište poslali polugotov proizvod, tako nemojte ni polugotov newsletter (potencijalnim) kupcima u sanduče.

Ukoliko se nalazite u visoko kompetitivnoj grani industrije, posao pravljenja dobrog newslettera i marketinga putem emaila vam je znatno olakšan: uvek možete da posmatrate konkurenciju, prijavite se na njihove liste za obaveštenja i tako prikupljate ideje.

Ako razmišljate o email marketingu, u tekstu Kako napraviti newsletter možete pročitati kako u nekoliko jednostavnih koraka napraviti newsletter kampanju.

Nije isključeno da ste već videli neke od oglasa za kupovinu email adresa za slanje newslettera, no morate znati da takve stvari ne samo da se ne smatraju za poslovni fair play, već nisu ni dozvoljene zakonom – neophodno je da vam osoba kojoj šaljete newsletter obaveštenja eksplicitno da dozvolu za to.

Poslednja izmena dana 30. maja 2016. u 01:37


Sandra Simonović

Sandra Simonović je Web preduzetnica od 2011. godine – osnovala agenciju Šnajderaj, za krojenje društvenih mreža po meri, koju 2013. zbog proširenja posla preimenuje u agenciju za poslovno (web) savetovanje Marketing ITD. Predavač, govorila na nekoliko regionalnih konferencija, rado prenosi…… Saznaj više »