Nakon što ste uradili istraživanje i na osnovu rezultata razvili strategiju i plan poslovanja, odlučili ste da uz pomoć podataka kojima raspolažete otvorite web prodavnicu. Namerno je naglašen redosled koraka, kao što je u svakom dosadašnjem tekstu potencirano da se bez istraživanja i planiranja ne počinje nikakav posao, jer je takav posao unapred osuđen na neuspeh. Šta je to što morate znati pre nego što svima objavite da je vaš novi online shop počeo sa radom? U ovom tekstu će biti objašnjeno šta nikako ne smete propustiti da učinite, i mada će se neke stvari činiti zdravorazumskim, budite sigurni da se vrlo često previde.

Prvi korak je – napravite impressum. Stranica O nama mora biti jasno istaknuta i precizno popunjena, i mora sadržavati sve osnovne podatke ko stoji iza prodavnice PIB-om i matičnim brojem, da parafraziramo izreku. Ovo je najjednostavnije za uraditi, i zbog toga se najčešće ostavlja za kraj, pa se na kraju i zaboravi, ili uradi previše šturo.

Predstavite se ljudima onako kako biste vi želeli da se vama predstave oni kojima dajete svoje poverenje i novac. Da li ćete stavljati fotografije tima ili ne, da li ćete uključiti biografije tima upravljačke strukture, šta će sve i na koji način biti objavljeno, to su već detalji o kojima ćete sami odlučiti. Međutim, osnovni podaci o firmi, ono što stoji na web stranici Agencije za privredne registre i dostpuno je svima mora biti prikazano i na vašoj web stranici. Ne samo zato što zakon nalaže tako, već zato što vas na to obavezuje i poslovna etika.

Kvalitetna online prodavnica je potpuno podređena svojim kupcima i posetiocima. To znači da je:

  • fotografija proizvoda jasna, i data iz nekoliko različitih uglova
  • opis proizvoda dovoljno detaljan i precizan
  • dato objašnjenje o načinima plaćanja, dostavi, reklamacijama
  • prodavnica dostupna kako sa računara tako i sa mobilnih uređaja

Objasnimo detaljno navedene stavke. Kupovina preko interneta podrazumeva da kupci nisu u mogućnosti da fizički opipaju i osmotre proizvod. Zbog toga je neophodno postaviti kvalitetne fotogafije i opširne, detaljne opise. Kada su u pitanju proizvodi iz svakodnevne upotrebe, poput četkice za zube, dovoljno je napisati mekoću dlake, brend i boju. Međutim, kada imate specifičan proizvod, opis mora biti nešto detaljniji. Ukoliko prodajete materijale za šivenje, primera radi, objasnićete koje vlakno je u pitanju, koja vrsta tkanja je korišćena, da li je i čime bojeno, na koji način se održava, da li se dosta skuplja nakon prvog pranja i zahteva pranje pre šivenja, koji je način održavanja…

U zemljama u kojima je online kultura razvijen(ij)a, podrazumeva se da se prilikom online kupovine plaćanje (može) vrši(ti) i online. Međutim, zbog različitih problema tehničko-pravno-ekonomske prirode, u Srbiji nisu svi u mogućnosti da ponude i opciju plaćanja preko interneta. Najčešća je opcija da se plaćanje vrši prilikom preuzimanja robe (neki kupci ovo smatraju sigurnijim, pogotovo kada prvi put poručuju sa neke prodavnice, ili je prodavnica nova), a nije loše ostaviti ni opciju plaćanja po predračunu. Nekom je jednostavnije da preko svoje e-banke plati proizvod/uslugu, jer nema ili ne želi da kod sebe ima gotovinu. Možda želi dostavu na drugu adresu, možda želi da proizvod pošalje kao poklon. Optimalno je da ponudite sve raspoložive opcije, kako ne biste potencijalne kupce odbili zbog nemogućnosti plaćanja na način koji im odgovara. Različiti načini plaćanja ne bi trebalo da menjaju cenu proizvoda.

Dostava proizvoda mora biti brza i sigurna. Objasnite kupcima na koji način se ona vrši, te koji je rok dostave. Detaljnije o dostavi pročitajte u tekstu o distribuciji kao marketing miksu.

Uvek postoji mogućnost da se korisniku ne dopadne ono što je kupio, da se predomisli ili da kupljeni proizvod nema tražene – željene karakteristike. Objasnite koja je procedura za reklamacije, ko snosi troškove slanja vraćenog proizvoda, te koje su opcije na raspolaganju kupcima.

Idealna situacija je da kupac sedi udobno smešten u svoju fotelju, ništa mu ne odvlači pažnju i fokusiran je samo na kupovinu sa vaše stranice koju je posetio sa svog desktop – laptop računara. Međutim, sve više je korisnika tablet računara, kao i korisnika koji internet posećuju sa mobilnih uređaja: neko će koristiti gužvu u prevozu da pogleda šta vaša prodavnica sadrži, nekom je tablet jedini uređaj sa pristupom internetu. Prilagodljive web stranice (eng. responsive) – one koje se adaptiraju različitim dimenzijama ekrana – odavno su pravilo, a ne izuzeci. Mobilna aplikacija nije uvek rešenje, i ne bi trebalo da bude jedino rešenje. Ne možete očekivati od kupca koji je prvi put došao na vašu stranicu da instalira aplikaciju samo da bi kupio jedan proizvod, ne?

Pre nego što zvanično pustite u rad web prodavnicu, testirajte je da biste se uverili da zaista sve radi. Pozovite prijatelje, rodbinu, poznanike da je isprobaju, neka vam kažu svoje iskustvo i primedbe. Ne morate, naravno, uvažiti sve, ali obratite pažnju na primedbe koje se ponavljaju – tu problem sigurno postoji.

Poslednja izmena dana 7. oktobra 2015. u 21:49


Sandra Simonović

Sandra Simonović je Web preduzetnica od 2011. godine – osnovala agenciju Šnajderaj, za krojenje društvenih mreža po meri, koju 2013. zbog proširenja posla preimenuje u agenciju za poslovno (web) savetovanje Marketing ITD. Predavač, govorila na nekoliko regionalnih konferencija, rado prenosi…… Saznaj više »