Strategija marketinga mora biti u korelaciji sa strategijom poslovanja, tačnije: pre nego što pristupite izradi marketinške strategije, vaša poslovna strategija mora biti potpuno razrađena, a ciljevi poslovanja jasno i precizno definisani. Koliko god vremena da posvetite pravljenju marketinškog plana, unapred ste ga osudili na propast ukoliko on nije u tesnoj vezi sa poslovnim (biznis) planom kompanije.

Planovi propadaju zbog toga što ne želimo da verujemo da će propasti – ovo nije izreka, nego činjenica. Najčešća greška prilikom planiranja (u bilo kojoj poslovnoj i životnoj situaciji) jeste prepostavka da ništa neće krenuti po zlu. Realnost se uglavnom potrudi da nas vrlo brzo uveri u suprotno, i najčešće se na delu pokaže Murphyjev zakon: sve što može da pođe po zlu – poći će po zlu. Zbog toga uvek morate imati i Plan B, a iskusni uspešni ljudi će vam reći da je poželjno napraviti izlaznu strategiju i u slučaju da čak i Plan C propadne.

Tri osnovna pitanja marketinškog (i svakog drugog) planiranja su:

  1. Koliko novca imamo na raspolaganju?
  2. Koliko osoba možemo angažovati da rade na tome?
  3. Koliko radnog vremena oni mogu posvetiti radu na određenom projektu?

Planiranje mora krenuti od budžeta! Kada planirate odmor, verovatno prvo imate na umu količinu novca kojom raspolažete, i prema njoj tražite destinaciju, vrstu smeštaja i prevoza, način ishrane, trajanje putovanja. Kada kupujete patike, jedan od odlučujućih faktora vam je sigurno i finansijski momenat. Teško je, ako ne i nemoguće napraviti ostvarljiv plan, a da prethodno ne znate sa koliko novca raspolažete.Pre svega drugog odredite budžet koji je na raspolaganju za marketinške aktivnosti na godišnjem, polugodišnjem, mesečnom nivou.

Prilikom planiranja (i) strategije moramo obratiti pažnju na broj zaposlenih i vreme koje se od njih očekuje da posvete određenom projektu. Jednostavniji projekti mogu biti izvedeni od strane jednog zaposlenog. S druge strane, sigurno je da će biti zahtevnijih projekata, koji traže angažovanje više ljudi. Retko kada se dešava da je u toku samo jedan projekat, i da svi rade samo na jednoj stvari. Svaki zaposleni ima više radnih zadataka koje svakodnevno, nedeljno i mesečno ispunjava, zbog toga je od velikog značaja da prilikom planiranja uzmemo u obzir i ljudske resurse koje imamo na raspolaganju.

Nijedan plan, niti strategija, nisu potpuni bez jasno određenih ciljeva. “Ukoliko ne znate gde idete, sasvim je svejedno kojim putem ćete se kretati” rečenica je koju često koristim kada govorim o važnosti određivanja ciljeva. Marketinški ciljevi moraju biti izraženi tako da budu jasni i uporedivi.

Neki od ciljeva mogu biti: povećati udeo na tržištu za x%, povećati prodaju u naredna dva kvartala za x% (ili N puta), povećati broj korisnika usluga za x% (N puta), povećanje dobiti na x%, i slično.

Planiranje se mora raditi tek nakon završenog detaljnog istraživanja tržišta. Zadatak marketinga je razdvojiti proizvode na njihove životne cikluse, odrediti koji proizvod će prvi ostvariti dobit, a koji bi trebalo ugasiti. Na osnovu ovih rezultata pravi se marketinška strategija i planiraju nastupi.

Poslednja izmena dana 8. novembra 2015. u 04:23


Sandra Simonović

Sandra Simonović je Web preduzetnica od 2011. godine – osnovala agenciju Šnajderaj, za krojenje društvenih mreža po meri, koju 2013. zbog proširenja posla preimenuje u agenciju za poslovno (web) savetovanje Marketing ITD. Predavač, govorila na nekoliko regionalnih konferencija, rado prenosi…… Saznaj više »