Izvinite, možete mi pomoći da upalim auto? Ako biste mogli da pomognete, da poguramo nekoliko metara, ne mogu sam/sama, valjda će upaliti. / Hvala puno, baš ste pomogli, ne bih nikako mogao/mogla bez Vaše pomoći.

Situacija Vam je sigurno poznata. Možda ste nekada bili u jednoj, nekada u drugoj ulozi, ili samo posmatrali. U svakom slučaju, možete da je doživite.

Vozač je možda rešio da se odveze negde daleko, da stigne do nekih posebnih predela, da ostvari svoj san. Ipak, koliko god da ima napredan auto, koliko god da je on umešan vozač i da zna kojim putem da stigne tamo, ima situacija kad bi mu bilo lakše da nije sam. Ali, eto, ima i situacija kad uopšte i ne može sam. Već kad ih je dvoje, lakše je.

Isto je i u Vašem poslovanju, u Vašoj firmi. Želite da napravite nešto veliko, da stignete daleko, sanjate o velikom biznisu, želite da svoje poslovanje učinite poznatim i prepoznatljivim… teško ćete sami, za nešto veliko Vam treba tim. Veoma je važno da imate jak tim, u kojem će svako dati doprinos da rezultati budu što bolji, da se svaki proizvod ili usluga realizuju i isporuče klijentima na najbolji način, da se svaki projekat realizuje potpuno uspešno.

Onog trenutka kada zaposlite ljude za neke poslove i pozicije, nemojte misliti da imate tim. Za sada imate samo grupu ljudi, koji su došli u firmu i rade sa svojim ličnim ciljevima, ambicijama, motivima… Svako od njih je bitan sebi, a vrlo često dolaze i sa svojim prethodnim iskustvima, znanjima, navikama, što ujedno znači i sa svojom sujetom. Sada je potrebno od tih ljudi koji su individue u Vašoj firmi, napraviti tim. Jak tim. Moćan. Pri tome, vodite računa da tim ne čine uvek isti članovi, već da je važno da i pored svih različitosti, različitih sposobnosti i kompetencija, zajedno odlično funkcionišu i dopunjavaju se. Asteriks i Obeliks su bili odličan tim.

Praktično svaka grupa ljudi, u formiranju tima, prođe kroz iste faze. Manifestacije ponašanja budu nekada drugačije, u zavisnosti od tipa ljudi koje angažujete, ali su situacije sa kojima ćete se sresti dosta tipične, pa je uvek bolje da budete pripremljeni za njih, da bolje i lakše upravljate njima. Nije mnogo drugačije nego kad ste bili deca, pa se dečaci skupe za fudbal. Podele se, i sad su u ekipi svi puni energije, hoće da pobede. Već sledećeg trenutka, raspravljaju se ko će igrati u napadu, a ko u odbrani. Nekako se konačno dogovore i rasporede. Utakmica počinje, i onda igraju da pobede, svako uradi šta treba i može. Kroz iste faze u razvoju od grupe do tima prolaze i odrasli u poslovnom okruženju: formiranje, previranje, stabilizacija i produktivnost.

Na neki način, praktično, prvi koraci ka Vašem timu počinju odlukom da primite nove ljude i objavljivanjem oglasa ili širenjem informacije da tražite nove zaposlene. Važno je da znate kakve ljude želite u svojoj sredini, da biste kasnije baš takve i dobili.

Formiranje je, naravno, prva faza. Ono što je karakteristično jeste da svako ko dolazi u kolektiv, ulazi sa nekim entuzijazmom, ali i sa strepnjom u vezi svog uspeha. U isto vreme se i upoznaje sa sredinom, dolazi do praktičnih pitanja šta se stvarno od njega očekuje, pa se i oslanja na sistem koji postoji, kao i autoritete u njemu. Praktično, orijentiše se, gde je i s kim je. / Kako biste olakšali formiranje tima, upoznajte nove članove sa firmom, sa delovima firme, predstavite im Vaš biznis, predstavite im ostale članove tima, upoznajte ih sa okruženjem. Ne zaboravite da im kažete ko su im formalni autoriteti, ali i na koga mogu da se oslone i koga da pitaju za neke tehničke detalje. Posebno, uputite ih u njihova zaduženja, što detaljnije i preciznije objasnite šta se od njih očekuje.

Previranje je faza koja svakako dolazi nakon formiranja. Ljudi u firmu ulaze sa različitim stavovima, očekivanjima i gledanjima posla i načina obavljanja aktivnosti. Počinju da se javljaju i određene frustracije, jer firma i sistem u firmi nisu onakvi kakvi bi oni želeli da budu i kako su očekivali. Nekada postoji i potreba da se ostalim članovima tima dokaže vrednost, da se istaknu lični kvaliteti i ranija dostignuća, javlja se sujeta koja aktivira rivalstvo. U takvim okolnostima neki počinju da ugrožavaju druge, a neki su ugroženi ili se samo povlače. / Aktivno se uključite, pomozite da se prevaziđu ta razmišljanja i polemike koje ničemu ne služe i ne vode, baš to im i naglasite. Naglasite da je sve to što svako od njih zna, ume i može baš i potrebno Vašoj firmi, timu, da jedni drugima mogu da pomognu i olakšaju, a da jedni druge ne gledaju kao konkurenciju, već kao saradnike.

Stabilizacija treba da usledi nakon toga, i u ovoj fazi je Vaša uloga posebno bitna. Iz onoga što se dešavalo u previranju, nezadovoljstva koje ste primetili ili Vam je neko ukazao, treba da izvučete detalje i pomognete razvoj tima. Kod svakoga ispitajte razlog nezadovoljstva, ukažite da je bitno da se svako fokusira na cilj i da sve svoje kompetencije, prethodna znanja i iskustva, treba da unese i pomogne da svi zajedno napravite što bolji rezultat. Ukažite svakom pojedinačno, ali i svima zajedno na nekom sastanku, koliko je važno da međusobno komunicirate na odgovarajući način, jezikom koji odgovara timskom radu. Pomozite dodatno svakome da poveća samopouzdanje, da bude otvoreniji prema ostalima, ali i da svi zajedno sarađuju i razmenjuju znanja i iskustva, kao i da grade poverenje u druge članove tima.

Produktivnost je ono što Vam je najbitnije i zbog čega formirate tim, pa pošto ste tim fokusirali na cilj i rezultate, na saradnju i međusobno poverenje i podršku, treba tu energiju da dalje širite i usmeravate. Kod članova tima će se tada već javiti zadovoljstvo što su deo tog tima i što zajedno rade, kao i što rade na nekim zanimljivim i izazovnim zadacima ili projektima. Budite i tada sa timom, neka vide da imaju podršku, pokažite im da verujete da oni mogu da budu uspešni i da od njih očekujete visoke rezultate.

Kako biste sebi olakšali čitav put razvoja tima, brže prevazišli „dečje bolesti“, ubrzali čitav proces razvoja tima, možete pre početka rada u firmi skupiti te ljude i organizovati neko druženje. Da li će to biti roštilj, kuglanje, ili nešto sasvim drugo, manje je bitno, koliko da se oni druže, upoznaju, i sve to u neformalnoj atmosferi, van okvira firme. Kada tako malo „mekše“ upoznaju, na lakši način, posle će u krugu firme sve biti lakše.

Tim, ne pojedinac. Tim, ne grupa. Tim. Gradite jake timove.

Poslednja izmena dana 17. oktobra 2016. u 00:28


Aleksandar Drenovac

Aleksandar je vodeći konsultant i trener u E2 Element konsultantskoj kompaniji. Kompanijama koje stvarno žele napredak pomaže da uspostave i unaprede organizaciju, razviju i unaprede sisteme upravljanja (procesima, projektima, kvalitetom, rizicima, promenama, performansama, obukom i razvojem), optimizuju poslovanje, unaprede timove…… Saznaj više »