Mnogi korisnici LinkedIn još uvek doživljavaju kao jedno veliko lovište. Tu lovci na posao traže bolje prilike, dok lovci na talente traže nove zaposlene. Pored ove neosporne uloge, LinkedIn može da bude mnogo više od toga. Ako se koristi na…
Transfer menadžment – podrška prenosu vlasništva i upravljanja na naslednike
Poslovni transfer podrazumeva prenošenje poslovanja preduzeća na drugu osobu kako bi se osigurao kontinuitet postojanja i poslovnih aktivnosti. Pored nasledjivanja vlasništva, ovaj postupak podrazumeva i prenošenje upravljanja i rukovodjenja preduzećem.
Česta grešaka vlasnika preduzeća je insistiranje na tome da deca preuzmu posao i nastave upravljanje firmom, bez obzira da li su oni zainteresovani za tako nešto ili ne.
I ovaj proces, kao i svaki drugi u preduzeću, mora biti adekvatno analiziran, planiran, vodjen i to spada u domen transfer menadžmenta.
Porodične kompanije u Srbiju su veoma brojne.
Istraživanja govore da oko 12,000 preduzeća u Srbiji čini rizičnu grupu sa aspekta kontinuiteta poslovanja, zbog značajnog broja vlasnika koji će se u skoroj budućnosti suočiti pitanjem smene generacija.
Preduzeća čiji su vlasnici starosti 55 i više godina čine oko 30% svih registrovanih preduzeća u Agenciji za privredne registre Srbije, a oko 90% njih su i osnivači tih preduzeća, (eKapije, autor Marko Andrejić)
Vlasnici smatraju da je za poslovni kontinuitet bitno da sa vodjenjem posla nastavi osoba od poverenja i usled toga favorizuju članove porodice, bez obzira na stručnost i interesovanja naslednika.
Priprema kompanije za uspešan prenos vlasništva i upravljanje podrazumeva da su ispunjeni neki preduslovi koji se odnose na transparentnost dosadašnjeg poslovanja.
Transparentno poslovanje oslanja se na jasnu organizacionu strukturu, poslovnu politiku preduzeća kao dokument koji definiše strategiju i ciljeve preduzeća, reguliše interno operativno funkcionisanje, transparentnu komercijalnu politiku preduzeća, koja kao deo poslovne politike, uredjuje odnose sa eksternim saradnicima-kupcima, dobavljačima, omogućava kontinuitet rada bez obzira da li upravljanje nastavlja naslednik ili neko iz menadžerske strukture ko nije u srodstvu.
Vlasništvo ne treba izjednačavati sa upravljanjem.
Čak i ako se realizuje situacija da budući vlasnik, naslednik bude i direktor kompanije pisana dokumenta mogu samo da olakšaju taj transfer.
Na ovaj način za transfer biznisa su spremni i osnivač i potencijalni naslednici.
Na temu transfer menadžmenta razgovarali smo sa Miodragom Pantović, saradnikom kompanije i jednim od nasledniika kompanije Akvapan inženjering iz Čačka. Kompanija Akvapan postoji preko 20 godina, ima izgradjene modele funkcionisanja i ono što on ističe kao izazove vezano za uključivanje u porodični biznis tiče se cene koja se mora da “platiti”. Po njemu to je da imate malo privatnog vremena, i da se taj mali deo slobodnog vremena mora staviti u u službu posla. Uključivanje u porodični posao dosta zavisi od uticaja osnivača, ali isto tako zavisi od toga da li druga generacija želi da se uključi u poslovanje, da li je spremna na učenje i naporan rad. Naslednici treba da se pripreme da prepoznaju sve jake strane svoje kompanije, a da slabosti kompanije otklone u najvećoj meri. Kao preporuku za prevazilaženje generacijskog jaza on smatra bitnm adekvatno uključivanje naslednika u poslovanje firme kroz odredjivanje odgovarajuće pozicije u firmi. Vlasnik treba da pripremi kompaniju da može da funkcioniše bez njegovog prisustva. On mora da odluči kada i kako će da prepusti vodjenje kompanije. Vlasnik kompanije prema svojoj proceni treba polako da prepušta operativno poslovanje nasledniku, a upravljanje kapitalom i strateške odluke treba da donose zajedno.
Gledano iz ugla naslednika, prenos vlasništva je još složeniji, i očekivanja su drugačija.
Nekada postoji volja i od strane osnivača i naslednika da zajednički rade na ovom kompleksnom i strateški bitnom pitanju presudnom za održivost i rast preduzeća, ali je potrebna i dodatna spremnost da se investira u dalje obrazovanje i učenje, stručnu podršku u uključivanju naslednika, primenu novih poslovnih modela i sagledavanja, poput saradnje sa poslovnim udruženjima, poslovnim školama, konsultantima itd.
Adizes SEE je osnovao Klub 2040, koji okuplja mlade ljude između 20 i 40 godina starosti, za koje se veruje da bi do 2040. godine ili pre mogli da naslede svoje roditelje na čelu porodičnih kompanija. Na sastancima se razgovara o njihovoj budućnosti i pripremama za transfer biznisa.