Šta da radim, eto desilo se, nismo ništa mogli… Šta da radim, nije od mene zavisilo, tako je ispalo. Što mene pitaš, pitaj onog ko je pogrešio… Šta da im radim, neće da rade kako treba, sami su krivi, baš me briga… Šta da radimo, tako je kako je, ništa nismo mogli…

Da, sve su to objašnjenja sa kojima se srećemo svakog dana u poslu. Osim što su postala tako uobičajena, još više je impresivno što osobe koje ih izgovaraju i smatraju da je to stvarno tako, da je moralo tako biti, da drugačije nije ni moglo.

Kako ne biste došli u takvu situaciju, da sebi i drugima dajete i izmišljate neka objašnjenja, uvek razmišljajte kako da upravljate situacijom i svojim biznisom. Upravljajte, u svakom trenutku posmatrajte situaciju i povezujte detalje. Trudite se da predviđate moguće situacije, pa u skladu sa njima i da preduzimate ono što je potrebno i što je moguće, kako biste napravili bolje rezultate, ili makar u nekim situacijama pretrpeli manju štetu.

Svakako, u poslu stvarno i postoje situacije u kojima ne možete praktično ništa da uradite, već samo da konstatujete ono što su realne posledice. Da, to jeste realno u tom trenutku, ali se i tom trenutku mnogi sete da se nešto desilo kako ne treba zato što ranije nisu preduzeli ono što je bilo potrebno i ono što su mogli, iako su znali da postoji mogućnost da nešto krene kako ne treba. Ali, da li u tom trenutku to bilo kome nešto znači? Ima li iko neku korist od toga? Ne, cela firma je na gubitku.

Kako biste izbegavali negativne situacije koliko god je moguće, a biznis vodili najboljim putem, potrebno je da u svakom trenutku upravljate. Upravljanje ne znači da samo Vi određujete šta će se i kako raditi, kada će se i u kojoj količini nešto proizvoditi, od koga nabavljati i slično- za pravo i dobro upravljanje potrebni su Vam ljudi i informacije. Opet, i te informacije ćete dobiti od ljudi, što samo znači da je vrlo važno da svoje saradnike uključite u svaku analizu poslovanja i od njih dobijete najbolje informacije, na osnovu kojih ćete moći da donosite dobre odluke, da usmeravate poslovanje, da upravljate svojim biznisom.

Upravljanje Vas svuda čeka- bilo da sami vodite svoj posao, da imate firmu u kojoj vodite više ljudi ili više timova, osnovno što treba da radite jeste da upravljate. Možda ćete se pitati čime da upravljate… čak, ljudi ponekad kažu „znam da upravljam autom, možeš da upravljaš avionom, ali kako da upravljam biznisom?“

Možda o tome niste razmišljali ili niste gledali na taj način, ali zapravo upravljate svakog dana- ne samo biznisom, nego svim aktivnostima u životu. Na primer, upravljate vremenom buđenja tako što podesite budilnik tačno na određeno vreme; upravljate odlaskom na posao, tako što birate hoćete li ići autom ili autobusom, jednim ili drugim putem. Zamislite poslovni sastanak ili neki seminar, u zavisnosti od druge strane i forme sastanka birate da li ćete otići u kombinaciji na nivou poslovne elegancije ili u nekoj opuštenoj varijanti… Nekada ćete pripremiti i dve kombinacije, u zavisnosti od okolnosti i od nekih stvari koje (ne) znate unapred, ili (ne) možete da predvidite. Ukoliko je visoka temperatura, znate da postoji mogućnost da ćete morati da promenite košulju, pa spremate i nosite dve. Sigurno ćete biti ponosni na sebe kada drugi u dilemi šta da rade, a Vi već imate sve spremno par koraka unapred. Kako god, upravljate.

Isto tako, upravljajte svojom firmom, ljudima koji rade sa Vama ili rade u Vašoj firmi. Upravljanje će značiti da nećete prosto pustiti da se stvari dese same od sebe, ili da pretpostavljate i očekujete da će nešto ispasti baš onakvo kakvim ste ga Vi zamišljali ili kako biste voleli da se desi, već da ćete se aktivno uključiti u planiranje i na odgovarajući način uticati na sve detalje koje možete da predvidite. Ljudima sa kojima radite će značiti da se i Vi uključite u planiranje, da zajedno analizirate situaciju i moguće ishode i situacije, pa da zajednički pravite plan za naredne akcije.

Da, tu dolazimo do detalja koji prethodi Vašem upravljanju, a to je predviđanje mogućih situacija ili ishoda. To bi značilo da za svaku aktivnost treba da razmišljate o više mogućnosti, alternativama, pa da procenite šta bi i kako moglo da se desi, odnosno šta bi bilo dobro ili najbolje u nekoj situaciji. Nekada ćete biti u prilici da birate samo između dva rešenja koja Vam se ne sviđaju, koja Vam „ne odgovaraju“, ali je Vaše da upravljate i tom situacijom, da procenite na šta bi i kako to moglo da utiče za svaki od mogućih izbora, pa da birate ono što će Vam u daljem radu manje negativno uticati na poslovanje. Ako ste u prilici da birate jedno od dva ili više dobrih- odlično, bićete na slatkim mukama. Ipak, i tada razmišljajte, upravljajte prema nekim sledećim koracima, stanicama prema kojima će Vas odvesti ta odluka.

Ne zaboravite, možete i treba da upravljate ljudima sa kojima radite. Upravljate tako što birate koga ćete primiti u firmu… tako što birate koga ćete na koju poziciju postaviti, ili tako što birate ko će biti u kojem timu. Upravljate i tako što određujete neka pravila, podstičete pozitivnu komunikaciju, sprečavate konflikte… Setite se, ljudi su na početku i kraju svega.

Upravljajte, trebaće Vam.

Poslednja izmena dana 30. aprila 2016. u 03:23


Aleksandar Drenovac

Aleksandar je vodeći konsultant i trener u E2 Element konsultantskoj kompaniji. Kompanijama koje stvarno žele napredak pomaže da uspostave i unaprede organizaciju, razviju i unaprede sisteme upravljanja (procesima, projektima, kvalitetom, rizicima, promenama, performansama, obukom i razvojem), optimizuju poslovanje, unaprede timove…… Saznaj više »