Svima je dobro poznata situacija straha od novog početka, od toga šta Vas očekuje u novoj firmi i na novom poslu. Hoćete li se snaći, hoćete li se uklopiti, kakve su kolege… samo su neka od pitanja koja svi postavljaju sebi prilikom dolaska u neku firmu.

Ukoliko ste nekada i sami bili u takvim situacijama, poznati su vam i banalni detalji koji su Vam stvarali malu konfuziju- kojim prevozom mogu da dođem do firme, gde mogu da parkiram, šta i gde mogu da jedem… Naravno, važne su i značajne stvari svake firme- neka pravila koja važe i vladaju u firmi, kako funkcionišu određeni procesi, koje su procedure za konkretne aktivnosti, i slično. Ako ništa drugo, bilo Vam je potrebno da imate nekoga s kim možete da popričate o nekim stvarima u firmi, da saznate i razumete.

Sve su to stvari koje ometaju Vašeg novog zaposlenog da bude potpuno posvećen poslu i da se brzo uključi u poslovne procese.

Ono što je veoma važno jeste da svakom novom zaposlenom omogućite da se što brže integriše u novu radnu sredinu i što lakše uklopi u sve radne aktivnosti. Naravno, to podrazumeva i da sa drugih strana bude rasterećen.

Situacija je vrlo jednostavna i imate praktično dve mogućnosti.

Jedna je da prepustite da se novi zaposleni sam snalazi, pita redom koga stigne (ako se oseća slobodnim da pita), sam saznaje i otkriva, onda nekad biva i okrivljen za stvari koje je uradio onako kako mu je bilo logično ili kako je navikao (jer nije znao da treba na neki način) ili što ih nije uradio, itd, itd.

Druga je da se vratite na početak i da se setite zašto ste uopšte primili novog zaposlenog. Verovatno zbog potrebe širenja posla, povećanja kvaliteta, optimizacije rada, unapređenja procesa, itd. Dakle, Vama je važno da se novi zaposleni što efikasnije uključi u procese kompanije. Onda, važno je da ga ne prepustite samom sebi, već da napravite sistem koji će obezbediti da se on što brže i bolje uključi, pa da njegov doprinos bude što brže maksimalan.

Odličan način jeste da za svakog novog zaposlenog odredite osobu koja će biti njegov lični vodič, njegov „dodeljeni drugar“ (buddy). Upravo ta osoba treba da na svaki način obezbedi da novi zaposleni od prvog trenutka oseti da postoji neko ko je tu baš za njega, neko ko će mu u svakoj situaciji pomoći i na koga može da se osloni za različite situacije u početku. Osim toga, tako će i drugačije gledati na firmu. To je veoma važno, jer prvi utisci značajno određuju ponašanja i motivaciju novih zaposlenih u daljem radu.

Nije dovoljno i nemojte samo nekoga odrediti kao buddy-ja, kao vodiča novog zaposlenog. Napravite sistem. Šta podrazumeva to uređenje tog sistema? Za početak, krenite od dve stvari: odredite kakav treba da bude neko ko će ga uvoditi u firmu, definišite kakav njegov pristup i nastup treba da bude, i obavezno definišite stavke kroz koje treba da ga provede i u koje treba da ga uputi. Kada ste jednom postavili osnovu sistema, već imate elemente za njegovo unapređenje i nadogradnju, u skladu sa onim što praksa pokaže i donese.

Prilikom izbora osobe koja će biti buddy, vodite računa da je osoba koju delegirate motivisana za to, da želi da pomogne novom zaposlenom.  Zatim, važno je da obezbedite da stvarno ima vremena za to. Poželjno je da ta osoba ima i znanja o poslu koji će novi zaposleni obavljati, kao i o organizacionoj kulturi, pravilima, politici firme, procesima i procedurama. Ta osoba treba da ima i dobre komunikacione veštine, strpljenje u radu (koje je posebno značajno sa novim zaposlenim), kao i dobre odnose sa kolegama.

Sledeća stvar koju treba da definišete i uspostavite i definišite jesu obaveze / zaduženja buddy-ja, vodiča novog zaposlenog. Krenite od toga da ta osoba treba već prvog dana da upozna novog zaposlenog i ostvari kontakt sa njim, predstavi mu svoju ulogu i način na koji će mu pomoći. Ne samo to, već da prepozna način komunikacije novog zaposlenog i sa njim uspostavi odgovarajuću komunikaciju. Takođe, definišite i kada treba novom zaposlenom dati povratne informacije, možda i rezimirati sa njim neke stvari na dnevnom ili nedeljnom nivou.

Kao deo sistema, definišite i stavke / detalje sa kojima treba upoznati novog zaposlenog. Recimo, od osnovnih- kada se dolazi na posao, da li se nekome javlja, kome se javlja ako kasni ili ne dolazi, itd. Zatim, možda da ga provede kroz firmu i upozna sa kolegama, posebno mu predstavi njegove saradnike, tim, nadređene. Može mu pokazati i kuhinju, garderobu, toalet, možda neki prostor za relaksaciju ili druge zajedničke prostorije. Takođe, da ga upozna sa nekim elementima kulture u organizaciji, poput načina komunikacije sa kolegama, kodeksom ponašanja i oblačenja, drugim važnim detaljima. Zašto da ne, buddy može prvog ili prvih dana i ručati zajedno sa novim zaposlenim… novi zaposleni verovatno i nema nekoga s kim bi bar ručao i podelio koju reč, a to mu posebno znači prvih dana, dok ne upozna ljude.

Ono što je posebno važno jeste da buddy nije mentor novog zaposlenog, nije neko ko ga uči kako da radi posao za koji je primljen, niti ga uvodi u posao i pomaže mu da se razvija. Njegov zadatak je da mu pomogne da se što lakše i brže adaptira na novu sredinu, kako bi se što efikasnije uključio u poslovne aktivnosti.

Napravite sistem i novom zaposlenom obezbedite nekoga ko će mu pomoći u početnom periodu. Osetićete razliku, svi ćete biti zadovoljniji – Vi, novi zaposleni, njegov vodič (buddy).

Poslednja izmena dana 18. septembra 2017. u 00:37


Aleksandar Drenovac

Poseduje višegodišnje iskustvo u upravljanju projektima, uspostavljanju i unapređenju poslovnih procesa, optimizaciji i unapređenju poslovanja, kao i vođenju velikih timova. Aktivan kao konsultant za mala, srednja i velika preduzeća, trener za različite organizacione i menadžerske veštine, predavač u Biznis Akademiji…… Saznaj više »